| کد خبر: 169743 |

◄ 8 نکته از نشست کمیسیونر حمل‌ونقل اتحادیه اروپا

انتظار می‌رود سال 2018 تا کنون شلوغ‌ترین سال ترافیک هوایی با پیش‌بینی 11 میلیون پرواز در اروپا باشد.

تین نیوز

وبلاگ داریوش نیکنام: در نشست مشترک کمیسیونر حمل‌ونقل اتحادیه اروپا و رئیس کمیته حمل‌ونقل و گردشگری پارلمان اروپا در روز جمعه مورخ 13 ژوئیه 2018 برابر با 22 تیرماه 1397 در بروکسل که با شعار، تاخیر بیشتر لازم نیست، همین حالا موقع اقدام است، نکات مهمی به‌شرح ذیل طرح شده است:

- انتظار می‌رود سال 2018 تاکنون شلوغ‌ترین سال ترافیک هوایی با پیش‌بینی 11 میلیون پرواز در اروپا باشد. علاوه بر آن نیز معضلات فصل تابستان را در پیش رو داریم که شلوغ‌ترین زمان برای سفرهای هوایی است.

- واقعیت تاسف‌بار این که حدوداً روزانه 50 هزار مسافر دچار تاخیر بیش از 2 ساعت در سطح فرودگاه‌های اروپا می‌شوند که خود موجب از دست دادن پروازهای بعدی و همچنین خسارات غیر قابل پیش‌بینی برای آنها می‌شود.

- سیستم فعلی ترافیک هوایی اروپا قادر به پاسخ‌گویی به این حجم از ترافیک هوایی روز افزون نیست، مضافا اینکه سایر اختلالات نیز سهمی در این تاخیرات دارند. 

- علی‌رغم این‌که این سیستم در حال حاضر نیازمند ارتقای فوری است اما این امر دچار توقف شده است. ما نیازمند تشریک مساعی و همکاری واقعی با مشارکت همه تامین کنندگان خدمات ناوبری در سطح اروپا هستیم و این مهم یعنی برخورداری از یک شبکه کارآمد مدیریت ترافیک هوایی،  تنها از طریق فعالیت و تلاش مشترک با  Eurocontrol  میسر می‌شود.

نتایج این همکاری مشترک به‌طور قطع موجب ارتقا و بهبود وضعیت موجود شده، کارایی و ظرفیت شبکه را افزایش داده است و پی‌آمد آن نیز کاهش تاخیرات پروازی و ازدحام مسافر در فرودگاه‌ها را به‌دنبال خواهد داشت و همچنین کمکی جدی جهت کاهش آلاینده‌های زیست محیطی است.

- اروپای واحد سال‌هاست که کار را بر روی شبکه‌های منفرد ترافیک هوایی رها کرده و به سمت یک شبک مدرن و هماهنگ مدیریت ترافیک هوایی حرکت می‌کند. 

- چارچوب حقوقی فعلی ناظر بر آسمان اتحادیه اروپا تحت عنوان آسمان واحد اروپا و یا  همان Single European Sky  با هدف استفاده موثر از ظرفیت آسمان اروپا، افزایش سطح ایمنی، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی از طریق صرفه‌جویی در مصرف سوخت به میزان 2 درصد در هر پرواز و سرانجام کاهش هزینه‌های عملیاتی سامانه‌های متفرق و گسسته فعلی، تدوین شده است. اما این کافی نیست، به همین دلیل کمیسیون حمل‌ونقل اتحادیه اروپا یک قدم جلوتر رفته و پیشنهاد اصلاح چارچوب حقوقی فعلی را برای ارتقای آن مطرح کرده است. 

 - اما با کمال تاسف طرح پیشنهادی با عنوان  SES 2 Plus ، سال‌هاست که خاک می‌خورد. این اصلاحات موجب کارآیی بیشتر، مسیرهای کوتاه‌تر و کاهش هزینه‌های عملیاتی و آلاینده‌های زیست محیطی خواهد شد. طرح جدید موجب صرفه‌جویی به میزان  36 میلیارد یورو و ایجاد 11 هزار شغل در طی 20 سال آینده خواهد شد. 

- شایان ذکر است اقتصاد اتحادیه اروپا و بخش حمل‌ونقل هوایی آن در حال رشد مجدد بوده و این خبر مسرت بخشی است و هم‌زمان هواپیما ها جمع و جورتر شده و فعالیت در  فرودگاه‌ها گسترده‌تر می‌شود، بنابراین ما نیاز داریم اطمینان حاصل کنیم که موفقیت اروپا استمرار خواهد داشت. 

در پایان این نشست از کلیه کشور عضو اتحادیه اروپا و سایر ذی‌نفعان در سطح اروپا خواسته شده است که بدون فوت وقت و با کار مشترک به برپایی یک زیرساخت مدرن شبکه ترافیک هوایی به منظور روان‌سازی مسافرت شهروندان کمک نموده  و همزمان رقابت‌پذیری اقتصاد اروپا را تضمین نمایند. 

فقط با همکاری با یکدیگر قادر به انجام تغییرات بنیادی هستیم که در حال حاضر به‌شدت به آن نیاز داریم.

داریوش نیکنام

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.