| کد خبر: 16965 |

چهارمحال‌وبختیاری؛ قطب گردشگری بدون زیرساخت

تین نیوز | «چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌های بسیاری برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری در کشور دارد»؛ این گزاره را رئیس‌جمهور چهارشنبه هفته گذشته در جمع مردم این استان عنوان کرد.
 او دستور داد طرح جامع گردشگری استان چهارمحال‌وبختیاری تا پایان سال‌جاری از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور تهیه و برای تصویب به هیات دولت ارائه شود؛ دکتر روحانی لزوم تهیه این طرح را اشتغال‌زایی 6 هزار نفری عنوان کرد. رئیس‌جمهور همچنین از اجرای 79 طرح در سال‌های 92 و 93 در زمینه‌های مختلف با سرمایه‌ای بالغ بر 206 میلیارد تومان خبر داد که در سرتاسر استان اجرا خواهد شد. مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز روز شنبه هجدهم مرداد ضمن اشاره به سخنان رئیس‌جمهور درباره قابلیت‌های استان چهارمحال و بختیاری در زمینه گردشگری اظهار کرد: در جلسات متعدد هیات دولت از گردشگری به‌عنوان موتور توسعه اقتصادی این استان نام برده شده است.
استان چهارمحال و بختیاری در تعطیلات اخیر عید فطر پذیرای بیش از یک میلیون گردشگر بود؛ استانی که به لحاظ دارا بودن جاذبه‌های طبیعی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد اما همچنان دستخوش بی‌توجهی مسوولان است. حالا اما به نظر می‌رسد با توجه به دستور رئیس‌جمهور، توسعه گردشگری این استان به مرکز توجه‌ها راه یابد. با این حال برخی از فعالان گردشگری همچنان بیم آن را دارند که تبدیل شدن چهارمحال و بختیاری به قطب گردشگری نیز مانند بسیاری از طرح‌ها و دستورات دیگر در حد حرف باقی بماند.
محمدعلي اشرف واقفي، عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی، یکی از کسانی است که ابراز امیدواری می‌کند این موضوع در حد شعار باقی نماند. او با اشاره به تجربیاتی که در این خصوص وجود دارد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اغلب مسوولان ما خوب حرف می‌زنند اما کمتر شاهد عمل به این حرف‌ها هستیم. این فعال گردشگری، ابراز امیدواری کرد که با توجه به اینکه این بار رئیس‌جمهور چنین موضوعی را مطرح کرده‌اند، مسوولان مربوطه بتوانند گام موثری برای تبدیل کردن چهارمحال به یکی از قطب‌های گردشگرپذیر بردارند. 
واقفی ضمن اشاره به استقبال گردشگران خارجی از بازدید جاذبه‌های گردشگری ایران، خاطرنشان کرد: ما اکنون نیاز داریم مسیرها و مقاصد جدید را به گردشگران معرفی کنیم. این البته به آن معنا نیست که مقاصد سنتی نظیر اصفهان و شیراز که گردشگران خارجی بی‌شک علاقه‌مند به بازدید از آنها هستند، از مسیرهای معرفی‌شده حذف شوند. وی تصریح کرد: برای مثال در پکیج سفر گردشگران خارجی ما می‌توانیم اقامت در اصفهان را به یک شب تقلیل دهیم و یک یا دو شب را در شهرکرد در نظر بگیریم. از این طریق محصول جدیدی به علاقه‌مندان معرفی کنیم تا تلفیقی از گردشگری فرهنگی و طبیعی را داشته باشیم. به گفته این مدیر آژانس، اکنون تورهای ورودی‌ای وجود دارد که در آن مسیر اصفهان- شهرکرد- یاسوج- شیراز تعریف شده است. وی توضیح داد: به این شکل می‌توان از محبوبیت اصفهان و شیراز میان گردشگران فرهنگی و در کل، گردشگران خارجی برای قرار دادن دو مقصد جدید و کمتر مورد توجه قرار گرفته، بهره برد. به این ترتیب هم مقاصد سنتی در پکیج‌ها حفظ می‌شود و هم مقاصد جدید مورد معرفی و بازدید قرار می‌گیرند.
به گفته واقفی قریب به 8-7 سال است که تورهای ورودی، شهرکرد را نیز در پکیج‌های خود قرار داده‌اند و گردشگران خارجی به‌ویژه آلمانی‌ها از این تورها استقبال می‌کنند. وی دلیل این استقبال را تنوع و زیبایی طبیعی چهارمحال عنوان و اظهار کرد: کوچ عشایر یکی از جاذبه‌هایی است که برای تعریف پکیج‌ها مورد توجه ما و همکاران قرار می‌گیرد و از سوی گردشگران نیز مطلوب خواهد بود.
این فعال بخش خصوصی امکانات زیرساختی این استان را نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: چنانچه بخواهیم به دستور رئیس جمهور عمل شود، باید بیش از هرچیز به زیرساخت‌های مادی و معنوی توجه کنیم؛ به گونه‌ای که هم بتوان از جاذبه‌ها برای جلب گردشگران بهره برد و هم منابع طبیعی را در معرض خطر قرار نداد. واقفی تصریح کرد: هم‌اکنون یک هتل در شهرکرد وجود دارد که اغلب خالی می‌ماند و گرچه کفاف گردشگران کنونی را می‌دهد اما چنانچه بخواهیم این استان را به قطب گردشگری تبدیل کنیم باید بیشتر به زیرساخت‌ها توجه کنیم.
وی در پایان تاکید کرد: ما نیاز داریم برای گردشگران داخلی نیز فرهنگ‌سازی کنیم که فقط شمال کشور نیست که جاذبه گردشگری دارد و کشور ما جاذبه‌های بسیاری برای بازدید دارد که بسیاری از مردم آنها را نمی‌شناسند. البته در این خصوص مسوولان نیز باید اطلاع‌رسانی ویژه داشته باشند و علاقه‌مندان به سفر را راهنمایی کنند.
نگاهی به گفته‌های رئیس‌جمهور درباره تبدیل استان چهارمحال و بختیاری به قطب گردشگری کشور درکنار امکانات محدود این استان در پذیرایی از گردشگران نشان از آن دارد هنوز راه زیادی تا تبدیل شدن این استان به قطب گردشگری کشور باقی است، به این منظور همان‌طور که عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اشاره کرد می‌توان از ظرفیت‌های موجود در اصفهان به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر ایران از سوی گردشگران ورودی بهره گرفت و در کنار آن به تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در این استان همت گماشت. فاصله اندک این دو استان از یکدیگر در کنار مکمل بودن جاذبه‌های آنها این توان را به چهارمحال و بختیاری می‌دهد که نقش مکملی را که کهکیلویه و بویراحمد برای شیراز و گردشگران بیشمار آن بازی می‌کند؛ برای علاقه‌مندان به اصفهان بازی کند و با طبیعت زیبای خود طبیعت‌گردی را به سفر فرهنگی اصفهان بیفزاید. با پیگیری این روند طبیعت‌گردی که حوزه‌ای مغفول در عرصه گردشگری ورودی است آرام آرام در سبد تورهای خارجی قرار می‌گیرد و گردشگران را با طبیعت زیبای ایران نیز آشنا می‌کند. همچنین تکمیل شدن زیرساخت‌های این استان گردشگران ورودی را قادر می‌کند بدون نگرانی درباره امکانات اقامتی و تسهیلات مرتبط با گردشگری به این استان سفر کرده و از حجم گردشگران به مقاصد پرتردد نظیر شمال کشور در ایام تعطیلات کاسته شود؛ البته این توزیع تنها زمانی صورت خواهد گرفت که تعطیلات در ایران ساماندهی شده و با تصویب تعطیلات آخر هفته مدیریت سفر از سوی خانوارهای ایرانی شکل بگیرد. 
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.