| کد خبر: 169381 |

◄ افزایش10درصدی قیمت بلیت، موثر نیست

قیمت بلیت قطارهای مسافری باید تغییر کند. چراکه به‌دلیل بالارفتن هزینه‌ها، درآمدها نیز باید رشد کنند. حال از آخرین افزایش قیمتی، دو سال‌ونیم می‌گذرد و در این مدت هزینه‌ها رشد زیادی داشته و درآمد شرکت‌ها تغییری نکرده است.

تین نیوز

تعیین نرخ بلیت قطارهای مسافری، حاصل همکاری شرکت‌های مسافری ریلی و شرکت راه‌آهن است. به این ترتیب که شرکت‌ها با افزایش تورم و هزینه‌های زندگی، پیشنهاد افزایش قیمت بلیت قطارهای خود را به راه‌‌آهن ارائه می‌دهند. امسال بر این اساس این شرکت با افزایش 10درصدی قیمت بلیت‌ها موافقت کرده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، دبیر انجمن صنفی ریلی در این‌باره گفت: افزایش 10درصدی نرخ بلیت قطارهای مسافری تاثیر خاصی بر استقبال مسافران از سفر با قطار نمی‌گذارد.

مجید بابایی اضافه کرد: درواقع به‌دلیل رشد هزینه‌ها، درآمدها نیز باید رشد کنند. ضمن اینکه از آخرین افزایش قیمتی، دو سال‌ونیم می‌گذرد و در این مدت هزینه‌ها رشد زیادی داشته و درآمد شرکت‌ها تغییری نکرده است.

بابایی ادامه داد: تقاضای شرکت‌ها برای این افزایش قیمت، 20درصد بود و نهایتا با افزایش 10درصدی آن موافقت شد. این میزان، کمترین تغییر برای اقتصادی‌تر شدن فعالیت شرکت‌های ریلی است.

دبیر انجمن صنفی ریلی افزود: درواقع شرکت‌ها برای چرخاندن واگن‌هایشان به تناسب درآمد و هزینه‌هایشان با یکدیگر نیاز دارند. اما این تغییر کوچک نمی‌تواند بر کاهش یا افزایش مسافر اثر بگذارد.

بابایی توضیح داد: اما اگر این تغییر بر کاهش میزان تقاضای سفر ریلی موثر باشد بیشتر به‌دلیل شرایط کلی اقتصادی حاکم بر حمل‌ونقل ریلی است.

این مقام مسئول در انجمن صنفی ریلی تصریح کرد: اقتصاد بخش مسافری تابع بازار رقابتی پیچیده‌ای‌ است که جاده و هواپیما و خودروی شخصی در آن حضور دارند و شرکت‌ها به فرض کاهش تعداد مسافران ریلی خود برای تعدیل بازار نیز ابزارهایی مثل ارائه تخفیف‌ها را دارند که تاکنون به‌وسیله همین سیاست‌ها توانسته‌اند مسافران را به سمت سفر با قطار جذب کنند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ریلی اضافه کرد: بنابراین اگر مشکلی برای این بخش به‌وجود بیاید قطعا به اقتصاد بخش مسافری، سیاست‌هایی که استفاده از وسیله شخصی با نرخ سوخت ارزان‌تر را تبلیغ می‌کنند و رقابت در بین شرکت‌ها بازمی‌گردد که برای اصلاح صنعت ریلی، این سیاست‌ها هم باید اصلاح شوند.

بابایی همچنین گفت: در شرایط موجود اقتصادی، هر تغییری ممکن است بر رونق‌بخشی یا از رونق انداختن یک بخش از خرده نظام اقتصادی موثر باشد. بنابراین در این شرایط نمی‌توان انتظار تاثیر مطلوب از هر تغییری را داشت.

او راه حل این مشکل را اصلاح سیاست‌ها در بخش ریلی، همزمان با اعمال تغییرات پله‌پله عنوان کرد و افزود: 10درصد افزایش قیمت بلیت قطار در کشوری که نرخ‌ها روزانه و دقیقه‌ای افزایش پیدا می‌کنند، هزینه سنگینی را برای مسافران ایجاد نمی‌کند. به‌ویژه اینکه ممکن است از بخش ریلی مسافری فقط در تابستان استقبال شود.

بابایی همچنین درباره آزادسازی کامل قیمت‌گذاری بلیت‌های مسافری گفت: اینکه برخی می‌گویند برای تعیین بهای بلیت باید آزادسازی به‌طور کامل انجام شود و شرکت‌ها خودشان در این زمینه تصمیم‌گیری کنند، به نظر بنده تاثیر چندانی روی بازار شرکت‌ها نخواهد داشت.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ریلی ادامه داد: شرکت‌ها در شرایط موجود، به‌دلیل وضعیت بازار داخلی و کمبود میزان متقاضی برای سفر ریلی و نیاز بازار و ظرفیت آن با همین مکانیسم‌های موجود و در همین حدود، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

بابایی اضافه کرد: شرکت‌های ریلی همین حالا امکان اعمال تخفیف‌های قیمتی خود تا سقف 50درصد را دارند و این یعنی اینکه تقاضا بر بخش مسافری ریلی تأثیرگذار است، اما مشکلات بیشتر مربوط به اقتصاد بخش ریلی است و تا زمانی‌که این بخش، اقتصادی نشود مشکلات به قوت خود باقی خواهند ماند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.