| کد خبر: 169327 |

در نمایشگاه اینوتکس اتفاق افتاد:

◄ «اینوتکس 2018»؛ شهر هوشمند و حضور 6 کشور در این رویداد

امسال برگزاری دومین نشست تجاری فناوری (D8) با حضور شرکت‌های فناور چهار کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران خواهد بود که با محوریت بررسی فرصت‌های مناسب برای مشارکت برگزار شد.

تین نیوز

هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (INOTEX 2018)، با حضور دبیر نمایشگاه و مدیر فن بازار ملی ایران و در میان استقبال فعالان حوزه استارتاپی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این رویداد که با هدف ایجاد هم‌افزایی میان فعالان حوزه نوآوری به مدت سه روز برگزار شد، روز 14 تیرماه در محل برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران آغاز به کار کرد.

 به گفته غیابی، مدیرعامل موسسه فرصت‌آفرین، برنامه «استیج» به بررسی موضوعاتی همچون سرمایه‌گذاری اولیه و کلان، موضوعات حقوقی، مشکلات توسعه فنی و رشد استارت‌آپ‌ها می‌پردازد.

وی افزود: همچنین رویداد بانی، صبح خلاق تهران از دیگر برنامه‌هایی هستند که در حاشیه «استیج» در اینوتکس امسال برگزار شد.

مدیرعامل موسسه فرصت آفرین یکی دیگر از برنامه‌های ویژه امسال را «اینوتکس تلنت» عنوان و اظهار کرد: «اینوتکس تلنت» نه نها نقش پل ارتباطی بین استارت‌آپ‌ها و متقاضیان جویای کار را ایفا می‌کند، بلکه در این بخش فارغ‌التحصیلان هم می‌توانند با استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف آشنا شوند و از فرصت‌های شغلی موجود در این شرکت‌ها مطلع شوند.

وی افزود: در حاشیه اینوتکس 2018، فن‌بازارهای سراسر کشور هم در قالب یک گردهمایی به همفکری و تبادل ایده خواهند پرداخت.

غیابی در بخش دیگری از اظهارات خود به یکی دیگر از برنامه‌های امسال این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: امسال برگزاری دومین نشست تجاری فناوری (D8) با حضور شرکت‌های فناور چهار کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران خواهد بود که با محوریت بررسی فرصت‌های مناسب برای مشارکت برگزار شد.

 به گفته وی، نشست شبکه‌سازی نوآوری با حضور اساتید بین‌المللی از کشورهای روسیه، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه و اتریش با موضوع شهر هوشمند در پنج پنل و طی روزهای اول و دوم نمایشگاه برگزار شد.

برگزاری سه پنل تخصصی

بخش استیج نمایشگاه اینوتکس 2018، در روز نخست میزبان دو پنل تخصصی بود. در پنل نخست «نکات کاربردی برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها» که با حضور محمد احمدی، مدیرعامل اسمارت‌آپ، علی عمیدی، مدیرعامل کارن‌کراد، سهیل عباسی، مدیر شتابدهنده تک، مریم نجفی، مجید زورمند و محمد رامین کمیلیان، اعضای گروه سرمایه‌گذاران نیک اندیش کارایا مورد بحث و بررسی قرار گرفت، معیارهای مهم در ارزیابی تیم‌های استارت‌آپی جهت جذب شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران ارزیابی شد.

به‌اعتقاد سخنرانان این پنل، داشتن یک تیم منسجم، پویا بودن و عدم سکون استارت‌آپ‌‍ها و داشتن نمونه محصول اولیه معیارهای هستند که بیش از پیش باید مورد توجه فعالان بازار قرار گیرند. اما موضوع دیگری که در این پنل به آن اشاره شد تشخیص یک استارت¬آپ موفق است که باتوجه به گفته‌های محمد احمدی کار ساده‌ای نیست و در بسیاری از موارد شرکت‌های سرمایه‌گذار در تشخیص این استارت‌آپ‌ها دچار خطا می‌شوند.

در پنل «چالش‌های اکوسیستم کارآفرینی خوب از منظر استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران» چه گذشت؟

جمع‌‌‌‌‌بندی این پنل نشان می‌دهد اکوسیستم کارآفرینی در کشور با چالش‌های بی‌شماری روبه‌روست.

به‌گفته سخنرانان این پنل، اکوسیستم‌ها اگر قرار باشد موفقیتی به دست بیاورند، باید لینک‌های بسیار قوی داشته باشند. این در حالی است که برای تحقق این موضوع، دو پیش‌نیاز دانشگاه‌های کارآمد و مدیران باسواد نیاز است. به اعتقاد برخی از سخنرانان این پنل، در حال حاضر دانشگاه‌ها با نیازهای بازار کار فاصله بسیاری دارند و در طول 40 سال گذشته، بیشترین تقاضا برای رشته‌های دانشگاهی در مواردی بوده که تناسبی با نیاز بازار کار نداشته‌اند.

از سوی دیگر ساختار آموزشی دانشگاه‌ها به‌گونه‌ای بوده که نیروی کار تاثیرگذار تربیت نکرده است. در بخش دیگری از این پنل تخصصی، به کوچک بودن استارت‌آپ‌ها و اینکه صدای‌ آنها به گوش دانشگاه‌ها نمی‌رسد، اشاره شد.

فعالان استارت‌آپی معتقدند نمی‌توان با دانشگاه‌ها تعامل مناسبی برقرار کرد و تنها شرکت‌های بزرگ این توانایی را خواهند داشت. این در حالی است که آمارهای منتشر شده از کشورهایی مانند کانادا و آمریکا حاکی از آن است که نقش دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی مجرب بسیار کمرنگ شده و مانند گذشته از بازدهی کافی برخوردار نیستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر از هر 3 فرد تحصیلکرده در آمریکا، تنها یک نفر در رشته تخصصی که تحصیل کرده، جذب بازار کار می‌شود. ناکارآمدی دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی متخصص در حالی چالش‌برانگیز شده که به باور برخی صاحبنظران در این پنل، برخی از استارت‌آپ‌ها کم سواد و یا بی‌سواد هستند و توجه‌ای به افزایش سطح سواد خود ندارند.

به‌اعتقاد آنان تا زمانی که توهم دانایی در برخی استارت‌آپ‌ها شکسته نشود، نمی‌توان راه را برای رشد استارتاپ‌ها و در نتیجه بازار کار مناسب باز کرد.

در بخش سوم این نمایشگاه هم، سازوکار هوشمندسازی شهرها مورد واکاوی قرار گرفت. در این پنل به این موضوع اشاره شده که شهر هوشمند به توسعه سیستم‌های شهری مبتنی بر تکنولوژی اشاره دارد که در نهایت به پیش رفتن شهرها به سمت مدیریت موثر و کارآمد و رشد اقتصادی منجر می‌شود.

نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری، طی 6 دوره میزبان بیش از 750 شرکت فناور از 25 کشور جهان بوده و انعقاد بیش از 130 سند همکاری در دوره‌های گذشته، بخشی از دستاوردهای این رویداد بوده است.

امسال بیش از هزار فعال در حوزه نوآوری و فناوری در قالب استارت‌آپ و شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه اینوتکس شرکت می‌کنند و روزانه بیش از 2000 نفر از این رویداد بازدید می‌کنند و این نمایشگاه تا ساعت 17 امروز 16 تیرماه به کار خود پایان خواهد داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.