| کد خبر: 169323 |

آغاز نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد.

تین نیوز

پس ماراتن دیدارهای دوجانبه وزیران خارجه عضو برجام، نشست کمیسیون مشترک به ریاست فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین آغاز شد.

به گزارش تین‌نیوز، در این نشست که به درخواست ایران در سطح وزیران برگزار می‌شود؛ قرار است بسته پیشنهادی اروپا باهدف تامین منافع اقتصادی، تجاری و مالی ایران از ادامه اجرای برجام بدون آمریکا بررسی شود.

صبح امروز وزیر امور خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیر خارجه چین و روسیه دیدارهای دوجانبه داشته‌است.

هم زمان دیدارهای جداگانه‌ دیگری میان وزرای خارجه روسیه با چین و هرکدام جداگانه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

الیستر برت معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه در غیاب بوریس جانسون که برای شرکت در نشست اعضا کابینه درباره برگزیت، در وین حضور ندارد، به‌جای او در این نشست حضور دارد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت‌ماه گذشته به بهانه عدم پایبندی ایران به برجام و ادعای حمایت تهران از تروریسم، کشورش را از توافق هسته‌ای ایران با 1+5 خارج کرد و یادآور شد که تحریم‌ها را بازخواهد گرداند؛ تحریم‌هایی که در دو بازه زمانی 90 و 180 روزه اجرایی خواهند شد.

به گفته مدیر سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا تحریم‌هایی که از 13 مرداد به اجرا گذاشته می‌شوند بخش خودرو و تجارت طلا را هدف قرار می‌دهد.تحریم‌های آبان ماه نیز مربوط به تبادلات بانکی بوده و بخش انرژی ایران را هدف قرار می‌دهد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز چندی پیش از برنامه این کشور برای قطع خرید نفت ایران از نوامبر خبر داد.

در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام که خردادماه گذشته در وین برگزار شد، شرکت‌کنندگان خواهان ادامه این توافق و تأمین نظرات ایران شدند.

آن‌ها در بیانیه‌ای تأکید کردند: رفع تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران که امکان عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری را به ایران می‌دهد، بخشی اساسی برجام است.

چنانچه در این بیانیه به آن اشاره‌شده است،حفظ و تعمیق مناسبات اقتصادی با ایران،فروش مستمر نفت و فرآورده‌های نفتی، گازی و پتروشیمی و انتقال مرتبط با این مواد،مبادلات بانکی مؤثر با ایران،مناسبات مستمر حمل‌ونقل زمینی، هوایی و ریلی با ایران و تأمین هرچه بیشتر اعتبارات صادراتی و توسعه راهکار‌ها با مقاصد ویژه در نظام بانکی، مالی، بیمه‌ای و تجاری باهدف تسهیل همکاری‌های مالی و اقتصادی ازجمله حمایت عملی از تجارت و سرمایه‌گذاری از مهمترین محورهای رایزنی‌های طرفین طی هفته‌های اخیر بوده است.

نشست روز جمعه ازآن‌جهت حائز اهمیت است که با تعمیق شکاف در روابط فرا آتلانتیکی طی هفته‌های اخیر، می‌توان امیدوار بود که اروپا بیش‌ازپیش موضع روشن‌تر و حمایت آشکارتری را در قبال حفظ توافق هسته‌ای از خود نشان دهد.

پارلمان اروپا روز چهارشنبه طرحی را تأیید کرد که به‌موجب آن «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» می‌تواند با ایران تجارت کند. این اقدام در راستای غلبه بر موانع بانکی و زنده نگه‌داشتن توافق‌ هسته‌ای با ایران صورت می‌گیرد.

کمیسیون اروپا نیز اعلام کرده است که برای مقابله با تحریم آمریکا «قانون انسداد» را برای حفاظت از شرکت‌ها اجرا می‌کند.

در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهوری کشورمان به دو کشور سوئیس و اتریش نیز تعدادی سند همکاری در حوزه‌های مختلف اقتصادی به امضاء رسید که این امر نشان‌دهنده اراده طرف‌های باقی‌مانده در برجام، برای زنده نگه‌داشتن این توافق بدون حضور آمریکا است.

ظریف دیشب در بدو ورود به وین به خبرنگاران گفت: انتظار می‌رود بسته پیشنهادی، تعهدات مجموعه کشورهای باقیمانده در برجام شامل تعهداتی باشد که حقوق مردم ایران از این توافق در سایر زمینه‌ها ازجمله اقتصادی، سیاسی و هسته‌ای را تضمین کند.

انتظار می‌رود که در پایان نشست امروز تصویر روشن‌تری از آینده برجام و میزان تعهد طرف‌های باقی‌مانده در این توافق حاصل شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.