| کد خبر: 169219 |

◄ پرهزینه‌ترین دستگاه‌های کشور را بشناسید

نگاهی به پرداخت‌های خزانه کشور در خرداد، نشان می‌دهد دو صندوق ورشکسته بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی نیروهای مسلح چگونه پرهزینه‌ترین دستگاه‌های کشور در این ماه بوده‌اند.

تین نیوز

نگاهی به پرداخت های خزانه کشور در خرداد، نشان می دهد دو صندوق ورشکسته بازنشستگی کشوری و تأمین اجتماعی نیروهای مسلح چگونه پرهزینه ترین دستگاه های کشور در این ماه بوده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرق، این مسئله زنگ خطری برای دولت است تا از سقوط اقتصادی بزرگ ترین صندوق بازنشستگی کشور، یعنی سازمان تأمین اجتماعی، جلوگیری کند.

بودجه خرداد

حضور سازمان بیمه سلامت در نیمه بالایی این جدول نیز بسیار معنادار است و پس ازآن می توانیم به وزارت بهداشت و درمان که پرهزینه ترین وزارتخانه دولت در خرداد بوده است، اشاره کنیم.

صداوسیما و حوزه های علمیه نیز بزرگ ترین دستگاه های فرهنگی بودجه بگیر در این ماه بوده اند. در فهرست روبه رو تنها هزینه های جاری، یارانه های مستقیم و هزینه های اجتناب ناپذیر دستگاه ها محاسبه شده و مواردی مانند حقوق و دستمزد پرسنل این دستگاه ها از گردونه محاسبات خارج شده اند.

صندوق بازنشستگی کشوری

صندوق بازنشستگی کشوری دومین صندوق بازنشستگی بزرگ کشور و البته بزرگ ترین صندوق بازنشستگی ورشکسته ایران است. این صندوق سال هاست ازنظر اقتصادی ورشکسته محسوب می شود و با وابستگی بیش از 70درصدی به بودجه عمومی کشور، یکی از بزرگ ترین ردیف های هزینه ای دولت ایران در سال های اخیر را اشغال کرده است. سال جاری دولت موظف شده بیش از 30 هزار میلیارد تومان به این صندوق کمک مالی کند تا از پس هزینه های دستمزدی و درمانی بازنشستگان کشوری برآید. صندوقی با سرمایه های کلان بربادرفته و مدیرانی که پیاپی تعویض می شوند.

 نمونه ای کوچک تر ازآنچه در صورت ادامه سیاست های غلط دولت ها درزمینهٔ صندوق های بازنشستگی، روزی گریبان صندوق تأمین اجتماعی را هم خواهد گرفت.

صندوق بازنشستگی کشوری از ابتدای خرداد تا 11 تیر درمجموع دوهزارو716میلیاردو 666میلیون و 700 هزار تومان بودجه گرفته است که بزرگ ترین هزینه دولت در ماه خرداد بوده است. صندوق بازنشستگی کشوری از ابتدای سال تاکنون نیز جمعا هفت هزارو596میلیاردو 666میلیون و 700 هزار تومان بودجه گرفته است که تقریبا یک چهارم بودجه 30هزارو 234 میلیاردی مصوب آن در سال جاری است. به عبارت ساده تر، تا این لحظه دولت به تعهد خود عمل کرده و یک چهارم بودجه صندوق بازنشستگی کشوری را در یک چهارم ابتدایی سال پرداخت کرده است.

تأمین اجتماعی نیروهای مسلح

سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح یکی دیگر از صندوق های بازنشستگی کشور است که دومین دستگاه بزرگ بودجه بگیر در محدوده اول خرداد تا 11 تیر بوده است. این صندوق که وظیفه حمایت از بازنشستگان نیروهای مسلح را برعهده دارد و اگرچه به دلیل ماهیت نظامی آن، امکان دسترسی به بسیاری از اطلاعات اقتصادی آن وجود ندارد، اما همین قدر می توان گفت که احتمالا این صندوق بیشتر از صندوق بازنشستگی کشوری به بودجه دولت وابسته است.

سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح با بودجه 23 هزارو 251 میلیاردتومانی اش در سال 97 یکی از بزرگ ترین ردیف های هزینه ای دولت را به خود اختصاص داده، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در سه ماهه بهار و تا 11 تیر جمعا شش هزارو 413 میلیارد و 389 میلیون و 700 هزار تومان بودجه گرفته که کمی بیشتر از یک چهارم بودجه مصوب سالانه است. به عبارت بهتر درباره این صندوق بازنشستگی نیز می توان گفت که دولت به تعهد خود عمل کرده و یک چهارم بودجه آن را در یک چهارم ابتدایی سال پرداخت کرده است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران

بنیاد شهید و امور ایثارگران هم اکنون وظیفه حمایت از خانواده های بیش از 220 هزار شهید، 500 هزار جانباز و 50 هزار آزاده را برعهده دارد.

این بنیاد از ابتدای خرداد تا 11 تیر به جز بودجه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان، برای سایر هزینه های خود هزارو 189میلیارد و 114میلیون و 600 هزار تومان بودجه گرفته است. این بنیاد از ابتدای سال جاری، دو هزارو 869 میلیارد و 276میلیون و 879 هزار و 15 تومان برای هزینه های غیرحقوق کارکنانش بودجه گرفته است که تقریبا یک چهارم بودجه بنیاد شهید در سال 97 است و به عبارت دیگر، یک چهارم بودجه این بنیاد در یک چهارم ابتدایی سال پرداخت شده است.

سازمان بیمه سلامت ایران

از ابتدای خرداد تا 11 تیر جمعا 875 میلیارد تومان بودجه دریافت کرده است. این سازمان از تجمیع بخش های مختلف سازمان بیمه خدمات درمانی و صندوق های بیمه ای آن در سال 91 شکل گرفته است و وظیفه دارد همه جمعیت کشور را از یک بیمه پایه ای درمان برخوردار کند.

بااین حال عدم فرهنگ سازی درباره نحوه استفاده از این بیمه، عدم نظارت مناسب و جدی بر نظام پزشکی و استفاده آنان از این بیمه و غلبه فرهنگ درمان گری بر پیشگیری، عملا این طرح را به مرحله ای رسانده است که با وجود هزینه های نجومی، در جهت ارائه خدمات به جامعه چندان موفق نبوده است.

سازمان بیمه سلامت به طورکلی باید در سال 97 چیزی نزدیک به 11 هزار میلیارد تومان بودجه بگیرد که از این مقدار دو هزارو 480 میلیارد تومان آن را تاکنون دریافت کرده است که نشان می دهد دولت کمی بیشتر از یک پنجم بودجه طرح سلامت را در یک چهارم ابتدایی سال پرداخت کرده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی، صداوسیما، وزارت آموزش وپرورش به ترتیب رتبه های پنجم تا دوازدهم را برای دریافت بودجه از خزانه داری کشور را به خود اختصاص داده اند.

همچنین دولت در خرداد 182میلیاردو 850 میلیون تومان برای کاهش نرخ دارو، واکسن، کیسه خون و شیر خشک پرداخت کرده است. این بزرگ ترین هزینه مستقل دولت برای یک هدف خاص در ماه خرداد است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.