| کد خبر: 169145 |

◄ افزایش 11درصدی ترانزیت ریلی کریدور سرخس-رازی

در سه‌ماهه نخست سال جاری، 14هزار تن کالای ترانزیتی در کریدور ترانزیتی ریلی سرخس- رازی (عمدتا کود شیمیایی از مبدا ترکمنستان) به مقصد ترکیه حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 11درصدی داشته است.

تین نیوز

در سه‌ماهه نخست سال جاری، 14هزار تن کالای ترانزیتی در کریدور ترانزیتی ریلی سرخس- رازی (عمدتا کود شیمیایی از مبدا ترکمنستان) به مقصد ترکیه حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 11درصدی داشته است.

به گزارش تین‌نیوز، مدیرکل راه‌آهن خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: همچنین در فصل بهار، ۴۰۳ هزارتن کالای ترانزیتی از مبادی کشورهای آسیای میانه بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس وارد و به مبادی خروجی ریلی کشور به‌ویژه بندرعباس حمل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۱درصد رشد داشته است.

 

محمدهادی ضیایی‌مهر دراین‌باره توضیح داد:   اداره‌کل خراسان در این مرز ریلی توانسته است به رشدی بالاتر از 100درصد در حمل بار دست یابد. چراکه با حمل حجم مذکور از بار ترانزیتی در این سه ماه، بیش از یک‌میلیون و 300هزار لیتر در مقایسه با حمل جاده‌ای سوخت کمتری مصرف‌شده که به‌تبع آن کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی را در پی داشته است.

ضیایی‌مهر افزود: برای جابه‌جایی این میزان بار به‌طور متوسط به تعداد 700 کامیون موردنیاز بوده که با جابه‌جایی ریلی آن حجم قابل‌توجهی از ترافیک، سوانح، تلفات جانی و مالی تصادفات جاده‌ای در این مسیر کاهش یافته است.

photo_2018-07-03_14-40-04

ضیایی‌مهر با اشاره به بندهای 24 و 25 برنامه ششم توسعه گفت: در شرایط اقتصادی کنونی توسعه ترانزیت ریلی به‌عنوان یک شاخص اساسی در اشتغال پایدار و رونق اقتصادی می‌تواند نقش بسزایی در اجرایی شدن بندهای 24 و 25 برنامه ششم توسعه داشته باشد.

ضیایی‌مهر خاطرنشان کرد: در فصل بهار یک هزار و 194 تن کالای ترانزیتی توسط 98 واگن از ترکیه با عبور از کشور ما به مقصد کشورهای آسیای میانه به‌ویژه ترکمنستان حمل شده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان همچنین با اشاره به درآمد چهار برابری ترانزیت ریلی نسبت به ترانزیت جاده‌ای تصریح کرد: در دنیا سه عامل تشویقی برای استفاده از ریل به‌جای جاده وجود دارد که سرعت انتقال بار، تعرفه دسترسی به ریل و امنیت مسیر از جمله آن‌ها است.

این مقام مسئول توضیح داد: بنابراین به برکت امنیت موجود در کشور نسبت به سایر کشورهای منطقه و همچنین با تقویت عوامل دیگر، یعنی اعطای 50درصد تخفیف به همه محمولات در مسیر ترانزیتی سرخس-رازی، اعطای تخفیفات ۱۵ تا ۵۰درصدی در تعرفه حمل کالاهای ترانزیتی مرز ریلی سرخس، استمرار قطارهای برنامه‌ای و مستقیم ترانزیتی سرخس به بندرعباس از یک هفته به ۵۳ ساعت، رفع گلوگاه‌های زیرساختی ترانزیت در پایانه مرزی ریلی سرخس و کاهش زمان سیر واگن‌های ترانزیتی توسط راه‌آهن ج.ا.ا ایران، گام‌های ارزنده‌ای در شکوفایی صنعت حمل‌ونقل ریلی به‌خصوص در بخش ترانزیت برداشته شده است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان درباره کریدور ترانزیت ریلی سرخس- بندرعباس نیز گفت: این کریدور، فعال‌ترین کریدور ریلی ترانزیتی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که در سال جاری سهم ۹۵درصدی ترانزیت ریلی سرخس را به خود اختصاص داده و موجب کاهش تردد کامیون‌ها در جاده‌ها شده است.

ضیایی‌مهر افزود: به‌طوری‌که میزان تناژ ترانزیتی ورودی از مرز سرخس سبب حذف ۱۸ هزار دستگاه کامیون از سطح جاده و باعث کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده‌ای و کاهش آلودگی محیط‌زیست شده است.

ضیایی مهر اضافه کرد: عمده محمولات ترانزیتی حمل شده در این مدت از این مرز ریلی، گوگرد ترانزیتی با ۲۷۳ هزار تن بوده که ۶۸درصد سهم را داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳برابر شده است.  کود شیمیایی با ۸۸هزار تن، ۲۲درصد سهم داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶درصد افزایش داشته و سایر کالاهای ترانزیتی حمل شده از مرز سرخس، پنبه، شمش آلومینیوم بوده است. همچنین عمده مبادی بارگیری کالاهای ترانزیتی، کشورهای ترکمنستان با ۷۵درصد، ازبکستان با ۲۴درصد و تاجیکستان با یک درصد سهم بوده است.

کاهش ۲۶ درصدی شکایات حوزه مسافری در اداره کل راه‌آهن خراسان در فصل بهار

مدیرکل راه‌آهن خراسان از کاهش ۲۶درصدی شکایات حوزه مسافری در اداره کل راه‌آهن خراسان در فصل بهار خبر داد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و ارتقای کیفیت در داخل قطارهای مسافری، مجهز نمودن قطارها به تجهیزات مناسب و ارائه خدمات مطلوب و شایسته به مسافران و همچنین ارتقای خدمات در حوزه ایستگاهی و دفاتر فروش بلیت، شاهد کاهش۲۶درصدی شکایات در حوزه مسافری هستیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.