| کد خبر: 169075 |

کشاورزیان:

◄ افزایش سرعت در آزادراه‌ها شدنی است

آزادراه‌ها معمولاً با یک طرح قبلی ساخته می‌شوند بنابراین هنگام ساخت آن سعی می‌کنند استاندارها را در حد خوبی رعایت کنند. در زمان بهره‌برداری هم نظارت بیشتری روی آزادراه‌ها است و بنابراین مشکل جدی‌ای برای افزایش سرعت وجود ندارد.

تین نیوز

رییس سابق سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای گفت: افزایش سرعت در آزادراه‌ها مشکل‌ساز نیست. مشکل افزایش سرعت در راه‌های ارتقا یافته و بزرگراه‌ها است.

داود کشاورزیان در خصوص اعمال طرح کاهش سرعت در آزادراه‌ها به خبرنگار هفته‌نامه حمل‌ونقل گفت: بحث من بیشتر مربوط به بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی و فرعی بود. آزادراه‌ها معمولاً با یک طرح قبلی ساخته می‌شوند بنابراین هنگام ساخت آن سعی می‌کنند استاندارها را در حد خوبی رعایت کنند. در زمان بهره‌برداری هم نظارت بیشتری روی آزادراه‌ها است و بنابراین مشکل جدی‌ای برای افزایش سرعت وجود ندارد.

وی ادامه داد: معمولاً کمتر اجازه دسترسی به آزادراه‌ها را می‌دهیم بنابراین میزان ورود و خروج اتومبیل در حداقل است. تقاطع هم‌سطح که معمولاً جزء نقاط حادثه‌خیز است نیز در آزادراه‌ها وجود ندارد؛ اما در بزرگراه‌ها وضع این‌گونه نیست. ضمن اینکه قسمت اعظم بزرگراه‌های ما راه‌های توسعه‌یافته هستند. یعنی قبلاً یا یک راه فرعی بودند یا راه اصلی که بعداً به دلیل ترافیک زیاد و یا با درخواست مقامات محلی به بزرگراه تبدیل‌شده‌اند و در کنارش باند دوم را ساختند. در برخی نقاط که خیلی فاصله با استاندار وجود داشته است ممکن است واریانت اجرا شده باشد اما در بسیاری از بزرگراه‌ها حداقل شرایط استاندار را شاهد هستیم. از آن مهم‌تر مدیریت دوران بهره‌برداری است. در زمان بهره‌برداری ما تقاطع‌های هم‌سطحی داریم که حادثه‌آفرین است و اکثر تقاطع‌ها غیراستاندارد است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ورودی و خروجی‌های متنوع به دلیل وجود پمپ‌بنزین و مجتمع نیز بر خطرها افزوده است. حتی در برخی موارد شاهد هستیم با استفاده از راه گرفته شده از بزرگراه دکه ساخته‌اند. تعدد این موانع و غیراستاندارد بودن مسیر باعث شده در دوران بهره‌برداری زمینه‌های ایجاد خطر و تصادف فراهم شود. سرعت یک عامل تعیین‌کننده در تصادفات جاده‌ای است. وقتی سرعت از ۱۰۰ به ۱۱۰ افزایش یابد احتمال برخورد افزایش می‌یابد و به همین دلیل با توجه به حجم ترافیک و تردد، این پیشنهاد را در سازمان راهداری مطرح کردم که مقداری از سقف سرعت مجاز را کاهش دهیم. البته این درخواست برای اولین بار در سال ۹۳ توسط پلیس مطرح شد..

وی در خصوص اینکه  پلیس با اجرای این پیشنهاد در همه راه‌های کشور مخالف است و معتقد است در راه‌ها و موارد مخصوص کاهش سرعت را باید اجرا کنیم نیز گفت: به نظر من خیلی نمی‌توان مردم را با فرمول‌های پیچیده روبه‌رو کرد که گیج شوند و ندانند سرعت در کدام راه کم است و در کدام راه مثل گذشته و چطور باید رفتار کنند. این‌گونه تصمیمات میزان خطا و اشتباهات افراد را اضافه می‌کند. درحالی‌که باید قوانین را ساده‌تر نوشت.

کشاورزیان با اعلام اینکه شروع این طرح با پیشنهاد پلیس بود و پلیس هم با سرعت ۹۰ کیلومتر موافق بود ادامه داد: اما از همان ابتدا در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خیلی طرفدار نداشت و کارشناسان مخالف اجرای آن بودند و من هم با وجود اینکه موافق اجرای این طرح بودم از آنجایی‌که بدنه کارشناسی مخالفت می‌کرد خیلی اصراری بر اجرا نداشتم.

 وی با بیان اینکه سعی کردیم بدنه کارشناسی ابتدا روی این طرح کار کند و به همین دلیل مطالعات میدانی در کشورهای مختلف آغاز شد و به این نتیجه رسیدیم که عدد غالب در دنیا ۱۱۰ کیلومتر است تصریح کرد: البته بودند کشورهایی که حتی متوسط سرعت در آنها به ۹۰ کیلومتر می‌رسید اما سرعت غالب در آزادراه‌های کشورهای مختلف ۱۱۰ کیلومتر بود. این رقم در راه‌های فرعی به ۶۰ کیلومتر می‌رسید.

او ادامه داد: این اواخر هم داشتیم به یک اجماعی دراین‌باره می‌رسیدیم و حتی نامه‌ای هم برای ارسال به پلیس تهیه شده بود و پیشنهاد من این بود این طرح بدون نظر پلیس اجرایی نشود. نامه را هم برای پلیس فرستادیم اما تا زمانی که در سازمان بودم امضا نشده بود.

وی تاکید کرد که افزایش سرعت در آزادراهها مشکلی ندارد و گفت:بحث من بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی و فرعی بود. استاندارها در آزادراه‌ها رعایت می‌شود و مدام با ورود و خروج ماشین روبه‌رو نمی‌شویم و شیب و قوس استاندارد خوبی دارد. ولی به نظر من برای سایر راه‌ها ۱۱۰  کیلومتر سرعت زیادی است و واقعاً با این وضعیت جاده‌ها و ماشین‌ها، آمار تصادفات کاهش نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.