| کد خبر: 169049 |

◄ با افزایش کیفیت خدمات، افزایش نرخ بلیت‌ها معقول است

به طور کلی حمل‌ونقل ریلی برای رشد واقعی خود به حمایت‌های بیشتر و اقتصادی‌تر شدن نیاز دارد و این مساله با 10درصد افزایش یافتن قیمت بلیت‌ها حل نمی‌شود بلکه شرکت‌های ریلی باید توان خرید واگن را داشته باشند تا این صنعت با سرعت بالاتری رشد کند.

تین نیوز

پس از چند سال بالاخره راه‌آهن با افزایش 10‌درصدی بهای بلیت قطارهای مسافری موافقت کرد. هرچند شرکت‌های مسافری با افزایش 20درصدی قیمت بلیت‌ها موافق بودند اما اکثرا این اقدام را در فقدان آزادسازی کامل تعیین نرخ بهای بلیت توسط خود شرکت‌ها مثبت ارزیابی کردند.

به گزارش تین‌نیوز، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این‌باره گفت: آزادسازی نرخ بلیت قطار به این صورت که شرکت‌ها پیشنهاد افزایش قیمت بلیت قطارهای خود را به راه‌آهن ارائه دهند و این شرکت نیز پس از بررسی شرایط اقتصادی به تعیین نرخ بلیت‌ها بپردازد، از سال 94 انجام شد.

سیدحسین افضلی افزود: این اقدام، تاثیرات مثبتی در جهت رشد کیفیت خدمات شرکت‌های ریلی مسافری و رقابت‌پذیری شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی خواهد داشت. از طرفی این امکان حق انتخاب بیشتری به مسافران می دهد و مسافران می توانند با سنجش امکانات شرکت‌ها یکی از انواع قطارها را برای سفر خود انتخاب کنند.  با این اوصاف شرکت‌های ریلی یا خود راه‌آهن قطعا در افزایش 10درصدی نرخ بلیت‌های خود، میزان استقبال مسافران را در نظر گرفته‌اند.

افضلی افزود: اما به طور کلی حمل‌ونقل ریلی برای رشد واقعی خود به حمایت‌های بیشتر و اقتصادی‌تر شدن نیاز دارد و این مساله با 10درصد افزایش یافتن بهای بلیت‌ها حل نمی‌شود. بلکه شرکت‌های ریلی باید توان خرید واگن را داشته باشند تا این صنعت با سرعت بالاتری رشد کند.

به گفته وی کنترل هزینه‌ها از طریق به‌روزرسانی و تجهیز لکوموتیوهای شبکه ریلی نیز یکی دیگر از الزامات عنوان کرد و افزود: باید  با بازسانی کلیه بخش‌های ناوگان هزینه‌ها را کنترل کرد، چرا که در شرایط موجود، مصرف‌کنندگان تحمل هزینه‌های اضافی را ندارند.

افضلی ادامه داد: هرچند گویا شرکت‌های ریلی مسافری در ایام پیک می‌توانند قیمت بلیت‌های خود را تا ۲۰درصد افزایش دهند. تراز سود و زیان شرکت‌ها به دلایلی از جمله کاهش تقاضای سفر با حمل‌ونقل عمومی و ریلی و نرخ‌های موجود بلیت‌ها، با زیان مواجه است.

افضلی تاکید کرد: در این شرایط، دولت باید به کمک بخش ریلی برای اقتصادی‌تر کردن آن و ایجاد تعادل در هزینه و درآمد شرکت‌ها بشتابد، چراکه بخش ریلی به جز افزایش بهای بلیت‌های بخش مسافری خود مطابق با افزایش تورم و هزینه‌های خود و همچنین افزایش قیمت سایر اقلام و کالاها، نیازمند توسعه ناوگان، ارتقای سطح خدمات شرکت‌های ریلی به مسافران، استفاده از واگن‌های مدرن و مطابق طراحی‌های روز دنیا، توسعه زیرساخت‌های ریلی براساس افزایش سرعت قطار، نوسازی لکوموتیوها به‌خصوص تسریع در جایگزینی لکوموتیوهای برقی به جای دیزلی، کاهش زمان سفر، استفاده از فناوری های نوین ارتباطی در قطارها و مواردی از این دست است تا مسافر بتواند از میان شرکت‌هایی که خدمات برتر و متمایزی را ارائه می‌دهند، قطاری که دلخواهش است را برگزیند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به این ترتیب هم تقاضای سفر با قطار بالا خواهد رفت و هم مسافران به افزایش بهای بلیت‌ها واکنش آن‌چنانی نشان نخواهند داد، چراکه  این افزایش نرخ به کیفیت خدماتی که دریافت می‌کنند، می‌ارزد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.