| کد خبر: 168909 |

◄ حذف عوارض ترانزیت یک نیاز حیاتی است

دبیرکل جدید سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای اکو حفظ ظرفیت ژئوپولتیک ایران در حوزه حمل‌ونقل را درگرو حذف عوارض ترانزیت اعلام کرد.

تین نیوز

دبیرکل جدید سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای اکو  حفظ ظرفیت ژئوپولتیک ایران در حوزه حمل‌ونقل را درگرو حذف عوارض ترانزیت اعلام کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی سلیمان پور در ششمین نشست کارگروه لجستیک کشور گفت: اتصال بنادر خشک به بنادر دریایی باید یکی از اولویت‌ها در کشور باشد.

او گفت: وزیر راه و شهرسازی ایران دستور در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های بندرعباس و چابهار برای اتصال به بنادر خشک هفت کشور محصور در خشکی را صدر کرده است.

سلیمان‌پور با اشاره به بیانیه پایانی وزرای حمل‌ونقل سال جاری در بندر ترکمن باشی گفت:  از تمام اعضا خواسته‌ایم که نیازهای خود را به کشورهایی که دسترسی به دریا دارند، یعنی ایران، پاکستان و ترکیه اعلام کنند.

دبیر کل جدید سازمان اکو بهبود وضعیت راه‌ها و راه‌آهن را از دیگر مفاد سند ترکمن باشی دانست و گفت: طبق این سند مسیرهایی که دارای حلقه‌های مفقوده هستند، مثل محور رشت-آستارا در کریدر شمال جنوب، و بخش‌هایی که نیاز به بازسازی دارند مثل  قطعه تفتان به کویته، باید موردتوجه ویژه قرار بگیرند.

او به لزوم اقتصادی کردن راه‌آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران تاکید کرد و گفت:در حوزه جاده‌سازی باید تمرکز برنامه‌ریزی بر مسیرهایی که کالا از آن ترانزیت می‌شود، باشد تا جدای از تامین منافع تمام اعضای سازمان اکو، سرمایه هزینه شده نیز بازگشت داشته باشد.

سلیمان‌پور به بالا بودن عوارض ترانزیت اشاره کرد و گفت: بر اساس توافقنامه ترکمن باشی کشورهای باید عوارض ترانزیت را به حداقل یا صفر برسانند.

او تاکید کرد: اگر عوارض ترانزیت را حذف نکنیم ظرفیت‌های فوق‌العاده ژئوپولتیک ایران در حوزه حمل‌ونقل در فاصله کمتر از ۴ یا ۵ سال آینده از دست بخش خصوصی و دولتی ایران خارج خواهد شد.

سلیمان‌پور  به افزایش برتری کیفی مسیرهای حمل‌ونقلی کشورهای اطراف به ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این روند به‌صورت پایاپای است اما اگر ایران حرکت نکند، عقب خواهد ماند.

دبیر کل جدید اکو استراتژی کلی بخش حمل‌ونقل این سازمان را سازمان شناسایی و اتصال حلقه‌های مفقوده، ایجاد هماهنگی بین قوانین و مقررات ملی در کشورها و افزایش ظرفیت‌های سازمانی در کشورهای عضو دانست و گفت: سند‌ها و کنوانسیون‌های منطقه‌ای مهمی در این زمینه‌ها وجود دارد. به‌عنوان‌مثال در حوزه حمل‌ونقل می‌توان به سند  اشاره کرد.

وی ادامه داد: TTFA  تنها سند سازمان است که بیشترین اعضای سازمان عضو آن هستند. ۹ کشور از ۱۰ کشور عضو آن هستند و ازبکستان نیز توافق کرده به این سند بپیوندد.

او بابیان اینکه  شاید در آینده  ازبکستان شریک تجاری ایران در حوزه حمل‌ونقل شود گفت: این کشور تمرکز خود را بر مسیر کاشغر-اوشنیجار به تاشکند و مزار گذاشته و اعتباری در حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای اتصال مزارشریف به هرات تامین کرده‌اند تا از این طریق شبکه راه‌آهن خود را به ایران متصل کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.