| کد خبر: 168887 |

گله و شکایت‌ها را کنار بگذاریم

در کجای دنیا سراغ دارید که یک کشور ۸۰‌میلیونی، روزانه ۸۰ ‌میلیون لیتر مصرف بنزین داشته باشد؟ این را حسن روحانی در مراسم افتتاحیه فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس گفته است؛ پالایشگاهی که قرار است روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو5 تولید کند و در قالب سه فاز ۱۲۰‌ هزار‌بشکه‌ای با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در بندرعباس احداث شده است.

تین نیوز

در کجای دنیا سراغ دارید که یک کشور ۸۰‌میلیونی، روزانه ۸۰ ‌میلیون لیتر مصرف بنزین داشته باشد؟ این را حسن روحانی در مراسم افتتاحیه فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس گفته است؛ پالایشگاهی که قرار است روزانه 36 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو5 تولید کند و در قالب سه فاز ۱۲۰‌ هزار‌بشکه‌ای با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در بندرعباس احداث شده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق، به گفته رئیس‌جمهور ‌میلیاردها یورو برای ساخت این مجموعه هزینه شده و سهام آن باید به مردم واگذار شود. حسن روحانی گفته است در پنج سال اخیر تولید بنزین کشور به ۴۵ درصد افزایش یافته و تولید بنزین با استاندارد یورو۴ و یورو۵، بیش از ۱۲ برابر شده و دیگر نه‌تنها به واردات گازوئیل نیاز نداریم؛ بلکه توان صادرات گازوئیل را نیز داریم. بیژن زنگنه هم از خودکفایی در تولید بنزین خبر داده و اعلام کرده تولید بنزین پایه کشور از رقم روزانه ۵۹‌میلیون‌و ۵۰۰ ‌هزار لیتر هم‌اکنون به ۹۰ ‌میلیون لیتر رسیده است.

وزیر نفت با کنار هم قرار‌دادن همین آمار و ارقام تولید بنزین با اطمینان‌خاطر می‌گوید ترسی از تحریم درباره بنزین ندارم. اگر در اواخر دهه 80، تحریم‌ها ما را با امکان جیره‌بندی بنزین تهدید می‌کردند، امروز تولید ما در بنزین به قدری هست که نه‌تنها پاسخ‌گوی نیاز داخل است؛ بلکه با امکان‌های صادراتی یک منبع مهم ارزآوری برای اقتصاد کشور به شمار می‌رود. زنگنه از یک گره‌گاه نفتی هم در وضعیت تحریمی سخن گفته؛ گرهی که نه عوامل تحریم ایران بلکه افرادی در داخل کشور ایجاد کردند و اگر در کار وزارت نفت تأخیر نینداخته بودند و پنج قرارداد دیگر همانند توتال منعقد شده بود، وضعیت کشور مثل امروز نبود. با صادرات چهار میلیون بشکه‌ای نفت، دیگر آمریکا نمی‌توانست نفت ایران را تحریم کند؛ همان‌گونه که نتوانست روسیه را تحریم نفت و گاز کند.

شکایت‌ها و فاصله‌های داخلی را کنار بگذاریم

به گزارش «شرق» در آخرین روز هفته گذشته، با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نفت دومین فاز پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس افتتاح شد. رئیس‌جمهور در این مراسم با بیان اینکه امروز یکی از مقاطع تاریخی مهمی است که در آن قرار داریم، اظهار کرد: اگر امروز دشمنی علیه ما توطئه کرده، ما باید با تهدید دشمن مقابله کرده و در برابر آن بایستیم و ثانیا آن را به فرصت تبدیل کنیم.

روحانی افزود: یکی از سران همین کشورهای جنوبی خلیج‌ فارس به من می‌گفت که سالانه ۹ ‌میلیارد دلار برای حضور آمریکا در منطقه به آنها پرداخت می‌کنیم و این در حالی است که آمریکا به جای اینکه برای حضورش در منطقه و برقراری پایگاه برای منافع نامشروعش هزینه پرداخت کند، هم در منطقه حضور داشته، هم دخالت می‌کند و هم برخی از این قبیل کشورها را سرکیسه می‌کند. رئیس‌جمهور ادامه داد: همان مسئول به من می‌گفت که ترامپ به او زنگ زده و گفته که این پول‌ها کم است و باید با توجه به ذخایری که دارید، پول بیشتری به ما دهید.

روحانی با بیان اینکه کشوری که در برابر یک اَبَرقدرت سر فرود آورده و از پول نفت و خزانه ملت خود به او باج می‌دهد، برای این است که در ظاهر آن ابرقدرت کشورش را حفظ کند و در باطن آنها نیز بتوانند حکومت‌شان را ادامه دهند. روحانی تأکید کرد: ما در این مقطع هم باید احساس قدرت کرده، سینه را سپر کنیم و در برابر بدخواهان بایستیم و صبر و تحمل داشته و سست نشویم و گله‌ها و شکایت‌ها و فاصله‌هایی را که همواره در جامعه ما میان اقشار و گروه‌های مختلف وجود داشته، کنار بگذاریم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: البته همواره اختلافات در کشور ما وجود داشته و مربوط به حزب یا گروه‌های سیاسی نمی‌شود و در کوچک‌ترین مناطق هم بر سر موضوعات مختلف اختلافات و سلیقه‌های گوناگون بوده است؛ اما هنگامی که دشمن در برابر ما قرار می‌گیرد و می‌خواهد ملت را شکسته و عظمت ما را خرد کند، ما یک ملت واحد هستیم.

با فرض دوران سخت، آیا باید خودمان را ببازیم؟

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، اظهار کرد: اصلا فرض را بر این می‌گذاریم که دوران سختی آغاز شده است. آیا باید خودمان را ببازیم و دنبال مقصر بگردیم و تقصیرها را به گردن یکدیگر بیندازیم؟

روحانی افزود: اگر رشد و پیشرفت‌هایی را که در همین پنج سال گذشته داشته‌ایم، نگاه کنید، می‌بینیم که پیشرفت‌های قابل افتخار زیادی داریم. در این پنج سال تولید بنزین کشور به ۴۵ درصد افزایش یافته و تولید بنزین با استاندارد یورو۴ و یورو۵، بیش از ۱۲ برابر شده و دیگر نه‌تنها به واردات گازوئیل نیاز نداریم؛ بلکه توان صادرات گازوئیل را نیز داریم و درحالی‌که تا چند سال پیش در زمستان‌ها ناچار بودیم گاز وارد کنیم، درحال‌حاضر توان صادرات گاز حتی در زمستان را نیز داریم؛ پس چرا باید به جای افتخارکردن به این دستاوردها یأس و ناامیدی را به جامعه تزریق کنیم؟

روحانی با بیان اینکه باید میزان مصرف بنزین را مدیریت کنیم، خاطرنشان کرد: در کجای دنیا سراغ دارید که یک کشور ۸۰‌میلیونی روزانه ۸۰‌ میلیون لیتر مصرف بنزین داشته باشد؟ اینها سرمایه کشور هستند که باید با سرمایه‌گذاری برای آینده بهتر کشور مورد استفاده قرار بگیرند. از سوی دیگر حفظ و بهبود وضعیت محیط‌ زیست نیز در گرو مدیریت مصرف سوخت است که باید با تلاش بیشتر این عرصه را سامان دهیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: برای ساخت پالایشگاهی مثل ستاره خلیج‌فارس، ‌میلیاردها یورو هزینه شده و امروز باید راه را برای حضور مردم در این عرصه باز و سهام چنین مجموعه‌هایی را به مردم واگذار کنیم. همه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی و نظامی باید سرمایه‌های در اختیار خود را به مردم واگذار کنند تا هم مردم ثروتمند شده و هم به آینده امیدوار شوند و پول‌های سرگردان نیز در مسیر صحیح تولید به کار گرفته شود.

افزایش 9درصدی سالانه تولید بنزین

وزیر نفت نیز در این مراسم با اشاره به لزوم کاهش مصرف بنزین در کشور گفت: با افتتاح فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه ۲۴‌ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید می‌شود، اما نمی‌توانیم سالی یک فاز برای افزایش مصرف بنزین در کشور در مدار قرار دهیم و باید پس از این خودکفایی بنزین، این خودکفایی در کارخانه‌های خودروسازی پیگیری شود.

بیژن زنگنه با اشاره به افزایش مصرف داخلی بنزین، گفت: اگرچه بنزین و نفت‌گاز باکیفیت در کلان‌شهرها توزیع می‌شود و طرح‌های افزایش کیفیت فراورده‌های نفتی به منظور افزایش کیفیت هوا یکی پس از دیگری به بهره‌برداری می‌رسد، اما مهار و مدیریت مصرف بنزین در داخل کشور امری حیاتی است. وی گفت: این طرح در ابتدا کلاف پیچیده‌ای بود که بازکردن گره‌های آن صبر و حوصله زیادی می‌خواست و خوشبختانه همکاران ما در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (اویکو) برای موفقیت این طرح با ظرفیت پالایش روزانه ۱۲۰ ‌هزار بشکه میعانات گازی تلاش و همکاری بی‌وقفه‌ای داشتند.

وزیر نفت با اعلام بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در زمستان امسال گفت: در سال ۹۲، تولید بنزین یورو۴، سه‌میلیون‌و ۴۰۰‌ هزار لیتر در روز بود که این مقدار در سال ۹۶ به روزانه ۲۸‌ میلیون لیتر رسید و این رقم امسال با ۱۴ برابر افزایش به ۵۴‌ میلیون لیتر در روز می‌رسد، همچنین تولید بنزین پایه کشور از رقم روزانه ۵۹‌میلیون‌و ۵۰۰‌ هزار لیتر هم‌اکنون به ۹۰‌ میلیون لیتر رسیده است. زنگنه همچنین درباره میانگین مصرف بنزین در کشور، گفت: در سال ۹۱ روزانه ۶۳‌میلیون‌و ۵۰۰‌ هزار لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شد که این مقدار در خردادماه ۹۷ به روزانه ۸۳‌میلیون‌و ۵۰۰ ‌هزار لیتر رسیده و در ماه‌های آینده به این رقم افزوده خواهد شد، رقم افزایش بنزین در کشور سالانه هشت تا ۹ درصد است. وزیر نفت با اشاره به اینکه هم‌اکنون در همه کلان‌شهرهای کشور بنزین و نفت‌گاز یورو۴ توزیع می‌شود، گفت: هم‌اکنون در ۹۴ جایگاه در سراسر کشور بنزین و نفت‌گاز یورو۴ توزیع می‌شود که این رقم در دو ماه آینده به ۲۰۰ جایگاه می‌رسد.

به فکر واگذاری سهام ستاره خلیج‌فارس هستیم

وی همچنین از عملیاتی‌شدن واحد تصفیه هیدروژنی پالایشگاه تبریز با تولید روزانه شش ‌میلیون لیتر نفت‌گاز در مرداد ماه امسال خبر داد و گفت: واحد تصفیه هیدروژنی پالایشگاه بندرعباس با ظرفیت تولید روزانه ۱۲‌ میلیون لیتر نفت‌گاز یورو۴ مهرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد و بهره‌برداری از واحد تصفیه هیدروژنی پالایشگاه اصفهان با استاندارد یورو4 هم در دستور کار قرار دارد. وزیر نفت همچنین از افزوده‌شدن دو ‌میلیون لیتر بنزین یورو۴ به تولید پالایشگاه لاوان خبر داد.

زنگنه با اشاره به اینکه بیشترین تهدید آمریکا در دوره پیشین تحریم‌ها متوجه سهمیه‌بندی بنزین بود، گفت: با اجرای پروژه احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان یک طرح مهم در اقتصاد، بزرگ‌ترین گام برداشته شد و در صورتی که راه‌اندازی نمی‌شد ۳۶۰ ‌هزار بشکه خوراک میعانات گازی این پالایشگاه را باید به زحمت صادر می‌کردیم. وی با اشاره به طرح فراگیر پالایشی سیراف (پالایشگاه‌های هشت‌گانه) گفت: برای تکمیل این طرح مهم با مجموع ظرفیت پالایش روزانه ۴۸۰‌ هزار بشکه‌ که خوراک آن میعانات گازی خواهد بود، به فکر واگذاری سهام آن به مردم هستیم.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.