| کد خبر: 168881 |

یک کارشناس مطرح کرد:

◄ ساخت آزادراه‌ تهران-شمال چقدر توجیه مالی، اقتصادی و فنی دارد؟

یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: به عنوان یک کارشناس مستقل به دلایل مختلف با ساخت حدود 90 کیلومتر از آزاد راه تهران-شمال مخالفم.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: به عنوان یک کارشناس مستقل به دلایل مختلف با ساخت حدود 90 کیلومتر از آزاد راه تهران-شمال مخالفم.

به گزارش تین‌نیوز، محمد اسماعیل علیخانی با بیان این مطلب به این شبکه خبری، گفت: از جمله دلیل این مخالفت؛ عدم توجیه مالی و اقتصادی و حتی فنی در فرمت قراردادی تغییر شکل یافته فعلی (تجدید نظر سال ۸۲) است.

وی افزود: تنها قسمت موجه این آزادراه منطقه یک آن به طول ۳۲ کیلومتر است که با احداث آن طول محور تا چالوس کمتر از ۶۰ کیلومتر کوتاه می‌شود. 

نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ونقل اسکاپ  در توضیح دلایل غیر موجه بودن احداث بقیه این محور گفت: هزینه احداث هر کیلومتر این محور حدود ۲۰ برابر یک محور چهارخطه عادی در دشت است و با هزینه احداث آن می‌توان آزادراهی به طول هزار کیلومتر در محورهای پر تقاضا ایجاد کرد که در نتیجه پاسخگویی به تقاضا 20 برابر افزایش می‌یابد.

به گفته وی عوارض عبور هر سواری در این محور بیش از 150 هزار تومان خواهد بود که غیرقابل وصول است.

به گزارش تین‌نیوز، علیخانی تاکید کرد: دلیل دیگر آن است که در صورت احداث این محور به هر دلیل، اجرای پروژه مکمل آن به طول حدود ۲۰۰ کیلومتر در ساحل ضروری و پیش‌نیاز این طرح است، در غیر این صورت محور با راه‌بندان‌های طولانی مواجه خواهد شد و راه‌بندان طولانی در تونل‌های طویل می‌تواند موجب دردسرهای پیش‌بینی نشده فراوان شود.

وی خاطرنشان کرد: چالوس مقصد نهایی مسافران این محور نیست و همچنان که قبلاً عنوان کرده‌‌ام محور تهران- چالوس - بابلسر- رامسر باید توسعه یابد.

این کارشناس افزود: اجرای ناقص آزادراه (به شکل فعلی یعنی منطقه یک و چهار) همین مشکل را دارد و گلوگاه‌های متعدد بین سیاه‌بیشه تا مرزن آباد، موجب راه‌بندان منطقه یک و تونل تالون و تکرار همان درد‌سرها خواهد شد و البته تعبیه راه‌های فرار یا خروج از تونل‌ها امکان‌پذیر ولی پرهزینه خواهد بود.

او گفت: همچنین این پروژه قبل از انقلاب برای کنسرسیوم  آ اس پ و بانک صادرات به‌وسیله یک شرکت فرانسوی مطالعه شد که به دلیل عدم توجیه مالی و اقتصادی  اجرا نشد.

نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ونقل اسکاپ خاطرنشان کرد: تنها راه توجیه مالی و اقتصادی این محور  تامین هزینه احداث از ارزش افزوده اراضی حاشیه‌ای بوده و هست نه از بودجه عمرانی که از توزیع عادلانه منابع در پاسخ‌گویی به تقاضا دور است.

علیخانی تاکید کرد: توجیه زیست محیطی ‌محور جز با احداث محور در تونل و یا روی پل در منطقه دو و سه میسر نمی‌شود که ظاهرا پروژه در این مناطق به این اصل وفادار نمانده است و همین امر می‌تواند مشکلات دیگری را به‌وجود آورد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شهرام 1 0

    البته فكر كنم كه سردبير و يا ادمين محترم، نسبت به درج كل مطلب بنمايد تا بصورت مناسب نظرات نماينده سابق در اسكاپ مورد بحث قرار بگيرد،