| کد خبر: 168773 |

◄ هزینه‌های اضافی فعالان حمل‌و نقل در پی ورود ناوگان اضافه به کشور

مافیای واردات ناوگان باعث شده است هزینه‌های اضافی بر دوش حمل‌ونقل سنگینی کند و اجرای طرح نوسازی خیلی دردی از رانندگان دوا نکند.

تین نیوز

بک فعال حمل‌ونقلی گفت:هنوز شاهد تردد کامیون ۵۵ ساله‌ای هستیم که در بازار وجود دارد و کار می‌کند و همان‌طور که ممانعتی از واردات نمی‌شود از فعالیت این کامیون‌های فرسوده هم حمایت می‌شود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، وجود بیش‌از ۶۵هــزار کــــامیون فرسوده در کشور که خود عاملی در سبقت تقاضای حمل از عرضه است از همان ابتدا بزرگ‌ترین مشکل بخش حمل‌ونقل بود که در ماه های بهاری سال ۹۷ موجبات اعتراض کامیون‌داران را فراهم کرد. در این بین برنامه نوسازی با هدف افزایش بهره‌وری و خارج‌سازی ناوگان کهنه به‌عنوان نسخه اصلی برای درمان این مشکل مطرح شد که ظاهرا هنوز در اما و اگر اجراست.

این‌که با انجام نوسازی، کامیون فرسوده‌ای از رده خارج نشده یک طرف داستان است و این‌که واردکنندگان ناوگان اصلاً از نیاز بازار خبر ندارند و خود برهم زننده تعادل هستند، موضوع دیگری است. هفته گذشته وقتی نمایندگان کامیون‌داران به تلویزیون رفتند تا از مشکلات این صنف بگویند صریحاً به این موضوع اشاره کردند.

در این باره هفته‌نامه حمل‌و نقل در گفت‌وگو با محمدحسین لوکی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های حمل‌ونقلی دلایل این شرایط را بررسی کرد.

او معتقد است که مافیای واردات ناوگان باعث شده است هزینه‌های اضافی بر دوش حمل‌ونقل سنگینی کند و اجرای طرح نوسازی خیلی دردی از رانندگان دوا نخواهد کرد. برنامه‌ریزی برای تعادل بخشیدن به این وضعیت و افزایش بهره‌وری به‌عنوان راهکارهای فعلی از سوی این فعال حمل‌ونقلی در حالی توصیه می‌شود که به اعتقاد او ماجرای واردات کشنده‌های تی ۳۰۰ و کامیون‌های «هوو» یکی از مهم‌ترین ضربه‌ها را به حمل‌ونقل زد و رنج این صنعت از عدم تقاضا و عرضه را چند برابر ساخت.

 او در خصوص کمبود بار در مقابل افزایش کامیون به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش حمل‌ونقل گفت:کامیون اضافه نداریم بیشتر کامیون کهنه و اشتباه در بازار موجود است. باید طرح نوسازی اجرا شود تا بهره‌وری بالا رود و هزینه کامیون‌داران پایین بیاید. اما مهم است که انتخاب کامیون‌های جایگزین شده بر اساس چه مدلی باشد. کامیون اروپایی درهر ۱۰۰ کیلومتر ۲۷‌درصد مصرف سوخت دارد، اما کامیونی که اکنون در بازار است سه برابر، سوخت مصرف می‌کند. 

لوکی با بیان اینکه کامیون اروپایی در ایران کم داریم و همین یک مدلی هم که در بازار ایران است با کمترین آپشن به ایران می‌آید و از دست کسی هم کاری ساخته نیست گفت: به نظر من مشکل اضافه‌کامیون نیست بلکه عدم برنامه‌ریزی برای مدیریت این شرایطاست. این سوال مطرح است که مثل حمل‌ونقل شهری که ورود اسنپ به آن تا این حد موجب اشتغالزایی شد و مشکلات را حل کرد آیا نمی توان برای بخش حمل‌ونقل باری هم برنامه داشت؟ اکنون مشکل بزرگ کامیون‌داران حمل یک سرخالی است که باعث پایین بودن بهره‌وری شده است. باید برای این مشکل  برنامه‌ریزی شود و کامیون‌های  از رده‌ خارج را از چرخه حمل‌ونقل بیرون بروند. 

این فعال حمل‌ونقلی با بیان اینکه متأسفانه عزمی برای کوتاه کردن دست مافیا نیست ادامه داد: هر کاری مافیای خاص خودش را دارد و این مافیا اجازه نمی‌دهد که کار پیش برود. اگر تمام تولیدکنندگان با تمام ظرفیت هم کار کنند بازهم جوابگوی این ۶۵ هزار کامیون فرسوده که باید از رده خارج شوند؛ نخواهد بود.

به گفته لوکی هنوز شاهد تردد کامیون ۵۵ ساله‌ای هستیم که در بازار وجود دارد و فعالیت می‌کند و همانطور که ممانعتی از واردات نمی‌شود از کار این کامیون‌های فرسوده هم حمایت می‌شود.

 این فعال حمل‌ونقلی ادامه داد:متأسفانه تمام ناوگانی که وارد شده جز این‌که هزینه اضافه برای حمل‌ونقل داشته باشد، سودی نداشته است. همین الان بار در بندرعباس خوابیده است و کامیونی نیست که بتواند این بار را جابه‌جا کند، در واقع کامیون متناسب با نوع بار در بازار نیست.

وی گفت:ما تأکید داریم که باید برای حمل‌ونقل برنامه‌ریزی داشته باشیم. شاید تفکیک وزارت راه‌وشهرسازی یکی از این برنامه‌ها باشد تا متخصصان حمل‌ونقل این بخش را برعهده بگیرند. ما معتقد هستیم زمان تفکیک است و باید بخش حمل‌ونقل صاحب متولی شود.

لوکی ادامه داد: اگر برنامه درستی برای بخش حمل‌ونقل داشتیم هرگز موضوع سوء‌استفاده شرکت‌های حمل‌ونقلی از رانندگان پیش نمی‌آمد. اکنون حداقل از روی کرایه یک‌میلیون‌و‌پانصد‌هزار تومانی ۵۰۰ هزارتومان حق کمیسیون گرفته می‌شود. یا خیلی از مدل‌های موجود کامیون، کارایی ندارند. یک کامیون اروپایی می‌تواند ظرف یک روز بار خود را جابه‌جا کند و این درحالی است که  یک ماشین چینی بعد از سه روز به مقصد می‌رسد و این‌ها همه هزینه روی دست ما گذاشته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.