| کد خبر: 168757 |

◄ دستگاه‌های دولتی هزینه دو برابری برای انرژی خواهند پرداخت

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نحوه کاهش 5 درصدی مصرف انرژی را در اجرای آیین‌نامه ماده 18 را تشریح کرد.

تین نیوز

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نحوه کاهش 5 درصدی مصرف انرژی را در اجرای آیین‌نامه ماده 18 را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  حامد مظاهریان در دومین کنفرانس بین‌المللی نقش مهندسی مکانیک در ساخت‌وسازهای شهری گفت: دستگاه‌های دولتی باید ظرف 5 سال آینده میزان مصرف انرژی خود را کاهش دهند؛ در غیر این صورت باید دستگاه‌ها دو برابر مصرف انرژی خود هزینه پرداخت کنند.

او در ادامه اجرایی شدن آیین‌نامه ماده 18 مبنی بر قانون مصرف انرژی و جهت‌گیری آن به سمت فضای سبز و خانه سبز اشاره کرد و گفت: دولت در این آیین‌نامه تغییرات را از خود شروع خواهد کرد.

این مقام مسئول به نقش مهندسی مکانیک در کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: در ماده 44 قانون برنامه ششم توسعه تأکید شده که دولت باید مصرف انرژی و تلفات انرژی را تا 51 درصد کاهش دهد و هرچه سریع‌تر این برنامه‌ها را به مرحله اجرایی شدن برساند.

مظاهریان ادامه داد: وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی مکلف هستند که آیین‌نامه را تهیه کنند؛ هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی پیش‌نویس این قانون را آماده کرده است.

او با بیان اینکه هم‌اکنون در ایران 2.7 میلیون واحد مسکونی خالی داریم، گفت: تمامی مالکانی که واحد مسکونی خود را به فروش می‌رسانند و یا تبدیل به احسنت می‌کنند باید پنجره‌های خود را دوجدار کنند تا شهرداری گواهی‌نامه دیگری مبنی بر رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را صادر کند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین  کف و سقف واحدهای آپارتمانی که در طبقه بالا قرار دارند و سقف آن‌ها در مجاورت هوای آزاد است باید عایق شود .

وی تأکید کرد:‌ قانون‌گذار تا به امروز دو بار دولت را مکلف کرده است آیین‌نامه اجرایی مقررات ملی ساختمان را تضمین کند و دولت نیز تا به امروز تمامی داده‌ها را اجرایی کرده است.

مظاهریان گفت: دانشگاه‌های خارج از کشور در حال تحقیق بر روی پدیده‌ای هستند که بتوانند دمای محیط را متناسب با دمای بدن انسان کنند به‌طوری‌که انسان در محیطی که قرار دارد بتواند بهترین دما را تجربه کند.

او گفت: هم‌اکنون این کارهای تحقیقاتی در حال انجام است و به‌زودی وارد مراحل نهایی و ابلاغ می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.