| کد خبر: 168618 |

◄ دلیل حذف قطار مشهد-آزادوار از خط سیر چه بود؟

کمبود نقدینگی راه‌آهن برای پرداخت مطالبات شرکت پیمانکار خود یعنی مپنا باعث شد تا مپنا هم نتواند قطعات خود را که برای تعمیر لکوموتیوهای خارج خریده بود، از گمرک ترخیص کند.

تین نیوز

آخرین قطار محلی که هر روز دو مرتبه مسافران خود را از و به روستای آزادوار به سمت مشهد می‌برد، از عصر پنجشنبه 31 خرداد ماه به سمت مشهد رفت و از صبح جمعه یکم تیر ماه دیگر به ایستگاه آزادوار باز نگشت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، قطار محلی مشهد-آزادوار با ضریب اشغال 57درصدی، هرروز مسافرانی که در جست‌وجوی کار یا به‌دنبال رسیدن به مراکز خرید و تجارت برای فروش محصولات زراعی و دامداری خود بوده‌اند را به مقصد مشهد می‌رسانده است. این در حالی است که همه ایستگاه‌هایی که در طول این مسیر ریلی واقع شده‌اند، تا اولین ترمینال مسافری فاصله زیادی دارند.

یکی از اعضای شورای روستای آزادوار در گفت‌وگو با خبرنگار ما در این‌باره گفت: 8 سال از عمر اختصاص این قطار به شهرها و روستاهای این مسیر می‌گذرد.

این عضو شورای روستا ادامه داد: ایستگاه آزادوار در سی‌وپنجمین ایستگاه پس از ایستگاه تهران و هفدهمین ایستگاه قبل از ایستگاه مشهد واقع شده است. ایستگاه آزادوار تا چند سال پیش، ایستگاه اصلی این منطقه در بخش باری و مسافری بود که تخلیه و بارگیری بار و مسافر از این ایستگاه انجام می‌شد اما از پنج سال قبل و به این دلیل که شهرستان نقاب محلیت بیشتری داشت، نقاب به‌عنوان ایستگاه اصلی انتخاب شد. اما ایستگاه آزادوار ایستگاه پایانی این مسیر است و هنوز هم ایستگاه مهمی به حساب می‌آید.

عضو شورای روستای آزادوار افزود: تا دو هفته قبل، تعداد واگن‌های این قطار نیز پنج واگن بوده و رفته رفته به سه واگن تقلیل یافت تا اینکه کلا حذف شد. این مسیر برای ما مهم است چون مسیر مشابهی برای رسیدن به مقاصد خود نداریم و در حال حاضر باید برای دسترسی به راه آسفالته به سبزوار یا شهرستان جاجرم یا جغتای برویم.

لکوموتیوها تعمیر شوند، تا یک ماه دیگر قطار مشهد-آزادوار برمی‌گردد

پایگاه خبری تین‌نیوز، به‌منظور روشن‌تر شدن ابعاد این ماجرا با محمدهادی ضیایی‌مهر، مدیرعامل راه‌آهن خراسان رضوی نیز گفت‌وگویی داشت.

مدیرعامل راه‌آهن خراسان رضوی در این‌باره گفت: همانطور که می‌دانید تعمیر و نگهداری لکوموتیوهای راه‌آهن از محل اعتبارات طرح‌های عمرانی است و به علت محدودیت منابع، ما مدتی نتوانستیم مطالبات پیمانکاران را بپردازیم و پیمانکار هم نتوانسته بود لکوموتیوهایی را که برای تعمیر برده بود به ما تحویل دهد. بنابراین تعدادی از قطارهای موجود در شبکه مسافری حذف شد.

ضیایی‌مهر دلیل بروز این اتفاق را کمبود نقدینگی راه‌آهن برای پرداخت مطالبات شرکت پیمانکار خود یعنی مپنا عنوان کرد و تصریح کرد: بنابراین مپنا هم نتوانست قطعات خود را که برای تعمیر این لکوموتیوها از خارج خریده بود، از گمرک ترخیص کند.

او تاکید کرد: با دستور ویژه دکتر نوبخت، پیگیری‌های وزیر راه‌‌وشهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن مشکل تخصیص منابع مالی نیز حل شد و دولت موافقت کرد که بخشی از این مطالبات را بپردازد.

ضیایی‌مهر ادامه داد: بنابراین بخشی از مطالبات پرداخت‌شده و بخشی نیز در حال پرداخت است و مپنا نیز دیروز توانست بخشی از قطعات مورد نیاز لکوموتیوها را از گمرک ترخیص کند.

مدیرعامل راه‌آهن خراسان رضوی ظرفیت این قطارها را 216 نفر صندلی بیان کرد و افزود: واگن‌های این قطارها از نوع دوطبقه اتوبوسی است که دو مرتبه در روز بین مشهد و آزادوار رفت‌وبرگشت داشته است.

ضیایی‌مهر همچنین متوسط ضریب اشغال قطار حومه‌ای مشهد- آزادوار که مردم شهرستان‌های جغتای، جوین، خوشاب، فیروزه و نیشابور را جابه‌جا می‌کند، 57 درصد عنوان کرد و افزود: طبق آمار، این مسیر ریلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خود، 13 درصد رشد داشته است.

او همچنین اضافه کرد: با توجه به قول مسئولان مسافری راه‌آهن به‌مرور لکوموتیوهای بخش مسافری تأمین می‌شوند و حداکثر تا یک ماه آینده، خط مشهد-آزادوار نیز برقرار می‌شود.

150 لکوموتیو راه‌آهن، بدون هیچ مشکلی تحت تعمیر مپنا هستند

احمد خدایی، مدیرعامل بخش ریلی مپنا نیز درباره علت از خروج قطارهای مسافری در خطوط مختلف ریلی کشور نیز گفت: علت این قضیه معوقات مالی راه‌آهن به مپنا نبوده است.

خدایی تصریح کرد: مپنا بخش تعمیر و نگهداری واگن‌های مسافری شرکت راه‌آهن را برعهده دارد و تا این لحظه هم غیر از دلایل فنی، هرگز لکوموتیوهای تحت تعمیر خود را احتکار نکرده است. بنابراین اینکه بگویند دلیل نداشتن لکوموتیو برای حرکت قطارهای مسافری، اختلاف مالی مپنا و راه‌آهن است ادعایی گزاف است و کمبود لکوموتیو بیشتر به دلیل مسائل گمرکی رخ داده است.

خدایی علت عدم ترخیص 150 لکوموتیوی که راه‌آهن برای تعمیر به مپنا داده را نیز نوسانات بازار ارز، بحث‌های ریالی و کمبود تخصیص‌های دولت عنوان کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.