| کد خبر: 168463 |

احداث ۹۶۰ کیلومتر راه در کردستان

دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته با ایجاد ۹۶۰ کیلومتر راه، شروع عملیات ساخت فرودگاه سقز و راه‌آهن همدان - سنندج خیز بلندی برای توسعه شبکه حمل‌ونقل این استان برداشته است.

تین نیوز

دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته با ایجاد ۹۶۰ کیلومتر راه، شروع عملیات ساخت فرودگاه سقز و راه‌آهن همدان - سنندج خیز بلندی برای توسعه شبکه حمل‌ونقل این استان برداشته است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان، شرایط جغرافیایی کردستان، قرار گرفتن در منطقه کوهستانی و مرزی با طبیعت خشن، بالا بودن هزینه‌های راهسازی در این استان در مقایسه با استان‌های مرکزی و تزریق قطره‌چکانی اعتبارات این بخش در ادوار گذشته، باعث شد توسعه راه‌های کردستان دچار عقب‌افتادگی تاریخی و رنج مضاعف شود.

مسئولان دولت تدبیر و امید با آگاهی کامل بر نقش حیاتی راه‌ها در توسعه و تناسب توسعه راه‌ها با توسعه اقتصادی موضوع راهسازی را در استان کردستان مورد توجه ویژه قرار دادند و از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در مجموع ۹۶۰ کیلومتر راه شامل ۲۴۰ کیلومتر محورهای بین‌شهری و ۷۲۰ کیلومتر راه روستایی در این استان احداث شد.

از لحاظ تأمین اعتبارات نیز توجه دولت به پروژه‌های راهسازی در کردستان قابل‌تأمل است و در این مدت، ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بخش راهسازی استان هزینه شد که از این مبلغ، سه هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای محورهای بین‌شهری و ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد برای راه‌های روستایی صرف شده است.

این تأکید و حمایت دولت تدبیر و امید از توسعه راه‌های کردستان هنوز هم به قوت خود باقی است و اکنون یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه در استان در دست احداث است که ۳۰۰ کیلومتر آن محور بین‌شهری و یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر دیگر راه روستایی است.

در بخش اعتبار پروژه‌های راهسازی کردستان نیز احداث این مقدار راه نیازمند ۱۱ هزار میلیارد ریال است که ۶ هزار میلیارد ریال آن برای راه‌های بین‌شهری و پنج هزار میلیارد ریال آن برای راه‌های روستایی در نظر گرفته شده است.

وجود ۱۶ منطقه کولاک گیر و بهمن خیز و ۲۳ گردنه در جاده‌های کردستان از جمله گردنه ژالانه (مریوان - اورامانات)، گردنه خان (بانه)، گردنه آریز (سنندج) گردنه ماموخ (سنندج - دیواندره)، توریور و شیان (سنندج)، گردنه سیرانبند بانه و گردنه‌های دوله یاخی، دگاگا و کانی کن (در مسیر مریوان به سقز) راه‌های این استان را به نفس‌گیرترین راه‌های کشور تبدیل کرده است.

با وجود همه دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید در بخش توسعه راه‌های کردستان، باز هم شاخص‌های برخورداری استان از راه‌های استاندارد در مقایسه با دیگر مناطق کشور بسیار پایین است.

در بخش راه‌های روستایی میانگین کشوری برخورداری از راه آسفالت ۶۶ درصد است در حالی که این میزان در کردستان ۴۸.۵ درصد است که به لحاظ سرانه راه روستایی آسفالت در بین استان‌های کشور در جایگاه آخر قرار دارد.

در بخش بزرگراه نیز شاخص کشوری داشتن ۲۲ کیلومتر بزرگراه به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر راه بین‌شهری است که این میزان در کردستان ۱۴ کیلومتر است و در این شاخص نیز استان ۲۳ کشور است.

استان کردستان از محدود استان‌های کشور است که هیچ سهمی در آزادراه و شبکه حمل‌ونقل ریلی ندارد و این در حالی است که استان‌های شمالی کردستان از جمله آذربایجان غربی و شرقی و همدان که موقعیت جغرافیایی و ساختار مشابهی با کردستان دارند، به شبکه ریلی متصل هستند.

به همت دولت تدبیر و امید عملیات اجرای خط آهن همدان - سنندج به طول ۱۵۰ کیلومتر در سه قطعه در حال انجام است و عملیات زیرسازی قطعه اول این پروژه ۶۷ درصد، قطعه دوم ۱۷ درصد و قطعه سوم ۱۰۰ درصد پیشرفت دارد که در مجموع دارای پیشرفت ۵۵ درصدی است.

هم‌اکنون زیرسازی ۶۶ درصد این خط آهن به اتمام رسیده و برای تکمیل و راه‌اندازی آن چهار هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

در بخش حمل‌ونقل هوایی نیز کردستان تنها دارای یک فرودگاه فعال (فرودگاه سنندج) با محدودیت فرود هواپیماهای پهن‌پیکر بود و دولت تدبیر و امید برای جبران این محدودیت روند ساخت فرودگاه سقز در شمال استان را در اولویت قرار داده است.

فرودگاه سقز با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای تکمیل ترمینال، باند و سطوح پروازی آن نیازمند بیش از ۳۱۰ میلیارد ریال اعتبار است و در صورت تخصیص اعتبار تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

این خیز بلند دولت تدبیر و امید برای توسعه راه‌ها و حمل‌ونقل هوایی و ریلی کردستان در طول تاریخ این دیار بی‌نظیر بوده و امید است در سایه این تلاش‌ها که گامی اساسی برای تکمیل زیرساخت‌های کردستان و شروع فعالیت صنایع مختلف است در سال‌های آتی رخت توسعه‌نیافتگی و محرومیت از چهره این استان برداشته شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.