| کد خبر: 168053 |

◄ هیچ خودروسازی مجاز به افزایش قیمت بیش از مجوز شورای رقابت نیست

رضا شیوا رئیس شورای رقابت دراین‌باره گفت: وقتی شورای رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری تولید داخلی را اعلام می‌کند، شرکت مربوطه مجاز به افزایش قیمت بیش از مجوز اعلام‌شده نیست.

تین نیوز

شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان را صادر کرد؛ اما این افزایش قیمت تنها یک‌سوم چیزی بود که خودروسازان و قطعه‌سازان خواستار آن بودند.

رضا شیوا رئیس شورای رقابت دراین‌باره گفت: وقتی شورای رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای مشمول قیمت‌گذاری تولید داخلی را اعلام می‌کند، شرکت مربوطه مجاز به افزایش قیمت بیش از مجوز اعلام‌شده نیست.

این در حالی است که بازار خودرو در روزهای اخیر بسیار ملتهب شده و برخی عدم عرضه مناسب خودرو به بازار توسط خودروسازان را دلیل اصلی این التهاب می‌دانند.

شیوا گفت: اگر افزایش قیمت‌ خودروها در بازار به‌دلیل کاهش تولید باشد، شورای رقابت به موضوع ورود پیدا می‌کند و برخوردهای لازم را با خودروسازان انجام می‌دهد.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه باید دلیل افزایش قیمت خودرو بررسی شود، گفت: اگر افزایش قیمت خودرو به‌دلیل دلالی باشد، باید رصد شود که این دلالی ناشی از کمبود تولید است و یا مسائل دیگری در آن اثرگذار است که قطعاً اگر افزایش قیمت‌ها به‌دلیل کاهش تولید باشد، شورای رقابت به موضوع ورود پیدا می‌کند و برخوردهای لازم را با خودروسازان انجام می‌دهد.

او افزود: اما هیچ خودروسازی حاضر به کاهش تولید نیست و قطعاً برای کسب درآمد بیشتر تمایل به تولید بیشتر هم دارد.

شیوا بابیان اینکه اکنون در شرایط اضطراری قرار داریم، گفت: مردم برای خرید خودرو عجله نکنند و دست‌به‌دست هم بدهند تا این شرایط کنترل شود.

او با اشاره به میزان تعیین‌شده برای افزایش قیمت خودرو گفت: تا خرداد سال آینده هیچ‌گونه افزایش قیمتی در خودروهای با قیمت زیر 45 میلیون تومان نخواهیم داشت و مردم با خیال راحت می‌توانند اقدام به خرید خودرو کنند.

شیوا در پاسخ به این سؤال که برای کنترل آشفته‌بازار خودرو چه باید کرد، گفت: در هرکجای دنیا و حتی کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی اگر به‌صورت ناگهانی تقاضا برای کالایی افزایش یابد و تعادل عرضه و تقاضا به هم بخورد، افزایش قیمت صورت می‌گیرد.

رئیس شورای رقابت اظهار کرد: بنابراین تا زمانی که تقاضای کاذب وجود داشته باشد و نتوان عرضه را به‌اندازه تقاضا رساند، کنترل بازار بسیار سخت است.

شیوا افزود: ما امیدواریم اقداماتی که وزارت صنعت برای بازگشت آرامش به بازار را داده اثرگذار باشد و خودروسازان هم با برنامه‌ریزی به تولیدات خود بپردازند تا بدین ترتیب مردم متوجه شوند که اتفاق خاصی در بازار خودرو به وجود نیامده و سودجوها هم در این بخش دست از دلالی بردارند.

او در پاسخ به این سؤال که با خروج ترامپ از برجام یک‌سری خودروسازان از قبیل پژو از ایران در حال خارج شدن هستند، آیا این مسائل برافزایش قیمت خودروها تأثیرگذار بوده است، گفت: تقاضای خودرو در بخش خودروهای خارجی قابل‌توجه نیست، لذا خروج این خودروسازان خارجی در بازار خودروهای داخلی خیلی اثرگذار نیست.

او همچنین در مورد چگونگی میزان افزایش قیمت درنظر گرفته‌شده سه شرکت خودروسازی داخلی توسط شورای رقابت اظهار داشت: در چند سال اخیر شورای رقابت مسئولیت دارد، در رابطه با خودروهای انحصاری دستورالعمل تنظیم قیمت صادر کند و برای خودروهای که در بازار رقیب ندارند و قیمت آنها کمتر از 45 تا 50 میلیون تومان است، دستورالعمل صادر کند.

رئیس شورای رقابت بابیان اینکه  شورای رقابت سال گذشته در خردادماه آخرین قیمت‌گذاری را در مورد خودروهای مشمول انجام داد، افزود: از خردادماه سال گذشته تاکنون هیچ‌گونه افزایش قیمتی صورت نگرفته، اما با تشکیل این جلسه براساس سه متغیر مجوز افزایش قیمت سه خودروساز صادر شد.

او با اشاره به اینکه براساس سه متغیر که از بانک مرکزی، شرکت کیفیت استاندارد و برنامه ششم بهره‌وری میزان افزایش قیمت خودروها اعلام می‌شود، گفت: براساس محاسبات مرکز ملی رقابت، میزان حداکثر افزایش قیمت خودروهای سایپا 7/01 درصد، محصولات ایران‌خودرو 7/18 درصد و مدیران خودرو 5/62 درصد اعلام شد.

شیوا بابیان اینکه شایعات در رابطه با اینکه شورای رقابت افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت خودرو را اعلام  می‌کند، مطرح بود، گفت: با اعلام مجوز افزایش قیمت سقف افزایش قیمت سه خودروسازی داخلی تعیین شد، ضمن اینکه خودروسازان مجاز هستند که افزایش قیمت کمتری را هم اعمال کنند.

او در مورد مجوز افزایش 9/6 درصدی قیمت خودرو توسط وزیر صنعت گفت: آن رقم برای افزایش قیمت خودروهای بیش از 45 میلیون تومان و خودروهایی که به‌صورت ترکیبی و رقابتی تولید می‌شوند، اعلام شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، رئیس شورای رقابت اظهار داشت: افزایش قیمت اعلام‌شده توسط شورای رقابت مربوط به خودروهای کوچک و سایز متوسط از قبیل پژو، پراید و سمند است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.