| کد خبر: 167816 |

◄ (تصاویر) 124 سالگی تولد مؤسس تویوتا

نام تویوتا امروزه از بزرگ‌ترین شهرها تا ده‌کوره‌های فقیر آفریقا شناخته‌شده است و بسیاری این خودروساز را می‌شناسند و محصولاتش را استفاده می‌کنند؛ اما کمتر کسی کیچیرو تویودا، صنعتگر ژاپنی را می‌شناسد که این کارخانه عظیم را بنیان‌گذاری کرد.

تین نیوز

افراد خلاق و قدرتمندی که قادرند جامعه‌ای را با خود به جلو ببرند کم هستند. شاید بسیاری از کاشفان و مخترعان در این گروه باشند اما بسیاری از تلاشگران خوش‌فکر که از اختراعات دیگران به نحو بهینه استفاده می‌کنند هم در پیشبرد جوامع نقش به سزایی دارند.

به گزارش تین‌نیوز، نام تویوتا امروزه از بزرگ‌ترین شهرها تا ده‌کوره‌های فقیر آفریقا شناخته‌شده است و بسیاری این خودروساز را می‌شناسند و محصولاتش را استفاده می‌کنند؛ اما کمتر کسی کیچیرو تویودا، صنعتگر ژاپنی را می‌شناسد که این کارخانه عظیم را بنیان‌گذاری کرد.

کیچیرو در  ‍۱۱ ژوئن سال ۱۸۹۴ در شهر شیزوکای ژاپن به دنیا آمد.  پدر او، ساکیچی تویودا از بزرگ‌ترین مخترعان صنعت نساجی جهان بود که صنعت نساجی ژاپن هنوز هم خود را مدیون تلاش‌های او می‌داند.

ساکیچی تویودا پدر کییچیرو
دو مدال بر گردن و سینه ساکیچی که به پاس اختراعاتش به او تعلق گرفت

کیچیرو به‌دلیل استعداد و هوش بالا، در سنین نوجوانی وارد دانشگاه شد و تحصیلات دانشگاهی را در رشته مکانیک دانشگاه توکیو به پایان رساند.

ساکیچی تویودا یک شرکت بزرگ نساجی داشت که با توجه به استفاده از دستگاه ریسندگی و بافندگی اختراعی خودش بسیار قدرتمند بود. کیچیرو بخش تویوتا موتور را ابتدا به‌صورت زیرمجموعه این شرکت بنا نهاد.

ساکیچی پیش از مرگ به پسرش وصیت کرده بود که با واگذاری حق استفاده از اختراعش به انگلیسی‌ها که به‌شدت خواهان دستگاه‌های نساجی او بودند، بودجه اولیه تأسیس یک شرکت خودروسازی را به دست بیاورد و این شرکت را تأسیس کند.

کیچیرو به نصیحت پدر گوش کرد و «تویوتا موتور» را در سال ۱۹2۷ بنیان نهاد. در سال ۱۹۳۴، اولین خودرو طراحی‌شده در کارخانه به‌صورت یک نمونه‌ اولیه آماده شد. این خودرو از گازوئیل به‌عنوان سوخت استفاده می‌کرد.

سرمایه‌گذاران شرکت تویودا به کیچیرو پیشنهاد دادند که همین روش تحقیقات و تولید را پی بگیرد. او نیز با قدرت بیشتر به طراحی خودروها مشغول شد و نمونه اولیه را خودش در سال ۱۹۳۵ و در آرامگاه پدر مورد آزمایش قرارداد.

او تا سال ۱۹۵۰ به‌عنوان رئیس تویوتا فعالیت کرد و دو سال پس از استعفا، از دنیا رفت. کیچیرو همیشه دلش با تویوتا بود و وقتی به‌اجبار و با فشار هیأت‌مدیره بازنشسته شد به‌شدت شکسته شد و بسیاری دلیل فوت وی را دوری از کارخانه می‌دانند.

ایجی تویودا که موفق‌ترین مدیر تاریخ تویوتا بود و ایجاد برند «لکسس» از ابتکارات او بود پسرعموی کیچیرو بود و از ابتدا در کنار این مرد بزرگ فعالیت کرده بود.

ایجی تویودا پسر عموی کییچیرو
برند «لکسس» در زمان مدیریت او بر تویوتا ایجاد شد

جالب است بدانید که آکیو تویودا، مدیرعامل کنونی تویوتا نوه کیچیرو است.

آکیو تویودا، نوه کییچیرو و مدیر عامل کنونی تویوتا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.