| کد خبر: 167788 |

◄ ساوه-همدان؛ اتوبانی بدون مجتمع‌های خدماتی-رفاهی

آزادراه ساوه-همدان یکی از اصلی ترین راه های شریانی کشور است؛ اما یکی از پرحادثه ترین محورهای ایران نیز هست. ساخت این آزادراه از سال 1380 آغاز شد و در سال 92 به صورت کامل به بهره‌برداری رسید. طول این آزادراه 175 کیلومتر است و با قرارگیری در مسیر ترانزیتی شرق به غرب ایران، یکی از اصلی ترین مسیرهای حمل بار و مسافر در ایران است.

تین نیوز

آزادراه ساوه-همدان یکی از اصلی ترین راه های شریانی کشور است؛ اما یکی از پرحادثه ترین محورهای ایران نیز هست.

ساخت این آزادراه از سال 1380 آغاز شد و در سال 92 به صورت کامل به بهره‌برداری رسید. طول این آزادراه 175 کیلومتر است و با قرارگیری در مسیر ترانزیتی شرق به غرب ایران، یکی از اصلی ترین مسیرهای حمل بار و مسافر در ایران است.

ایجاد آزادراه ساوه-همدان با رویکرد تسهیل تردد ایمن هموطنان به زیر بار ترافیکی رفته اما آمار موجود نشان می دهد که میزان سوانح رانندگی منجر به مرگ در این مسیر شریانی همواره سبب داغدار شدن بسیاری از خانواده‌ها شده است.

بر اساس اعلام فرمانده پلیس راه آزاد راه ساوه-همدان، سال گذشته در این مسیر 40 نفر از هموطنان به دلیل شدت سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند.

به گفته سروان مجتبی شاکری در 2 ماه نخست امسال نیز 13 نفر از شهروندان در حوادث رانندگی این آزادراه که 90 کیلومتر از آن در محدوده استحفاظی شهرستان ساوه قرار دارد، جان باختند.

به گفته شاکری، 70 درصد از حوادث رانندگی آزاد راه ساوه-همدان به دلیل واژگونی خودروها بوده که دلایل اصلی آن نیز از سوی کارشناسان خستگی، خواب آلودگی و کم توجهی رانندگان به جلو اعلام شده است.

او گفت: اغلب رانندگان از مسیرهای طولانی به خصوص از سمت غرب کشور به آزاد راه ساوه-همدان می رسند اما به دلیل نبود امکاناتی چون مجتمع های خدماتی و رفاهی دچار خستگی می شوند.

سروان حسنوند فرمانده پلیس راه جاده های قدیم شهرستان ساوه در این خصوص معتقد است که مشکل اصلی اتوبان ساوه-همدان، نبود امکاناتی مانند استراحتگاه، پمپ بنزین و مجتمع های خدمات رفاهی است.

حسنوند افزود: ریشه اصلی خستگی و خواب آلودگی رانندگان نبود مجتمع های خدمات رفاهی و پمپ بنزین است و در صورت وجود چنین مراکزی،‌ رانندگان امکان توقف و استراحت برای دقایقی را خواهند داشت و در چنین شرایطی می توان امیدوار بود که از حجم واژگونی خودروها کاسته شود.

او افزود: در آزادراه ساوه-همدان (محدوده استحفاظی شهرستان ساوه) تنها یک مجتمع خدمات رفاهی آن هم در ضلع مخالف آزاد راه وجود دارد و در این مجتمع هم فقط یک پمپ بنزین سیار وجود دارد که راننده را ناگزیر می کند برای رسیدن به این مجتمع از مسیر همدان-ساوه، حدود پنج کیلومتر را از زیرگذر طی کند که اغلب خودروها ترجیح می دهند این کار را انجام ندهند و مستقیم به طرف تهران حرکت کنند که همین مساله سبب خستگی راننده می شود.

او در پاسخ به این سئوال که آیا 2 لاین بودن این آزادراه یک نقص به حساب می آید یا خیر، اظهار داشت: آزادراه تعریف خاص خود را دارد و دست کم باید 2 لاین به علاوه شانه داشته باشد که در اتوبان ساوه-همدان این موارد رعایت شده اما مشکل اصلی، نبود امکانات رفاهی مانند جایگاه سوخت و استراحتگاه است.

سروان حسنوند همچنین گمانه زنی ها در مورد افزایش نرخ تعرفه عوارضی اتوبان ساوه-همدان و به تبع آن افزایش تردد خودروهای سنگین از جاده قدیم ساوه-همدان با هدف پرداخت نکردن عوارضی را دلیل قانع کننده‌ای ندانست و گفت: تعرفه ها از سوی وزارت راه و شهرسازی و بر اساس کارشناسی های لازم افزایش یافته ضمن اینکه به آن شدت و حدتی که بیان می شود،‌ بار ترافیکی آزاد راه به جاده قدیم منتقل نشده است.

او تاکید کرد که از پنج سال پیش تاکنون همواره نسبت به نبود مجتمع های خدمات رفاهی و جایگاه عرضه سوخت در آزادراه ساوه-همدان نگرانی هایی داشته و رفع این نواقص کمک بزرگی به کاهش سوانح رانندگی در این مسیر می کند.

تاکید بر لزوم اجرای اصلاحات زیرساختی در آزادراه

دادستان ساوه نیز گفت: با پیش بینی امکانات زیر ساختی لازم از جمله استقرار مجتمع های خدمات رفاهی و جایگاه عرضه سوخت در آزاد راه ساوه-همدان می توان از بروز سوانح تلخ رانندگی در این مسیر شریانی کاست.

مجید علیپور گفت: اگر اصلاحات لازم به موقع در این مسیر آزادراهی صورت نگیرد،‌ بر شمار حوادث رانندگی افزوده خواهد شد بنابراین ضرورت دارد که در نشست های تخصصی نسبت به رفع این نواقص تصمیم گیری شود.

فرماندار ساوه نیز بر ضرورت تقویت استانداردهای لازم در این آزادراه تاکید کرد.

محمد بهاروند گفت: باید با تعامل و بهره گیری از توان فرهنگی و اجرایی دستگاه ها و مسئولان، حوادث ترافیکی این مسیر را کاهش داد چرا که جان و مال همه هموطنان عزیز و ارزشمند است.

او افزود: آزاد راه ساوه-همدان به دلیل اقلیم خشک باید در زمینه امکانات رفاهی و مجتمع های خدماتی غنی شود تا برای رانندگان کسالت آور و خسته کننده نباشد و بدین ترتیب حوادث مرگبار ترافیکی در این مسیر رخ ندهد.

فرماندار ساوه در خصوص احداث مجتمع های خدمات رفاهی در این آزادراه به خصوص مسیر همدان به طرف ساوه،‌ گفت: چند متقاضی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در زمینه ایجاد مجتمع های خدماتی و رفاهی در این آزاد راه اعلام آمادگی کرده اند اما فرایند کار با کندی پیش می رود و این درخواست ها تاکنون از طرف اداره راه و شهرسازی استان مرکزی به نتیجه نهایی نرسیده است.

بهاروند اظهارداشت: ایجاد پایگاه های امداد جاده ای، اصلاح شیب های شیروانی آزادراه، حذف خطوط شیارهای لرزاننده و تبدیل گاردریل به نیوجرسی در طول مسیر از مواردی است که باید هر چه زودتر برای آزاد راه ساوه-همدان انجام شود.

به هر حال قرار است در هفته جاری نشستی در رابطه با حادثه خیز بودن آزادراه ساوه به همدان با حضور مسئولان استانی در فرمانداری ساوه تشکیل شود که امید است خروجی این نشست به نفع جان و مال شهروندان و هموطنانی که این مسیر را برای تردد انتخاب می کنند،‌ رقم بخورد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که اعمال قانون به تنهایی برای بازدارندگی حجم سوانح رانندگی در این آزاد راه کفایت نمی کند و باید در حوزه زیرساختی این مسیر شریانی امکاناتی ایجاد کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، ساوه با موقعیتی که در جغرافیای ایران دارد،‌ محور اصلی برای اتصال شمال و جنوب و نیز غرب و مرکز کشور است و روزانه هزاران خودرو از محورهای این شهرستان تردد می کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ج 0 0

    سلام راهای اصلی فرعی روستایی نیاز به تعریض خط کشی حذفرنقاط حادثه خیز پیچ شیب افتادگی برجستگی و دیگر موارد رو دارد و البته افزایش نور مخصوصا در وردی شهرها کاها تیرهای چراغ برق مزدک جاده که فوق العاده خطرناک هست و نبود پمپ بنزین مراکز رفاهی تفریحی و افزایش فضای سبز کم آب و عبور خودروهای سنگین هست مسیر اراک به ملایر بروجرد ازنا این موارد رو داره که خوبه زودتر اصلاح شه و تقاطع خطرناک و نبود شدنه خاکی جاده اراک به فرمهین آهنگران به کمیجان ساروق به مشهد الکوبه ودر ادامه بطرف اراک و ساروق به خنداب خنداب به ملایر وجاده اصلی خنداب به میلاجردم ابن مشگلات داره و نبود جدا کننده بتنی چراغ چشمک زن راهای روستایی مسیرم همینطور شایسته است راهای اصلی فرعی روستایی عشایری تعریض خط کشیرنورشون اضافه و پیچ شیب و موارد دیکه خطرناکشون از بین بره شایدم رفت آمد ی نباشه اما جان ی انسان خیلی مهمتر از ایناس وتوسعه راه‌ها و خارج شدن روستاها از بن بست و نزدیک شدن استان‌ها شهرها به هم وبه تهران وخارج شدن شهرها از حالت کذری و احداث راهدجدا درکل کشور برای خودروهای سنگین استاندارد این موارد درکل کشور درست شه عالیه و ایجاد اتوبان‌ها جدید با امکانات کافی جهت سرعت و صرفه جویی در همه چی

  • زائر 0 0

    احداث یک مسیر مستقیم در ادامه کنارگذر غربی ساوه با گذر از جاده الوسجرد و ادامه آن تا بلوار معصومیه و جاده ساوه قم جهت کوتاه سازی مسیر عبور استان‌های غربی به آستان قم بسیار ضروری میباشد این کمربندی مسیر آزادراه همدان قم را هم کوتاهتر می‌کند و هم مسافرین و زائرین غرب و شمال غرب کشور را از سردرگمی مسیرهای پیچ اندر پیچ ساوه و حاشیه ساوه نجات میدهد .