| کد خبر: 167735 |

◄ واردات خودرو با ارز دولتی، چرا و چگونه؟

در پی افزایش نرخ ارز و تخصیص ارز دولتی به واردات کالای اساسی، بحث‌های زیادی درباره تعریف کالای اساسی و این‌که چه کالایی با ارز دولتی باید به ایران وارد شود درگرفت. یکی از کالاهای وارداتی که این روزها قیمتش به‌صورت افسارگسیخته‌ای افزایش‌یافته و هنوز مشخص نیست که کالای اساسی است یا خیر، خودرو است.

تین نیوز

در پی افزایش نرخ ارز و تخصیص ارز دولتی به واردات کالای اساسی، بحث‌های زیادی درباره تعریف کالای اساسی و این‌که چه کالایی با ارز دولتی باید به ایران وارد شود ایجاد شد. یکی از کالاهای وارداتی که این روزها قیمتش به‌صورت افسارگسیخته‌ای افزایش‌یافته و هنوز مشخص نیست که کالای اساسی است یا خیر، خودرو است.

به گزارش تین‌نیوز، طبق قانون کنونی واردات خودرو، خودروهایی با حجم موتور زیر 2500 سی‌سی که ارزش آن‌ها کمتر از چهل هزار دلار است اجازه واردات به ایران را دارند.

اما با تغییر شرایط و ایجاد تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرایط اقتصادی کشورمان تغییرات زیادی کرده است و به‌ این‌ ترتیب شاید دیگر نتوان به قوانین سابق پایبند ماند.

با توجه به مصرف بالای بنزین در خودروهایی با حجم بیش از دو هزار سی‌سی و همچنین نزدیک شدن چنین خودروهایی به بخش خودروهای لوکس شاید به صلاح نباشد خودروهایی با حجم موتور دو لیتر با ارز دولتی وارد شوند.

خودروهای شاسی‌بلند هم به‌طور ذاتی گران، پرمصرف و ترافیک زا هستند و ورودشان با ارز دولتی کار چندان عاقلانه‌ای نیست.

اما می‌توان با اختصاص ارز دولتی به خودروهایی ارزان، کم‌مصرف و استاندارد، نه‌تنها بازار خودروهای وارداتی را کنترل کرد بلکه این خودروها را به رقیبی جدی برای خودروهای ساخت داخل تبدیل کرد و بازار خودروهای داخلی را هم تحت تأثیر قرارداد.

خودروهای هیبریدی هم با وجود مصرف پایین سوخت، دارای قیمت‌های بالایی هستند و در ایران زیرساخت‌های مناسب برای شارژ باتری‌ها و تعمیراتشان وجود ندارد. به همین دلیل واردات این خودروها هم با ارز دولتی فقط برای مصارف عمومی مقرون‌به‌صرفه است.

به‌این‌ترتیب باید با یک برنامه‌ریزی دقیق از خروج بی‌هدف ارز از کشور جلوگیری شود. واردات خودروهای پرمصرف، اسپرت، شاسی‌بلند و لوکس با ارز دولتی باعث خواهد شد تا ارز دولتی برای مصارف اساسی مانند دارو و مواد اولیه لازم برای تولید وجود نداشته باشد.

در حال‌ حاضر اکثر خودروهای وارداتی با قیمت بالای 200 میلیون تومان به بازار ارائه می‌شوند که برای اقشار ضعیف و متوسط قابل‌ابتیاع نیست. به‌نظر نمی‌رسد برای کالایی که فقط قشر ثروتمند قادر به خرید آن هستند و آورده‌ای هم برای صنعت و اقتصاد کشور ندارد اختصاص ارز دولتی کار صحیحی باشد و بهتر است حداقل محدودیت‌هایی برای این کار ایجاد شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.