| کد خبر: 167715 |

◄ بازگشایی کامل پل کریم‌خان تا عید فطر

مهدی پورشاسب، مدیر گروه تعمیر و مرمت پل‌های شهر تهران بابیان اینکه پل کریم‌خان به‌صورت موقت ساخته‌شده بود؛ اما حالا به‌صورت دائمی از آن استفاده می‌شود، تصریح کرد: این پل 430 متری به عرض 16 متر معضلات و مشکلات اساسی داشت که می‌توان عدم ایمنی کامل پل را یکی از ایرادات اساسی آن نامید .

تین نیوز

پل کریم‌خان که در سال 52 احداث شد، قرار بود به‌طور موقت و برای تسهیل تردد در زمان مسابقات آسیایی ساخته شود و پس از 5 سال جمع‌آوری شود. اما اکنون این پل 45 سال است بر جای خود قرار دارد و خودروها هرروز از روی این پل عبور می‌کنند. به همین دلیل شهرداری تهران برنامه‌ای برای اصلاح، بهبود و مقاوم‌سازی این پل تدوین کرد که بخشی از آن تا 18 اردیبهشت به پایان رسید و بخش دیگر آن تا عید فطر پایان خواهد یافت.

مهدی پورشاسب، مدیر گروه تعمیر و مرمت پل‌های شهر تهران با بیان اینکه این پل به‌صورت موقت ساخته‌شده بود؛ اما حالا به‌صورت دائمی از آن استفاده می‌شود، تصریح کرد: این پل 430 متری به عرض 16 متر معضلات و مشکلات اساسی داشت که می‌توان عدم ایمنی کامل پل را یکی از ایرادات اساسی آن نامید چراکه این پل نرده‌های ایمنی کوتاهی دارد که تاکنون چندین حادثه ازجمله بروز تصادفات جرحی و پرتاب شدن موتورسیکلت به پایین را در تاریخ خود دارد.

پورشاسب با بیان اینکه ریختن شن و آب‌های ناشی از برف و باران و ... از روی پل به فضای زیر پل سبب بروز نارضایتی و حتی سوانح شده است، گفت: هزینه نگه‌داشت این پل نیز بالابود چراکه این پل از قطعات فلزی بر روی عرشه تشکیل‌شده و امکان اجرای آسفالت معمولی به‌مانند سایر پل‌ها را نداشت به همین دلیل حداکثر ظرف هفت تا هشت سال از آسفالت‌های خاص که عموماً از خارج از کشور خریداری می‌شد نسبت به آسفالت این پل اقدام می‌کردیم که هزینه نگه‌داشت این پل را چندین برابر می‌کرد.

مدیر گروه تعمیر و مرمت پل‌های شهر تهران با بیان اینکه درزهای انبساط طولی و عرضی پل، پل را غیر آب‌بند کرده بود و هزینه‌های زیادی بابت درزهای لاستیکی متعدد و عریض و طویل پل صرف می‌شد گفت: نفوذ آب و همچنین در معرض دائمی آفتاب قرارگرفتن پل سبب شده بود که این پل دچار زنگ‌زدگی موضعی شود و درزها نیز باعث زنگ زدن شدید پایه‌ها شده بودند. همچنین این پل موجب نارضایتی مجاورین و همسایگان شده بود به‌طوری‌که همسایگان از سروصدای پل که ناشی از رفت‌وآمد و عبور خودروها بود،‌ گلایه داشتند.

او بابیان اینکه با وجود این مشکلات اساسی طرح پژوهشی این پل آغاز شد، گفت: این پروژه جزو معدود طرح‌هایی است که سه چهار سال بر روی ابعاد مختلف آن بررسی‌شده و حتی مطالعات ترافیکی نیز دارد و علاوه بر بررسی‌های مختلف، مهندسی ارزش نیز بر روی این پل انجام‌شده است.

پورشاسب بابیان اینکه اصلی‌ترین موضوع در این پل، مقاومت ناچیز آن بود که در برابر زلزله و ... اصلاً پیش‌بینی برای این پل نشده بود، گفت: از آنجایی‌ که این پل موقت بود ظرفیت تحملش پایین بود و بر همین‌ اساس چند راهکار را پیش‌ رو قرار دادیم که یا باید پل را تخریب کرده و یا پل و  زیرگذر جدید احداث می‌کردیم و یا این پل را به‌عنوان یک سرمایه شهر حفظ کرده و با حل مشکلاتش آن را به یک پل دائمی تبدیل می‌کردیم که حدود سه تا چهار سال مشاوران مهندس بر روی گزینه‌ها تفکر کرده و نهایتاً به این نتیجه رسیدند که این پل با مقاوم‌سازی لرزه‌ای و همچنین بهسازی می‌تواند باقی بماند.

مدیر گروه تعمیر و مرمت پل‌های شهر تهران اظهارکرد: ما برای احداث زیرگذر می‌بایست یکی دو سال مسیر کریم‌خان را می‌بستیم و با توجه به عبور تأسیسات مختلف ازجمله برق، گاز، آب و ... از این محدوده مشکلات زیادی پیش می‌آمد، بهینه‌ترین گزینه را حفظ این پل به‌عنوان یک سرمایه و رفع معضلات و مشکلات آن دانستیم.

پورشاسب گفت: در راستای مرمت پل عرشه پل را از فلزی به بتونی تغییر دادیم و به همین دلیل می‌توانیم ازاین‌پس از آسفالت‌های معمولی استفاده کنیم. همچنین با تقویت پایه‌های پل، پل را در مقابل زلزله و خطرات ناشی از لرزه‌ها مقاوم کردیم.

او بابیان اینکه درزهای متصل به پل و عرشه را به‌طور کامل آب‌بند کردیم و تنها یک درز در قسمت میانی باقی ماند که ازنظر حرارتی لازم است، گفت: کلیه عملیات بهسازی پل کریم‌خان از سال 96 آغازشده و از تیر 96 تا نوروز امسال عملیات زیر پل را انجام دادیم که اعم از تقویت پایه، تقویت فندانسیون و نصب شمع هست.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، مدیر گروه تعمیر و مرمت پل‌های شهر تهران بابیان اینکه ظرف 17 روز توانستیم در ایام نوروز با سه شیفت کاری عرشه شمالی پل کریم‌خان را بهسازی کنیم، گفت: حالا بهسازی عرشه جنوبی پل کریم‌خان آغازشده و کارگران در سه شیفت کاری فعالیت بهسازی را آغاز کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم در عید فطر پل مقاوم‌سازی شده کریم‌خان را که از یک پل فرسوده به پلی نو و دائمی تبدیل‌شده، تحویل شهروندان دهیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.