| کد خبر: 167647 |

داستان ناتمام طرح تعطیلات زمستانی مدارس از سال 36 تا کنون

طراحان طرح تعطیلی زمستانی مدارس معتقدند با اجرایی شدن این طرح انگیزه مردم برای سفر افزایش می‌یابد؛ طرحی که اولین بار در سال 1336 مطرح شد و بعد از آن در هر دوره‌ای تکرار شد.

تین نیوز

طراحان طرح تعطیلی زمستانی مدارس معتقدند با اجرایی شدن این طرح انگیزه مردم برای سفر افزایش می‌یابد؛ طرحی که اولین بار در سال 1336 مطرح شد و بعد از آن در هر دوره‌ای تکرار شد.

به گزارش تین‌نیوز، مدارس در زمستان تعطیل می‌شوند" خبری است که این روزها بحث و گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره آن صورت می‌گیرد. از سالیان دور با دلایل مختلف و در طرح‌های متنوع از تعطیلی مدارس سخن به میان آمده است و این موضوع سال‌هاست که به چالشی برای نظام آموزشی کشور تبدیل شده است.

آلودگی هوا؛ در چند سال اخیر داستانی است که آذرماه و دی‌ماه در کلان‌شهرها شدت می‌گیرد و اولین راهکار هم تعطیلی مدارس است؛ تعطیلی مدارس، هم از جهت دور کردن کودکان و نوجوانان از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و هم از باب کاهش عبور و مرور وسایل نقلیه مورد توجه است.

طرح تعطیلات زمستانی برای مدارس سالیان سال است که از سوی نهادهای مختلفی مانند سازمان حفاظت از محیط‌ زیست، سازمان میراث فرهنگی به نهادهای قانون‌گذار همچون مجلس شورای اسلامی و هیات دولت ارائه شده است و دلیل طراحان نیز آلودگی هوا و توزیع سفر در طول است که البته در بیشتر این موارد این طرح با مخالفت نمایندگان مواجه شده است.

سازمان میراث فرهنگی، گردشگری با هدف توزیع سفر مجددا حرف از تعطیلی مدارس می‌زند

حال سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف توزیع سفر و ایجاد انگیزه برای سفر به استان هایی جنوبی کشور مجددا حزف از تعطیلی مدارس می‌زند.

تقاضای سازمان گردشگری برای توزیع تعطیلات تابستانی در طول سال، برای برخی خبر خوبی بود و برای دسته‌ای نبود؛ خیلی از دانش‌آموزان و معلمان ایرانی با شنیدن این خبر نگران شدند و دست‌اندرکاران گردشگری و هتلداران، با خبردار شدن از این پیشنهاد خوشحال .

پیشینه طرح تعطیلی مدارس

نخستین‌بار‌ سال 36 بود که موضوع ایجاد تعطیلات زمستانی و کاهش تعطیلات تابستانی مدارس از سوی وزارت فرهنگ وقت مطرح شد؛ موضوعی که البته با آن موافقت نشد و داستان تا‌ سال ٧٥ و زمان روی کار آمدن دولت «اکبر‌ هاشمی رفسنجانی» و وزارت «محمدعلی نجفی» بر آموزش و پرورش مسکوت ماند.‌ سال ٧٥ اما قرار شد مدارس ١٠ روز در میانه زمستان تعطیل باشد و دانش‌آموزان ١٥ روز زودتر و در میانه شهریور به مدرسه بروند. نجفی، وزیر وقت آموزش و پرورش، آن زمان، هدف از اجرای این طرح را امکان مسافرت‌های زمستانی خانواده‌ها و ایرانگردی در این فصل اعلام کرد اما پس از یک دوره کوتاه اجرا با مخالفت زیاد دانش‌آموزان و معلمان با آن، این طرح و با تصویب سه فوریتی مجلس، غیرقابل اجرا تشخیص داده شد. پس از آن و سال‌ها بعد، شورای عالی آموزش و پرورش پیشنهاد ساماندهی تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان و احتمالا کاهش آن را مورد بررسی قرار داد و با ارسال نامه‌ای به پژوهشکده تعلیم و تربیت خواست به مطالعه بیشتر درباره این طرح بپردازد؛ طرحی که البته هیچ وقت به نتیجه نرسید .

این طرح به دفعات و توسط مسئولان مختلف تکرار شد؛ مسعود سلطانی‌فر رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در فروردین 93 برای توزیع سفر و ایجاد فرهنگ سفر در زمستان پیشنهاد تعطیلی زمستانی را به دولت داد همچنین معصومه ابتکار، رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط ‌زیست در دی‌ 95 خبر از پیشنهاد این سازمان به وزارت آموزش‌ و پرورش برای تغییر تعطیلات مدارس داد که این موضوع هیچ گاه به نتیجه نرسید.

آلودگی هوای کلان‌شهرها باعث شد این موضوع دوباره مطرح شود رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در زمستان 96 و در پی روزهای بحرانی تهران، از بررسی این پیشنهاد در کمیسیون زیربنایی دولت خبر داد. عیسی کلانتری گفت: در این کمیسیون پیشنهاد داده ایم که مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران یک ماه زودتر آغاز شود و از 15 آذر تا 15 دی مدارس این مناطق تعطیل شود تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند که این طرح نیز مسکوت ماند.

بعد از کشمکش های فراوان درباره اجرای طرح تعطیلات زمستانی مدارس اکنون علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این که با آموزش و پرورش درباره این موضوع به توافق رسیده ایم، گفت: در طرح تعطیلات زمستانی، مدارس 15 روز زودتر شروع می شوند و در عوض دانش آموزان 15 روز انتهای دی ماه تعطیل می ‎ شوند.

تغییر در تقویم آموزشی مدارس باید در مجلس مصوب شود

براساس مصوبه مجلس شروع سال تحصیلی از اول مهر و پایان آن اردیبهشت است

مصوبه مجلس تأکید دارد که زمان شروع سال تحصیلی از اول مهر تا پایان اردیبهشت باشد و امتحانات در خردادماه برگزار شود بنابراین با برقراری محدودیت زمانی مربوط به آغاز و پایان سال تحصیلی در سال 76 از سوی مجلس، آموزش و پرورش ناچار شد که مدارس را از اول مهر شروع کرده و تا پایان اردیبهشت ادامه دهد.

بنا براین گزارش محمد مهدی زاهدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص تعطیلات زمستانی مدارس ، گفت: تقویم آموزشی کشور شروع و پایان سال تحصیلی را مشخص کرده است بنابراین هرگونه تغییر در تقویم آموزشی مدارس باید در مجلس مصوب شود؛ زمانی که این پیشنهاد به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس تقدیم شود بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد.

همچنین جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شواری اسلامی با اشاره به نظر نمایندگان درباره تعطیلی زمستانی مدارس، افزود: اگر در مقطع کنونی لایحه تعطیلی مدارس به مجلس ارائه شود بعید است با آن موافقت شود چراکه به پختگی بیشتری نیاز دارد.

تعطیلات زمستانی مدارس دغدغه جدیدی برای والدین شاغل

بسیاری از والدین شاغل با تعطیلی مدارس در زمستان با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شوند این افراد نمی‌توانند فرزندان خود را در منزل تنها و بدون مراقبت رها کنند در نتیجه ناچارند روزهای تعطیل را مرخصی بگیرند.

جبار کوچکی‌نژاد بیان کرد: اگر هدف تعطیلی مدارس در زمستان، توسعه گردشگری است باید دستگاه‌های دولتی نیز تعطیل باشند تا والدین بتوانند برای این روزهای تعطیل برنامه‌ریزی کنند و به سفر روند در غیر این صورت این تعطیلات ثمره‌ای جز نگرانی برای والدین شاغل ندارد؛ این افراد به دلیل حضور فرزندان در منزل کارآیی خود را در ادارات از دست می‌دهند بنابراین دستگاه‌های دولتی بازده کافی ندارند.

براساس این گزارش فریده اولادقباد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تعطیلی مدارس در زمستان برای والدین شاغل دغدغه‌های زیادی ایجاد می‌کند، تاکید کرد: برای اجرای این طرح باید تمام زوایای مختلف آن در نظر گرفته شود

اسدالله عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه برای استفاده از تعطیلی مدارس در زمستان و توسعه گردشگری باید تمام اعضا خانواده در این روزها تعطیل باشند ، اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن این طرح وجود ندارد؛ در صورت تعطیلی دانش‌آموزان در فصل زمستان والدین شاغل با دغدغه جدیدی روبه‌رو می‌شوند .

رونق گردشگری در زمستان مشروط به ایجاد زیرساخت است

توزیع سفر در کل سال و ایجاد انگیزه برای سفر به استان‌های جنوبی صرفا با تعطیلی مدارس در زمستان محقق نمی‌شود بلکه باید استان‌های جنوبی برای جذب گردشگر امکانات و بسترهای لازم را ایجاد کنند این درحالی است که این استان‌ها با مشکلاتی مانند ریزگردها و ... روبه‌رو هستند.

براساس این گزارش جواد کاظم نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص تعطیلی زمستانی مدارس به دلیل تاثیر این طرح در رونق گردشگری استان‌های جنوبی ، گفت: استان خوزستان در کنار کشور عراق و در مجاورت خلیج فارس قرار دارد بنابراین دارای ظرفیت گردشگری بالایی است.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی افزود: بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها نیازمند وجود زیرساخت‌های لازم است این درحالی است که این زیرساخت‌ها در استان خوزستان وجود ندارد؛ برای استفاده از این تعطیلات باید از یک سو راه‌های امن و استاندارد ایجاد شود و از سوی دیگر مراکز اقامتی و هتل‌هایی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

وی بیان کرد: از آنجا که مردم برای تفریح به سفر می‌روند باید بتوانند از امکانات لازم استفاده کنند؛ یکی از معضلات استان خوزستان وجود ریزگردها است مسئله‌ای که می‌تواند مانعی برای ورود گردشگر به استان باشد لذا بعید است تعطیلی زمستانی مدارس تاثیری در افزایش گردشگر در خوزستان داشته باشد.

همچنین علی گلمرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص تعطیلی زمستانی مدارس و ت اثیر این طرح در رونق گردشگری استان‌های جنوبی ، گفت: در صورتی که نگاه ما جزیره‌ای باشد می‌توان از این تعطیلات دو هفته‌ای به عنوان فرصتی برای جذب گردشگر در استان‌های جنوبی یاد کرد تا از قِبل آن عایدی مناسبی به مردم این استان‌ها برسد .

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای افزایش سفر، خاطرنشان کرد: اگرچه استان‌های جنوبی زیرساخت‌های گردشگری کافی و مناسبی ندارند اما می‌توانند نیاز گردشگران را تا حدودی برطرف کنند؛ این طرح عاملی است که توسعه زیرساخت‌ها در کشور با حساسیت بیشتری دنبال شود .

در همین راستا جبار کوچکی نژاد رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجلس شواری اسلامی درخصوص تاثیر تعطیلی مدارس در افزایش گردشگری خاطرنشان کرد: عطیلی مدارس تاثیری در افزایش سفر و گردشگری ندارد؛ گردشگری به زیرساخت‌های مناسب مانند جاده امن و استاندارد، مراکز اقامتی مناسب و... نیاز دارد؛ با وجود اینکه استان‌های شمالی کشور از دیرباز پذیرای مهمان بوده‌اند اما هنوز در ایام نوروز نمی‌توانند برخی از نیازهای مسافران را برطرف کنند استان‌های جنوبی چگونه می‌توانند خواسته‌ها و ضروریات گردشگران را برطرف کنند؟

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خانه ملت افزود: برای رونق گردشگری باید اوضاع اقتصادی مردم بهبود یابد و توسعه این صنعت ریشه در هزینه‌های سفر و توانایی مالی مردم دارد؛ امکانات رفاهی باید گسترش یابد تا بتوان در این زمینه به نتایج مطلوبی دست یافت تعطیلی مدارس راه چاره نیست.

سفر به جاده‌های امن و مراکز اقامتی استاندارد نیاز دارد و نمی‌توان تصور کرد که با تعطیلی مدارس سفر افزایش می‌یابد

بنا بر این گزارش عباسی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سفر به جاده‌های امن و مراکز اقامتی استاندارد نیاز دارد و نمی‌توان تصور کرد که با تعطیلی مدارس سفر افزایش می‌یابد؛ این طرح به کارشناسی و بررسی بیشتر نیاز دارد و هنوز به پختگی لازم نرسیده است به همین دلیل هرگاه مطرح می‌شود عملی نخواهد شد .

تعطیلات زمستانی مدارس راهی برای کوتاه شدن دوری دانش‌آموزان از مدارس در تابستان

مدت زیاد تعطیلات تابستانی برای دانش‌آموزان، یادگیری را دچار آسیب می‌کند اما در فاصله کم تعطیلات، یادگیری استمرار می‌یابد و می‌توان تعطیلات را در طول یک‌ سال توزیع کرد تا فاصله یادگیری دانش‌آموزان کم شده و یادگیری دچار آسیب نشود .

اجرای چنین طرحی به تقسیم شدن سفر در ماه‌های مختلف ‌سال منتهی می‌شود همچنین کاهش ترافیک جاده‌ای و کاهش حوادث جاده‌ای را دنبال دارد که این امر محاسن زیادی دارد. هتلی که قیمت اتاقش را به ١٢ ماه تقسیم می‌کند مجبور است قیمت آن را برای دو ماه به بالاترین قیمت موجود برساند تا برایش صرفه داشته باشد. از طرف دیگر پروازی که در فصل کمبود مسافر، قیمت آن کاهش می‌یابد و مثلا ١٠٠ تومان است، در روزهای پیک سفر به اوج می‌رسد و چند برابر می‌شود. دلیل این امر هم این است که فصل سفر در ١٢ ماه‌ سال تقسیم نشد است .

در بیشتر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، تعطیلات سالانه متعادل شده است و از تعطیلات در یک فصل جلوگیری کرده‌اند. دانش‌آموزان آلمانی، ٢٣٥ روز‌ سال یعنی از فروردین تا بهمن ماه را به مدرسه می روند که ١٧ روز در ٣ ماهه اول، ٢١ روز در سه ماهه دوم و ٦ هفته در سه ماهه سوم تعطیل هستند. مدارس انگلستان، ٢٠٠ روز در‌سال از شهریور تا تیر دایر هستند که ٢١ روز در سه ماهه اول، ١٤ روز در سه ماهه دوم و ٦ هفته در سه ماه سوم به تعطیلات می‌روند. سال تحصیلی در کشور ژاپن هم ٢٢٥ روز است که از اردیبهشت شروع و بهمن ماه تمام می‌شود که ١٣ روز در سه ماه اول، ١٥ روز در سه ماه دوم و ٤٥ روز در سه ماه سوم تعطیلی دارند. همچنین در ایالات متحده مدارس ١٨٧ روز دایر هستند.‌ سال تحصیلی از شهریور تا خرداد است که تنها ٢١ روز در سه ماه اول و ١٤ روز در سه ماه دوم تعطیل می‌شوند. آنچه کشورهای مختلف را وامی‌دارد که تعطیلات را در فواصل معین سال قرار دهند، استراحت و رفع خستگی بعد از یک دوره کار و آموزش، شرکت در فعالیت مالی و اجتماعی منطقه‌ای و شهری و آمادگی برای شروع بهتر و با انگیزه بیشتر است. اما در کشور ما دلایل تعطیلات زمستانی کمی متفاوت است .

طرح تعطیلات زمستانی مدارس می تواند تاثیرات طولانی مدت بودن تعطیلات تابستانی را برطرف کند

در همین راستا اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تعطیلات زمستانی مدارس می تواند تا حدودی تاثیرات طولانی مدت بودن تعطیلات تابستانی که باعث دوری بیش از اندازه دانش‌آموزان از مدرسه می‌شود را برطرف کند.

کلام آخر

طرح تعطیلی مدارس می‌تواند از یک سو نقاط مثبت و از سوی دیگر دارای زوایای منفی باشد؛ باید دید این طرح با چه شرایطی به مجلس ارائه می‌شود و نمایندگان چه تصمیمی درباره آن اتخاذ می‌کنند؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با خانه ملت درباره تعطیلی مدارس در زمستان، گفت: در صورتی که در زمستان دو هفته تعطیلات در نظر گرفته شود باید مدارس یک هفته زودتر شروع شوند همچنین پایان مدارس نیز با یک هفته تاخیر همراه است و دانش‌آموزان باید در هفته اول خرداد در کلاس‌های درس حاضر شوند که این موضوع به قانون و موافقت مجلس با تغییر شروع و پایان سال تحصیلی نیاز دارد . /

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.