| کد خبر: 167494 |

◄ رتبه اول سمنان در واژگونی خودروها

جاده‌های استان سمنان به‌اندازه جاده‌های 6 استان کشور است که سهم بالایی از واژگونی خودروها در تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده است.

تین نیوز

جاده‌های استان سمنان به‌اندازه جاده‌های 6 استان کشور است که سهم بالایی از واژگونی خودروها در تصادفات رانندگی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش تین‌نیوز، در اوج سفرها در محورهای کشور، میزان واژگونی خودروها بیش از 35 درصد است اما در محورهای سمنان این رقم به‌طور متوسط سالانه به 65 درصد می‌رسد و این امر نقش اساسی در مرگ‌ومیر ناشی از حوادث رانندگی دارد و واژگونی در رتبه پرشمارترین سانحه در محورهای مواصلاتی استان سمنان است.

سید شهاب‌الدین چاوشی، استاندار سمنان در این‌باره گفت: 70 درصد تصادفات فوتی در محورهای استان مربوط به واژگونی است که بیشتر واژگونی‌ها مربوط به رانندگان غیربومی است.

او گفت: آمار بالا نشان‌دهنده کمبود فرهنگ‌سازی برای آموزش لازم به رانندگان درباره برنامه‌ریزی و قرار دادن استراحت در برنامه سفر است.

چاوشی به درجه حساسیت پایین پیمانکارهای راه نسبت به ایمنی اشاره کرد و گفت: خط‌کشی‌های محورهای 2 طرفه که نیاز به بازسازی دارد باید در اولویت قرار بگیرد.

حسن خسروجردی، رئیس پلیس‌راه استان سمنان  نیز به سهم 65 درصدی واژگونی از کل سوانح جاده‌ای سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای فروردین تا اول خرداد سال جاری بیشترین درصد واژگونی از کل سوانح رانندگی مربوط به استان سمنان است.

او تشریح کرد: 65 درصد از تصادفات مربوط به واژگونی خودرو و 9 درصد خروج خودروها از جاده است که این 2 مورد بیشترین سهم را در سوانح رانندگی در جاده‌های استان سمنان دارد.

خسروجردی ایجاد مجتمع‌های خدماتی رفاهی در فواصل مناسب برای استراحت رانندگان را یک ضرورت دانست و گفت: رانندگان تردد ایمن را برای خود و دیگران در جاده‌ها رقم بزنند و به‌ویژه بعد از هر یک ساعت رانندگی، 15 دقیقه استراحت را در برنامه خود قرار دهند.

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه کویری بودن جاده‌های استان سمنان را از عوامل مهم تصادفات نام برد گفت: با افزایش ایمنی در جاده‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز می‌توان حجم حوادث و تصادفات رانندگی را کاهش داد.

سید عبدالمجید نژاد صفوی، مدیرکل راه و ترابری استان سمنان جاده‌های طولانی، کویری و خطی را از عوامل خستگی راننده و بروز تصادفات اعلام کرد و گفت: محور اصلی شرقی- غربی کشور به طول بیش از 600 کیلومتر از استان سمنان عبور می‌کند.

او افزود: استان سمنان به دلیل برخورداری از بیش از هشت هزار کیلومتر بزرگراه، آزادراه ، جاده اصلی و فرعی و جاده روستایی و تردد سالانه بیش از 22 میلیون خودرو عبوری همواره برای ایمن‌سازی این جاده‌ها موردتوجه وزارت راه و شهرسازی بوده است.

نژاد صفوی گفت: حدود 660 کیلومتر از بزرگراه تهران به مشهد در محورهای ارتباطی استان سمنان قرار دارد و توجه به مخاطرات جاده‌ای و شناسایی آن‌ها برای کاهش سوانح رانندگی باید موردتوجه قرار گیرد.

مدیرکل راه و ترابری استان سمنان گفت: فاصله شهرهای استان سمنان با یکدیگر به‌طورمعمول 100 تا 130 کیلومتر است و همین مسئله باعث طولانی‌تر شدن زمان سفر بین شهرهاست و رانندگان را خسته‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی از 43 نقطه تردد در محورهای استان سمنان 19 نقطه به‌عنوان حادثه‌خیز به شمار می‌رود و باید برای رفع این چالش برنامه‌ریزی‌شده است.

احسان منصور کیایی، سرپرست اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان سمنان با اشاره به اهمیت احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی گفت: اکنون 44 مجتمع خدماتی رفاهی در جاده‌های استان فعال است که تا سال 89، تعداد این مجتمع‌ها 14 مورد بود که با اجرای برنامه‌های راهبردی اکنون تعداد این مجتمع‌ها سه برابر شده است.

او گفت: ایجاد آبادی نما یا دهکده‌های مجازی از برنامه‌های دیگر اداره کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان است که 2 آبادی نما تا پایان امسال در محورهای استان سمنان افتتاح خواهد شد.

کیایی گفت: ایجاد هر آبادی نما که شامل روشنایی، مکان توقف خودروها و ایجاد همه امور اولیه و موردنیاز کاربران است، 6 میلیارد ریال هزینه دارد و درمجموع برای این راه‌اندازی این چهار آبادی نما 24 میلیارد ریال اعتبار لازم است.

قدرت الله ابک ، سرپرست معاونت عمرانی استانداری گفت: اولین اقدام برای کاهش واژگونی خودروها، فرهنگ‌سازی در بین رانندگان وسایل نقلیه و هم‌وطنان به‌منظور برنامه‌ریزی برای داشتن استراحت کافی و مدیریت سفر است.

او گفت: ایمن‌سازی شانه و بستر جاده‌ها به‌منظور کاهش واژگونی خودروها و جلوگیری از خروج احتمالی باید مدنظر مسئولان امر قرار گیرد.

ابک تصریح کرد: در سه ماه امسال بیش از 35 نفر براثر واژگونی خودرو، انحراف خودرو از مسیر اصلی و برخورد با اشیا در محورهای استان جان خود را ازدست‌داده‌اند و باید برای رفع این چالش مهم فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری گفت: سبقت‌های غیرمجاز و توجه نداشتن به جلو بیش از 50 درصد علت واژگونی خودرو در محورهای ارتباطی استان سمنان را به خود اختصاص می‌دهد و باید بافرهنگ سازی اصولی برای رفع این چالش اقدام کرد.

به گزارش ایرنا، ابک گفت: فرهنگ‌سازی اصولی و کاربردی تاکنون به معنی واقعی برای کاهش تلفات جاده‌ای در محورهای استان صورت نگرفته است و باوجود تأکیدهای پلیس، بیش از 97 درصد علت تصادفات در محورهای کشور، عامل انسانی است.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان گفت: 19 نقطه از راه‌های استان بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها محسوب می‌شود و باید اعتبارات ویژه‌ای برای اصلاح هندسی و ساختاری این نقاط از جاده‌ها تخصیص یابد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.