| کد خبر: 167438 |

◄ روند کند نوسازی ناوگان هوایی با ایرباس

با خروج آمریکا از برجام و لغو قرارداد هما و بوئینگ مشکلات زیادی بر سر راه نوسازی ناوگان هوایی ایران به وجود آمد. این در حالی است که احتمالاً با مقاومت اتحادیه اروپا فروش ایرباس به ایران ادامه خواهد داشت. باوجود مزایای خرید از ایرباس، با توجه به سفارشات زیاد ایرباس، روند تحویل سفارشات شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بسیار کند خواهد بود.

تین نیوز

با خروج آمریکا از برجام و لغو قرارداد هما و بوئینگ مشکلات زیادی بر سر راه نوسازی ناوگان هوایی ایران به وجود آمد. این در حالی است که احتمالاً با مقاومت اتحادیه اروپا فروش ایرباس به ایران ادامه خواهد داشت. با وجود مزایای خرید از ایرباس، با توجه به سفارشات زیاد ایرباس، روند تحویل سفارشات شرکت‌های هواپیمایی ایرانی بسیار کند خواهد بود.

سیدناصر موسوی‌لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این‌باره می‌گوید: با کنار رفتن بوئینگ از روند نوسازی ناوگان هوایی ایران، تحویل ایرباس‌ها 20 سال به طول خواهد انجامید و این در شرایطی است که نمی‌توانیم کاملاً به اروپایی‌ها اعتماد کنیم.

موسوی‌لارگانی با اشاره به سرنوشت قراردادهای ایران با دو شرکت بوئینگ و ایرباس برای خرید هواپیما بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در فضای پسابرجام به تعهدات خود عمل نکردند و بعد از خروج آمریکا از برجام اوضاع بدتر شد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس در ادامه تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام برخی شرکت‌های اروپایی که با ایران قرارداد بسته بودند، به تعهدات خود عمل نکردند چنانچه شرکت بوئینگ به‌طور کل منکر قرارداد شد و اعلام کرد هیچ هواپیمایی به ایران نمی‌دهد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از خانه ملت، او ادامه داد: ایرباس نیز علیرغم اینکه باید 100 هواپیما به ایران بدهد تاکنون 3 هواپیما دراختیار ما قرار داده و قول داده تا پایان سال سه هواپیمای دیگر نیز به ما بدهد که با این روند، ارسال سایر هواپیماها حدود 20 سال به طول می‌انجامد.

اتحادیه اروپا قانونی به تصویب رسانده که درصورت متعهد بودن ایران به برجام و پایبندی به قوانین بین‌المللی باوجود تحریم‌های آمریکا قادر باشند با ایران معامله انجام دهند و درصورت برخورد آمریکا خسارت وارده به شرکت‌های اروپایی از محل دارایی‌های آمریکا در اتحادیه اروپا جبران شود.

با این‌ وجود هنوز مشخص نیست ایرباس بتواند بدون مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا هواپیماهای ایران را تحویل دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.