| کد خبر: 167394 |

◄ جانمایی نامناسب مدارس در حاشیه جاده

عبور از عرض جاده، داستان تکراری و دلهره‌انگیز دانش آموزان روستاهای حاشیه جاده است، که هرلحظه ممکن است به قیمت جان هرکدام از این کودکان تمام شود.

تین نیوز

عبور از عرض جاده، داستان تکراری و دلهره‌انگیز دانش‌آموزان روستاهای حاشیه جاده است که هرلحظه ممکن است به قیمت جان هر کدام از این کودکان تمام شود.

به گزارش تین‌نیوز، این کابوسی است که دانش آموزان حدود 200 مدرسه روستایی در حاشیه جاده‌های خراسان شمالی هر روز برای رفتن به مدرسه با آن روبه‌رو هستند.

جاسازی نامناسب مدارس در حاشیه جاده در کنار فقدان جاده زیرگذر و یا پل عابر پیاده ، سرعت‌بالای ماشین‌ها و عبور کامیون‌ها مخاطرات بسیاری را برای دانش آموزان این مناطق برای گذر از جاده ایجاد کرده است.

علی‌اصغر بدیعی مقدم، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی در این‌باره گفت: حدود 200 مدرسه روستایی این استان در حاشیه جاده قرار دارند که باید زیرپوشش طرح ایمن‌سازی قرار گیرند.

او گفت:  ایمن‌سازی 35 مدرسه حاشیه جاده‌های این استان به لحاظ فیزیکی و آموزشی در سال تحصیلی جاری در برنامه قرارگرفته است .

بدیعی مقدم اظهار کرد: اولویت‌ها برای اجرای طرح‌های ایمن‌سازی مدارس بر اساس مواردی همچون میزان تردد در جاده، فاصله مدرسه از جاده، تعداد دانش آموزان میزان ترددهای عرضی از جاده تعیین می‌شود

او به ایمن‌سازی 10 مدرسه به لحاظ فیزیکی و 25 مدرسه به لحاظ آموزشی خبر داد و گفت: از سال 93 تا 95 طرح ایمن‌سازی فیزیکی مدارس در 51 مدرسه و ایمن‌سازی آموزشی در 73 مدرسه حاشیه جاده‌های استان اجراشده است.

بدیعی‌مقدم به هزینه 6 میلیارد و 150 میلیون ریالی برای ایمن‌سازی فیزیکی در مدارس حاشیه جاده اشاره کرد و گفت: ایمن‌سازی فیزیکی شامل نصب چراغ چشمک‌زن، خط‌کشی جاده و خط نوشته است و ایمن‌سازی آموزشی شامل آموزش نحوه تردد ایمن دانش آموزان به مدارس، افزایش دانش ایمنی ترافیک و آموختن مهارت‌های لازم در این حوزه است که با توزیع اقلام آموزشی، مانند کتاب‌های آموزشی و توزیع جلیقه‌های شبرنگ میان دانش آموزان همراه می‌شود.

اما ابوالقاسم بابایی ، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی دراین‌باره گفت:  بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که متولی تهیه طرح هادی در روستاها است باید در تعیین کاربری آموزشی زمین دقت بیشتری داشته باشد.

این در حالی است که علی‌اکبر صابری، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌شمالی نیز گفت: این بنیاد در جانمایی و تعریف کاربری آموزشی، فاصله از جاده و رعایت حریم راه را به جد مدنظر دارد و به‌هیچ‌عنوان زمین در حاشیه جاده به ساخت مدرسه اختصاص نمی‌یابد.

او گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی متولی تهیه و اجرای طرح هادی روستایی است اما در نشست‌های کمیسیون طرح‌های هادی، علاوه بر نماینده این بنیاد، 2 نفر از راه و شهرسازی نیز حضور دارند و البته وزن آنان در این نشست‌ها بیشتر و موثرتر است.  

صابری به زمین‌های وقف‌شده توسط خیرین برای ساخت مدارس اشاره کرد و گفت: بعضاً آموزش‌وپرورش نیز برای اینکه هزینه‌های برای زمین پرداخت نکند در زمین‌های واگذارشده خیران نسبت به اجرای مدرسه مبادرت می‌کند.

او تصریح کرد: در این زمینه تلاش می‌شود از درجا سازی مدرسه فرسوده جلوگیری شود و درصورتی‌که زمین مناسب در روستا قابل تأمین باشد به‌صورت رایگان به ساخت مدرسه اختصاص پیدا می‌کند.

سعید سبحانی، معاون حمل‌ونقل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی به اجرای طرح ایمن‌سازی آموزشی از توان معلمان و مدیران  اشاره کرد و گفت: : بر این اساس مدیران 25 مدرسه که امسال زیرپوشش طرح ایمن‌سازی آموزشی قرار دارند، یک همکار از مدرسه را برای ارائه این آموزش‌ها معرفی می‌کنند تا نسبت به نکات موردنیاز ایمن‌سازی آموزشی آشنا شوند.

حسن لنگری، یکی از کارشناسان آموزش‌وپرورش خراسان شمالی مشکل تأمین زمین را دلیل اصلی مکان نامناسب مدرسه‌ها عنوان کرد و گفت: بعضاً زمین هبه و به‌رایگان در اختیار قرار می‌گیرد و اگر طرح اجرا نشود اعتبار بازگشت می‌خورد.

به گزارش ایرنا، او به  ایمن‌سازی 90 مدرسه  اشاره کرد و گفت: اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تاکنون اقدامات بسیار خوبی انجام داده و در سال‌های اخیر هیچ‌گونه حادثه منجر به فوت دانش آموزان در استان گزارش نشده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.