| کد خبر: 167392 |

◄ افزایش تورم تولید وسایل نقلیه موتوری

بر اساس گزارش بانک مرکزی تورم بخش تولید وسایل نقلیه موتوری در ماه فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد چشمگیری داشته است.

تین نیوز

بر طبق گزارش بانک مرکزی تورم بخش تولید وسایل نقلیه موتوری در ماه فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد چشمگیری داشته است.

طبق این آمار تورم تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر نسبت به ماه مشابه سال گذشته 6.3 درصد افزایش داشته است. این موضوع در حالی است که تورم فروردین سال ۹۶ نسبت به ماه مشابه آن در سال ۹۵، معادل ۲ درصد بوده است.

همچنین داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم ماهانه بخش خودرو یعنی مقایسه تورم فروردین نسبت به اسفندماه سال ۹۶ نیز افزایش داشته است؛ به‌طوری‌که تورم تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر در فروردین‌ماه سال جاری نسبت به ماه قبل افزایش 1.4 درصدی داشته است.

با وجود این بررسی تورم فروردین سال ۹۶ نسبت به ماه قبل از آن، تغییری نداشته است. براساس آمار بانک مرکزی، بررسی تورم قطعات و لوازم جانبی خودرو در فروردین‌ماه امسال نسبت به ماه قبل نیز 0.9 درصد افزایش‌یافته است. این موضوع در حالی است که تورم فروردین‌ماه تولید قطعات و لوازم جانبی خودرو در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، افزایش 5/7 درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش تورم بخش خودرو در فروردین‌ماه به معنی آن است که هزینه تولید خودرو در کشور در اولین ماه سال جاری افزایش پیداکرده است. در شرایطی این آمار افزایشی است که بسیاری از خودروسازان و قطعه‌سازان کشور دلیل عمده آن را روند صعودی نرخ ارز می‌دانند. بر همین مبنا تولید‌کنندگان خودرو کشور از ابتدای سال جاری قیمت محصولات بالای ۴۵ میلیون تومان خود را افزایش داده‌اند، این در شرایطی است که طبق وعده شورای رقابت تا پایان خرداد سال جاری قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان نیز اعلام خواهد شد. در این زمینه پیش‌بینی می‌شود که محصولات مذکور نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شوند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص بهای تولیدکننده طبق تعاریف و مفاهیم به‌کار رفته در استانداردهای بین‌المللی، انـدازه‌ای از تغییر قیمت کالاها و خدماتی اسـت که توسط تولیدکننده خریداری‌شده و پس از تولید محصول نهایی به فروش می‌رسد؛ بنابراین خروجی ایـن سیسـتم محاسـباتی، تغییـر در سـطح عمـومی قیمـت محصولات فروخته‌شده توسط تولیدکننده در مبدأ فروش را اندازه‌گیری مـی‌کنـد و ورودی ایـن سیستم نیز تغییر در قیمت‌ها را در مورد کالاها و خـدمات خریداری‌شده توسـط تولیدکننـده، جهت تکمیل مراحل مختلف تولید، مشخص می‌کند.

یکی از نقاط ضعف اصلی صنعت خودرو در ایران، وابستگی به واردات قطعات است. خودروسازان به دلیل بدحسابی‌های پیاپی و عدم پرداخت بخش زیادی از مطالبات قطعه‌سازان کوچک و بزرگ، باعث شده‌اند که قطعه‌سازان هرساله دچار مشکلات زیادی شوند و نتوانند خود را به سطح جهانی برسانند.

خودروسازان هم بدون توجه به نقض خود در عقب‌افتادگی صنعت قطعه‌سازی در کشور، به بهانه فناوری پایین قطعه‌سازان داخلی، بسیاری از قطعات را از شرکت‌های خارجی تأمین می‌کنند.

به همین دلیل نوسانات قیمت ارز تأثیر خیلی زیادی در صنعت خودرو دارد و قادر است قیمت خودروهای داخلی را به‌شدت افزایش دهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.