| کد خبر: 167354 |

◄ ساختار جدید در مدیریت منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام

نگاه جدیدی مبتنی بر مدیریت و اداره مستقل بخش‌های فرودگاهی، منطقه آزاد و ویژه اقتصادی شکل ‌گرفته است که البته سیاست‌های حاکم بر توسعه و طرح و برنامه‌ریزی همگی به‌صورت یکپارچه خواهد بود تا ضمن هم‌افزایی فرصت‌ها و استفاده از مزایا در هر یک از بخش‌ها، چابکی سازمانی نیز لحاظ شود.

تین نیوز

بر اساس ماده ۱۶۶ برنامه پنجم توسعه، برای تغییر موقعیت کشور در شبکه حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی و افزایش درآمد حاصل از ترانزیت و حمل‌ونقل کالا و مسافر و اشتغال مولد، تبدیل ‌شدن فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به قطب اول حمل‌ونقل بار منطقه و قطب دوم حمل‌ونقل مسافری منطقه با ایجاد شهر فرودگاهی در محدوده فرودگاه بین‌المللی امام، بخشی از اراضی ۱۴ هزار هکتاری شهر فرودگاهی از انتهای ضلع‌های جنوبی و غربی بخش هوایی فرودگاه امام به منطقه آزاد و ویژه اقتصادی با اصل فراهم کردن فرودگاهی ایمن، امن و کارآمد، ارائه خدمات عالی به مشتریان و افزایش مزایای اقتصادی در منطقه تبدیل شده است.

در این‌باره حسین تاجیک، عضو هیئت‌مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شرکت شهر فرودگاهی امام، در گفتگویی که با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» داشته است، از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی امام و راهبردهایی که برای راه‌اندازی منطقه آزاد به دنبال آن هستند، سخن گفته و عنوان کرده که نگاه جدیدی مبتنی بر مدیریت و اداره مستقل بخش‌های فرودگاهی، منطقه آزاد و ویژه اقتصادی شکل ‌گرفته است.

وی در ابتدا این گفت‌وگو به اولین گام جدی در بخش عمرانی شهر فرودگاهی امام اشاره کرد و افزود: اولین گام عمرانی جدی شهر فرودگاهی با راه‌اندازی پایانه مسافربری شماره ۱ فرودگاه امام در سال ۱۳۸۴ با ظرفیت حدود ۵/۴ میلیون نفر سالانه برداشته شد و در ۱۶ سال گذشته، با ساخت سایر تأسیسات فرودگاهی و غیر فرودگاهی نظیر آشیانه‌های تعمیرات هواپیما، پارکینگ‌های خودرو و هواپیما، هتل و پایانه مسافری خصوصی با خدمات ویژه و... ادامه پیدا کرده است.

او در ادامه افزود: احداث و راه‌اندازی پایانه هوشمند بار با ظرفیت سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن در سال‌های گذشته و نیز احداث پایانه مسافری جدید با نام «سلام» در محدوده شمال غرب به ظرفیت سالانه حدود ۵ میلیون نفر که به یاری خداوند به‌زودی تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد نیز جزء طرح‌های مهم هستند. با توجه به طرح جامع مصوب شهر فرودگاهی، مراحل بعدی توسعه با تنظیم برنامه پنج‌ساله نیز در حد منابعی که با روش‌های مختلف در ‌دسترس است، در دستور کار قرار دارد.

تاجیک به مزایای منطقه آزاد فرودگاه امام در همجواری با پایتخت اشاره کرد و گفت: قطعاً کلان‌شهر تهران و مراکز جمعیتی نزدیک به آن مشابه شهرهای هم‌تراز از لحاظ جمعیت در سایر کشورها، برای عمده کسب‌وکارها فرصت و ثروت فوق‌العاده‌ای است. استفاده از این ظرفیت در تنظیم طرح جامع موردنظر بوده و در مراحل بعدی توسعه نیز تأثیر زیادی خواهد داشت.  قاعدتاً توسعه منطقه آزاد شهر فرودگاهی نیز از این مزیت بهره‌برداری خواهد کرد.

او با بیان اینکه نگاه جدیدی مبتنی بر مدیریت و اداره مستقل بخش‌های فرودگاهی، منطقه آزاد و ویژه اقتصادی شکل ‌گرفته است، عنوان  کرد: البته سیاست‌های حاکم بر توسعه و طرح و برنامه‌ریزی همگی به‌صورت یکپارچه خواهد بود تا ضمن هم‌افزایی فرصت‌ها و استفاده از مزایا در هر یک از بخش‌ها، چابکی سازمانی نیز لحاظ شود. به همین دلیل منطقه آزاد نیز برای سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی پروژه‌های اولویت‌دار تلاش می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری در پهنه‌های پیش‌بینی‌شده درخواست داده یا مذاکره‌ای شده است؟ گفت:متقاضیان متعددی تاکنون در زمینه‌های مختلف کسب‌وکار در حوزه شهر فرودگاهی مراجعه کرده‌اند اما با توجه به لزوم حرکت بر مبنای یک طرح جامع مصوب و نیز تهیه طرح تفصیلی زیرساخت‌های مورد نیاز هر پهنه (شامل هوانوردی، منطقه آزاد، منطقه ویژه و البته منطقه نرمال)، طبعاً آمادگی فنی کامل برای عرضه سریع فرصت‌های سرمایه‌گذاری و متعاقباً عقد قراردادهای مربوطه وجود نداشته است. بنابراین این امر با رعایت توالی فعالیت‌های فوق (تصویب طرح جامع، تدوین و تصویب برنامه توسعه پنج‌ساله، تهیه و تصویب طرح تفصیلی و زیرساخت‌های مناسب) در دستور کار است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شرکت شهر فرودگاهی امام افزود: البته سایر پیش‌نیازها نظیر سیاست قیمت‌گذاری، مدل‌های مورد نظر سرمایه‌گذاری در هر بخش، تدوین دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و راهنماهای مورد نیاز نیز می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد تا شفافیت مقبول در فرایند عقد قراردادها حاصل و اعتماد بازار سرمایه اعم از داخلی و خارجی جلب شود و دستگاه‌های نظارتی نیز از فرایند کار حمایت و پشتیبانی کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.