| کد خبر: 167335 |

دبیر انجمن شرکت‌های راه‌سازی:

◄ خصوصی سازی آزادراه‌ها و احتمال افزایش شدید عوارض

به گفته سیدحسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت، این شرکت در پی جذب بهره‌بردار برای آزادراه‌هایی است که درحال‌حاضر بهره‌برداری از آن‌ها به عهده دولت است.

تین نیوز

به گفته سیدحسین میرشفیع، معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت، این شرکت در پی جذب بهره بردار برای آزادراه هایی است که درحال حاضر بهره برداری از آن ها به عهده دولت است.

علی آزاد دبیر انجمن شرکت های راهسازی با مثبت ارزیابی کردن این اقدام، اجرای آن را منوط به پیگیری برخی پیش شرط های مهم دانست.

آزاد تأکید کرد: وقتی صحبت از سرمایه گذاری در آزادراه هایی می شود که با پایان دوره نخست بهره برداری دراختیار دولت قرارگرفته اند، یعنی این آزادراه در طول سال های گذشته اعتبار چندانی به خود ندیده و در بخش های مختلف نیاز به بهسازی دارد.

به گفته او مسائلی مانند روسازی مسیر فعلی، تکمیل و بهبود علائم جاده ای و سامان دادن به وضعیت عوارض اصلی ترین دغدغه هایی است که آزادراه های قدیمی کشور باید برای آنها فکری تازه داشته باشد.

دبیر انجمن شرکت های راه سازی با بیان اینکه شرایط عوارض برخی آزادراه های دولتی به هیچ عنوان منطقی نیست، تأکید کرد: برای مثال آزادراه تهران- قم با طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر تنها ۵۰۰ تومان عوارضی دریافت می کند این در حالی است که رقم عوارض آزادراه تهران-پردیس با حدود ۳۰ کیلومتر طول 9 برابر آن است. این یعنی عملاً در آزادراه های دولتی عوارض خاصی از مسافرین دریافت نمی شود.

آزاد ادامه داد: ما این پیشنهاد را نیز داده ایم که اگر نرخ عوارض در آزادراه تهران- قم افزایش پیدا کند، در کنار بالا رفتن میزان اعتبارات موجود برای حفظ جاده این امکان نیز به وجود می آید که با سرمایه گذاری های جدید مسیرهایی مانند آزادراه اراک با سرعت بیشتری تکمیل شود.

او از لزوم بررسی دقیق وضعیت جاده ها برای انتقال به سرمایه گذاران غیردولتی سخن گفته و افزود: قطعاً نمی توان با یک فرمول ثابت برای تمام آزادراه ها نسخه پیچید باید شرایط هر جاده به شکل خاص ارزیابی شود و سرمایه گذاران با توجه به میزان پولی که وارد کار می کنند، برای آینده شان برنامه ریزی جدی داشته باشند. سرمایه گذاری در این عرصه به اعتبارات گسترده احتیاج دارد که نمی توان بر سر آن ریسک کرد. ازاین رو اگر بناست جذب سرمایه جدید داشته باشیم، باید اعتبارات به شکل دقیق واریزشده و زمان بازگشتشان نیز مشخص باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، به گفته دبیر انجمن شرکت های راه سازی درصورتی که همه مقدمات لازم فراهم شده و شرایط سرمایه گذاران لحاظ شود، می توان گفت که این سرمایه گذاری شرایط مثبتی خواهد داشت زیرا راه ها یکی از اصلی ترین ثروت های موجود در کشور هستند و اگر حفظ نشوند، باید با مبالغ بسیار گزافی بار دیگر برای ساخت آنها اقدام کرد.

باید در نظر داشت که چنین اقدامی از طرف شرکت ساخت باعث افزایش چشمگیر قیمت عوارض آزادراهی خواهد شد. این در حالی است که شرکت های خصوصی معمولاً خدمات صحیحی در آزادراه های تحت بهره برداری نمی دهند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.