| کد خبر: 16732 |

برقراری مسیر ریلی اصفهان، شهرکرد و اهواز در دستور کار دولت است

تین نیوز |  رئیس دفتر رئیس جمهور برقراری مسیر ریلی میان اصفهان، شهر کرد و اهواز را در دستور کار دولت و موجب ارتقای جایگاه اقتصادی استان چهار محال بختیاری دانست.
محمد نهاوندیان در برنامه پنج شنبه شب گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما،با اشاره به اهمیت و جایگاه استان چهار محال بختیاری در کشور گفت: در سفرهای استانی علاوه بر این که مزیت های نسبی استان و مسائل آن مورد توجه قرا میگیرد، به طبع اولویت با طرح های ملی است.
وی افزود: طرح راه آهن اصفهان، شهر کرد، اهواز از پروژه هایست که از اهمیت زیادی برخوردار است، قطب فولاد در اصفهان قرار دارد و اهواز هم از نظر دسترسی به بندرهای صادراتی و وارداتی کشور حائز اهمیت است.
نهاوندیان گفت: این طرح علاوه بر کاهش مسیر و ارزش اقتصادی زیاد، بارها را هم از روی جاده ها برمی دارد.
وی تصریح کرد: تصمیم گرفته شد تا این طرح با همکاری صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شود.
رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: این مسیر ریلی نیاز به حدود 96 کیلومتر تونل و 11 کیلومتر پل دارد که باید طی 4 تا 5 سال اجرا شود.
وی در ادامه به موضوع آب در استان چهار محال بختیاری اشاره کرد و افزود: کشور ما در ناحیه خشک و نیمه خشک قرار دارد از این رو باید با دقت و تدبیر از آب استفاده کنیم.
نهاوندیان افزود: یکی از غفلت هایی که در گذشته در چنین استان پر آبی صورت گرفته بی توجهی به برخی سرمایه گذاری ها برای انتقال آب به داخل استان است به گونه ای که هم اکنون شماری از روستاهای استان همچنان با تانکر آبیاری می شوند.
وی گفت: یکی از تصمیم های دولت، طرح بروجن است با عملیاتی شدن آن مشکل کم آبی شهرکرد و تعداد قابل توجهی از شهرها و روستاهای اطراف حل خواهد شد.
نهاوندیان گفت: از این مسیر همچنین منابع آبی استان های ‌اصفهان، یزد و خوزستان مشروب می شوند البته اولویت نخست با آب شرب و اولویت های بعدی کشاورزی و صنعت است که باید با دقت و وسواس و نیز در نظر گرفتن بهره وری آب در آنها استفاده شود.
رئیس دفتر رئیس جمهور تعداد طرح هایی که تا پایان امسال به بهره برداری می رسند حدود 76 طرح برشمرد و گفت: نکته مهم این است که ما برای افزایش سرمایه اجتماعی، هم افزایی و هم گرایی هر چه بیشتر مردم و دولت باید از گفتن حرفها و وعده هایی که معلوم نیست چه زمانی محقق شوند، پرهیز کنیم این در حالی است که در 7 تا 8 سال گذشته فقط 17 درصد از اعتبارات وعده های داده شده تخصیص پیدا کرده است.
وی با اعلام اینکه اولویت سرمایه گذاری با طرح هاییست که موجود هستند ولی زیر ظرفیت کار می کنند افزود: موضوع تولید فولاد اسفنجی و ورق گرم و سرد به صورت جدی مطرح شد که می تواند اشتغال قابل توجهی ایجاد کند.
نهاوندیان با تاکید بر حمایت دولت از تولید گفت: در سالهای اخیر مشکلی ویروسی در واحدهای کشت ماهی به وجود آمده بود که قرار شد حمایت های لازم صورت گیرد.
وی تصریح کرد:‌ مقرر شد بانک مرکزی از مجموعه تسهیلات بانکی، 480 میلیارد تومان تسهیلات جدید در اختیار واحدهای تولیدی استان قرار دهد.
نهاوندیان با اشاره به حضور یک میلیون نفر از عشایر کشور در جمعیت 9 میلیونی استان چهار محال بختیاری گفت: بنای دولت ها پس از انقلاب همیشه بر ارائه حمایت و خدمات لازم اعم از اجتماعی، بهداشت و آموزش و پرورش به عشایر بوده است.
وی افزود: خوش بختانه در طرح تحول نظام سلامت، بیشترین نفع را اقشار روستایی و عشایر می برند و همچنین در زمینه فرهنگی، حفظ و احیای فرهنگ عشایری در گذشته طرح هایی تعریف شده است که باید تقویت شوند.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به تصویب طرح جامع گردشگری استان تا پایان سال گفت: در بسیاری از ذخایر معدنی استان اکتشاف و سرمایه گذاری صورت گرفته است که با توجه به سیاست های حمایت دولت از صادرات، اگر فضای عمومی صادرات درست شود، همه استانها از این فضا استفاده می کنند.
وی در پایان افزود:‌بسیار امیدواریم که بخش خصوصی گام های رو به جلویی بردارد و با برقراری ثبات اقتصادی و همکاری دولت و مردم، به اهداف چشم انداز بیندیشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.