| کد خبر: 167267 |

◄ چرا حمل‌ونقل با دوچرخه در کلان‌شهرها امکان‌پذیر نیست؟

علت اصلی عدم استفاده از دوچرخه به عنوان یک مد حمل ونقل پاک در تهران و دیگر کلان شهرهای کشور را عدم توسعه کافی حمل ونقل همگانی است.

تین نیوز

 مدیر کل دفتر ارزیابی اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی علت اصلی عدم استفاده از دوچرخه به عنوان یک مد حمل ونقل پاک در تهران و دیگر کلان شهرهای کشور را عدم توسعه کافی حمل ونقل همگانی ذکر کرد.

به گزارش تین نیوز، سید محمدمهدی میرزایی قمی در یک فایل صوتی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، با طرح این پرسش که چرا در شهر تهران و دیگر کلان شهرهای کشور آن طور که شایسته است سیستم دوچرخه سواری توسعه و تسری لازم پیدا نکرده است، گفت:دلایل مختلفی در این مورد ذکر می شود و برخی آلودگی هوا، وضعیت توپوگرافی شهر تهران و ایمنی مسیرهای دوچرخه را دلایل عدم توسعه استفاده از دوچرخه می دانند.

وی خاطرنشان کرد: ولی اینها عمده دلایل اصلی استفاده از دوچرخه و توسعه آن در شهرهای ایران نیست بلکه علت اصلی آن، عدم توسعه وافی و کافی حمل ونقل همگانی است.

میرزایی افزود: شاید این سوال در ذهن ایجاد شود که عدم توسعه حمل ونقل همگانی چه ارتباطی می تواند به عدم توسعه دوچرخه داشته باشد؟

وی گفت: نکته اصلی این است که استفاده از  دوچرخه به عنوان یک مُد پاک و غیرموتوری برای مسافت های  کوتاه تعریف شده است و در واقع سفر با دوچرخه یک حلقه از حمل ونقل پاک و سبز است.

این کارشناس توضیح داد: قرار نیست که حمل ونقل پاک از ابتدا تا انتها با دوچرخه انجام شود بلکه بخشی از این فرایند با دوچرخه انجام خواهد شد. لذا عدم توسعه دوچرخه با عدم توسعه حمل ونقل همگانی ارتباط مستقیم دارد.

مدیر کل دفتر ارزیابی اقتصادی و مدیریت بهره وری حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی افزود: لازم است امکانات مربوط به پارکینگ دوچرخه در ایستگاه های حمل ونقل عمومی اعم از اتوبوس و یا مترو فراهم شود به طوری که صاحبان دوچرخه با آسودگی خاطر دوچرخه را در آن فضا پارک کنند و بعد به سفرشان ادامه دهند.

او با بیان این که این اقدام روش غیر متداخل پارکینگ دوچرخه محسوب می شود، تاکید کرد: همچنین اگر سیستم های حمل ونقل همگانی اعم از اتوبوس یا مترو به گونه ای تجهیز شود که امکان حمل دوچرخه در اتوبوس یا مترو فراهم شود و دارنده یا صاحب دوچرخه بتواند به راحتی دوچرخه اش را با سیستم حمل ونقل همگانی جابه جا کند به این ترتیب دوچرخه به سیستم حمل ونقل همگانی لینک و وارد چرخه کامل حمل ونقل همگانی شده است.

میرزایی گفت: پس جمع بندی به این ترتیب است که توپوگرافی، آلودگی هوا و مسایل ایمنی و وضعیت جوی نمی تواند علت تامه عدم توسعه دوچرخه باشد بلکه عدم توسعه و تجهیز حمل ونقل همگانی عمده علت عدم تسری و توسعه دوچرخه در شهرهای ایران است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.