| کد خبر: 167244 |

◄ گزارش پورسیدآقایی از نتایج طرح ترافیک جدید پایتخت

با استناد به نقشه‌های گوگل و بررسی‌های دانشگاه علم و صنعت، نمودارهای برگرفته از سیستم ثبت وقایع ترافیکی شهر به‌خوبی نشان می‌دهد که در سه هفته بعد از اجرای طرح جدید به‌طور مشهود کاهش ازدحام و کاهش حجم تردد در ساعت اوج صبح و عصر را شاهد هستیم.

تین نیوز

با اجرای طرح جدید ترافیک شهر تهران این امکان فراهم‌شده است که مدیریت شهری شاخص‌های تنظیم‌کننده‌ای در اختیار داشته باشد که متناسب با اقتضائات شهری در شرایط متفاوت سیاست‌های مناسبی را اعمال کند.

محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این مطلب گفت: با استناد به نقشه‌های گوگل و بررسی‌های دانشگاه علم و صنعت، نمودارهای برگرفته از سیستم ثبت وقایع ترافیکی شهر به‌خوبی نشان می‌دهد که در سه هفته بعد از اجرای طرح جدید به‌طور مشهود کاهش ازدحام و کاهش حجم تردد در ساعت اوج صبح و عصر را شاهد هستیم.

پورسیدآقایی با ارائه گزارش از دستاوردهای طرح ترافیک جدید پایتخت در صحن شورای شهر تهران، گفت: کاهش ترافیک ازجمله اهداف طرح جدید بود و توانستیم ترافیک را به ساعات غیر اوج یعنی ۱۰ تا ۱۶ که قیمت ارزان‌تری دارد هدایت کنیم.

او اظهارکرد: در معابر مختلفی که نمودارهای متوسط زمان سفر آنها استخراج‌شده شاهد هستیم که قله‌های نمودار کوتاه‌تر شده است؛ یعنی زمان سفر کمتر و ترافیک روان‌تر شده است. به‌خصوص در این زمینه روزهای ۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه که نمایشگاه کتاب تمام‌شده بود و ماه رمضان هم هنوز آغاز نشده بود بررسی‌هایی انجام دادیم تا اثرات متغیرهای دیگر تا حد خوبی حذف‌شده باشد و مطمئن باشیم که تغییرات مربوط به طرح ترافیک جدید است.

معاون شهرداری تهران بابیان اینکه تحقیقات و ارزیابی‌های دانشگاه علم و صنعت نشان می‌دهد که در اوج صبح و عصر شاهد کاهش درصد ازدحام ترافیک هستیم، گفت: این مطالعات برحسب داده‌های نقشه‌های گوگل انجام‌شده و دریافتیم که میانگین درصد ازدحام اوج صبح از ۴.۳۰ درصد به ۳.۳۲ درصد رسیده است و در ساعت اوج عصر نیز این عدد از ۱۰.۷۱ به ۶.۸۲ رسیده است.

پورسیدآقایی بابیان اینکه تحلیل نمودارها نشان می‌دهد که علاوه بر کاهش زمان سفر با کاهش تغییرات زمان سفر بین حداکثر و حداقل متوسط زمان سفر و همچنین کاهش زمان سفر در بزرگراه‌های مرز زوج و فرد نیز روبرو هستیم، گفت: گزارش‌هایی که مستند به سیستم جی‌پی‌اس اتوبوس‌هاست نشان می‌دهد در خطوطی که به هر نحوی در بخشی از محدوده طرح ترافیک تردد دارد زمان سفر حدوداً ۳ درصد کاهش‌یافته است و تقاضای سفر افزایش‌یافته است که در موارد زیادی تقاضا برای اعزام اتوبوس فراتر از زمان‌بندی مقرر هم ثبت‌شده است.

در ادامه پورسیدآقایی بابیان اینکه متوسط پرداختی بابت مجوزهای روزانه طرح ترافیک در سال ۹۶ حدود ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است، گفت: در این روزها که از اجرای طرح ترافیک جدید می‌گذرد متوسط پرداختی روزانه ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان است و هزینه تردد ۳۸ درصد ارزان‌تر شده است.

او بابیان اینکه یکی از توفیقات بزرگ طرح ترافیک این بود که بسیاری از شهروندان را به اخذ معاینه فنی برتر ترغیب کردیم، گفت: تاکنون نزدیک به ۹۲ هزار خودرو موفق به دریافت معاینه فنی برتر شده‌اند.

معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران بابیان اینکه گزارش‌های تردد نشان می‌دهد تعداد خودروهایی که معاینه فنی برتر گرفته‌اند چهار برابر خودروهایی است که فقط معاینه فنی عادی دارند، تصریح کرد: واضح است که این تحول در بلندمدت می‌تواند در کاهش آلودگی هوا نقش مهمی داشته باشد.

او بابیان اینکه تا دیروز حدود ۲۴۸ هزار شخص حقیقی و بیش از ۱۱ هزار شخص حقوقی در سامانه تهران من ثبت‌نام کردند، گفت: بالغ‌بر ۲۴۹ هزار خودرو در این سامانه ثبت مشخصات شده است و کل مبلغ واریزی تا دیروز حدود ۴۲ میلیارد تومان بود که به‌مراتب کمتر از مدت مشابه سال قبل است که این مقایسه به‌خوبی نشان می‌دهد که هدف ما در طرح ترافیک جدید کسب درآمد بیشتر نبوده و نیست.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، پورسیدآقایی بابیان اینکه قبل از اجرای طرح ترافیک تمام زیرساخت‌ها ازجمله دوربین‌ها و ... نصب شد و پلیس راهور نیز ضمن بازدید آنها را تأیید کرد، گفت: درمجموع ۹۸ دوربین جدید و تعویض شده در ورودی‌ها و ۵۹ دوربین در خروجی‌ها اضافه‌شده است.

طرح ترافیک جدید تهران با انتقادهای زیادی روبرو است و به دلیل مشکلاتی ازجمله گرانی مجوز طرح ترافیک برای آژانس‌ها و کاهش سهمیه‌ها مشکلات زیادی برای شهروندان ایجاد کرده است. بااین‌حال به‌نظر می‌رسد طرح ترافیک جدید توانسته در مرکز شهر تا حد زیادی تردد خودروها را کاهش دهد.

البته به گفته محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران، باید تا مهر و بازگشایی مدارس برای مشاهده بازخورد طرح ترافیک جدید صبر کرد. به گفته او ماه مبارک رمضان و تعطیلی مراکز آموزشی می‌تواند یکی از دلایل کاهش ترافیک در مرکز شهر باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.