| کد خبر: 167059 |

◄ موانع ریلی و حمل‌ونقلی ایران و عراق

حمل‌ونقل و مشکلات موجود در ارتباط با آن‌یکی از موانع اساسی موجود برای توسعه بیشتر مناسبات اقتصادی بین ایران و عراق است.

تین نیوز

حمل‌ونقل و مشکلات موجود در ارتباط با آن‌، یکی از موانع اساسی موجود برای توسعه بیشتر مناسبات اقتصادی بین ایران و عراق است.

به گزارش تین‌نیوز، فعالیت‌های زیادی برای اتصال راه‌آهن ایران و عراق از مرزهای جنوبی و میانی صورت گرفته تا با اتصال به راه‌آهن عراق بتوان از آن برای ترانزیت کالا و انتقال مسافر در درجه اول به عراق و در ادامه به سمت ترکیه نیز استفاده کرد و این امر نیز نقش عمده‌ای در توسعه مناسبات بین دو کشور خواهد داشت.

در این‌ ارتباط اتصال دو خط آهن یکی شلمچه – بصره در مرزهای جنوبی و دیگری ایلام – کرکوک در دستور کار دو کشور قرار دارد که در صورت برقراری می‌تواند نقش مهمی در افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور و حمل‌ونقل مسافر داشته باشد.

البته خط دیگری نیز از شمال غرب ایران به موصل در دست بررسی است که در صورت اتصال امکان استفاده از این خط برای دسترسی کشورهای مختلف منطقه به اروپا، کشورهای حاشیه دریای مدیترانه و آسیا نیز فراهم می‌شود.

در ارتباط با دو خط اول باید گفت که مسافت 17 کیلومتری این خط در ایران پایان‌یافته و در انتظار اقدام عراق برای احداث 32 کیلومتر خط آهن و احداث یک پل بر روی اروند است که طرف عراقی تاکنون به دلیل مشکلات مالی در ارتباط با آن اقدام نکرده و موضوع واگذاری آن به دیگر شرکت‌ها را در قالب توافق‌های رایج پیشنهاد کرده است.

 دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق گفت: اتصال خطوط راه‌آهن دو کشور به مشکل طرف عراقی بازمی‌گردد .

حسن دانایی ‌فر گفت: قرار بر این است تا طرف ایرانی سرمایه‌گذاری کند و اکنون اختلاف برآورد قیمتی در ارتباط با پل متحرک داریم و کارشناسان دراین‌ارتباط مشغول رایزنی و مذاکره هستند.

او گفت: شرکت ایرانی برای اتصال راه‌آهن دو کشور آماده است و در صورت حل مشکلات قیمت و مسائل حقوقی، اقدامات اجرایی شروع خواهد شد و این ممکن است تا سال آینده تمام شود.

با توجه به این‌که اتصال راه‌آهن حداقل در چند سال آینده قابل‌دسترسی نیست، می‌توان به توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای توجه بیشتر داشت.

 دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق گفت: در این خصوص نیز یکی دیگر از مشکلات موجود که باید مقام‌های دو طرف به آن توجه داشته باشند، احداث و توسعه راه‌های منتهی به مرزهای دو کشور برای جابجایی مسافر و کالا به‌خصوص درراه‌های منتهی به بازارچه‌های مرزی است تا رفت‌وآمد کامیون‌ها برای حمل کالا روان‌تر صورت گیرد و تجار و بازرگانان مشکلات کمتری را دراین‌ارتباط داشته باشند.

البته در ارتباط با موضوع جابجایی مسافر در حال حاضر مشکلی برای انتقال زایران و سوخت از راه‌های زمینی وجود ندارد و اتوبوس‌های مسافری ایرانی و تانکرهای سوخت به‌راحتی بین دو کشور تردد می‌کنند، ولی در ارتباط با ورود کامیون‌های باری به خاطر 'تناژ' بالای برخی از آن‌ها بین دو کشور مشکلاتی وجود دارد.

دانایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در عراق به کامیون‌های بالای 70 تن اجازه تردد می‌دهند، ولی این رقم در ایران 37 تن است چون به برخی زیرساخت‌ها مانند جاده‌ها و پل‌ها آسیب وارد می‌شود.

او در ادامه افزود: تفاوت تناژ بالا موجب شده تا دو طرف مذاکرات خود را در این خصوص انجام دهند که آخرین راه‌حل دراین‌ارتباط تشکیل شرکت‌های مشترک حمل‌ونقل است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.