| کد خبر: 166868 |

◄ اولویت فعلی راه‌آهن توسعه خطوط ریلی است

تامین ادوات در بحث روسازی در چند سال اخیر بومی‌سازی شده و تنها در بحث تامین ریل است که ما نیازمند تامین ریل از خارج از کشور هستیم که در این بخش هم راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت ذوب آهن اصفهان قراردادهایی برای تولید داخلی ریل را امضا کرده‌ است و این شرکت، خط تولید ریل را راه‌اندازی کرده است. تولیداتی که قطعا به لحاظ سطح کیفی با نمونه‌های خارجی برابری می‌کنند.

تین نیوز

درخصوص ساخت راه‌آهن و توسعه خطوط ریلی، مبحث زیرساخت و روساخت هردو مطرح است. در بحث زیرساخت، همه فرایندهای تولید و نصب تجهیزات در داخل کشور انجام می‌شود و در بحث روسازی نیز نسبت به تامین برخی از ادوات، وابستگی خارجی وجود دارد.

به گزارش تین‌نیوز، مازیار یزدانی معاون امور زیربنایی راه‌آهن در این‌باره به خبرنگار ما گفت: تامین ادوات در بحث روسازی در چند سال اخیر بومی‌سازی شده  و تنها در بحث تامین ریل است که ما نیازمند تامین ریل از خارج از کشور هستیم که در این بخش هم راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت ذوب‌آهن اصفهان قراردادهایی برای تولید داخلی ریل را امضا کرده‌ است و این شرکت، خط تولید ریل را راه‌اندازی کرده است و تاییدات نهایی محصول نیز صورت گرفته است.

یزدانی درباره سطح کیفی این تولیدات ریلی نیز گفت: این ریل‌ها قطعا به لحاظ سطح کیفی با نمونه‌های خارجی برابری می‌کنند و این اقدامات، به‌منظور تامین اولویت اول ما که تکمیل سریع‌تر شبکه‌های ریلی سراسر کشور و اتصال به همه مراکز استان‌ها و همه مراکز بار است، صورت می‌گیرد.

معاون امور زیربنایی راه‌آهن به معضل اصلی صنعت حمل ونقل مسافری را کشتارهای حمل‌ونقل جاده‌ای دانست و تاکید کرد که تکمیل شبکه ریلی اولویت اصلی راه‌آهن است و بعد از آن ارتقای شبکه ریلی، اولویت دوم ما است.

یزدانی همچنین درباره امکان سیر سریع‌تر با همین خطوط موجود نیز گفت: در همین مسیر فعلی تهران-مشهد که سرعت سیر در آن 160 کیلومتر بر ساعت است، امکان ارتقای سرعت تا 200 کیلومتر بر ساعت وجود دارد و در حال حاضر ما در حال انجام این کار با اتکا به امکانات ساخت تولیدات داخلی هستیم.

مازیار یزدانی شرط اصلی توسعه خطوط در مسیرهای مختلف را علاوه‌بر تامین مالی، بهینه‌سازی به‌وسیله تخمین میزان تقاضا دانست و گفت: امکان ساخت خطوط ریلی در قسمت زیربنا و روبنا با هر سرعتی در داخل کشور وجود دارد اما برای رقم خوردن این اتفاق، میزان متقاضی حرف اول را می‌زند.

این مقام مسئول به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و افزود: در  مسیرهایی مثل محور جنوب کشور یا مسیرهای فرعی‌تر، امکان پرداخت هزینه بلیت با قطار پرسرعت وجود ندارد و هزینه ساخت خط و تامین واگن برای قطار پرسرعت هم بسیار بالا است و مسافران امکان پراخت هزینه بلیت به عنوان مثال تا سقف یک میلیون تومان را در هر مسیری نخواهند داشت و تنها در مسیرهایی مثل تهران- مشهد یا تهران-قم یا تهران-اصفهان چنین تقاضایی وجود دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.