| کد خبر: 166778 |

◄ بازتعریف صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن

هدف اصلی صندوق کارکنان راه‌آهن عبارت است از حفظ و افزایش ارزش منابع مالی و ارائه تسهیلات مالی به اعضای آن. بیشتر منابع مالی صندوق نیز طی بیش از دو دهه فعالیت در قالب سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ و کوچکی که به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل ریلی و صنایع وابسته فعال‌اند، هدایت‌شده است که بخش اندکی از آن در املاک و بورس و بانک مدیریت می‌شود.

تین نیوز

موسسه صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن بنا به پیشنهاد شرکت راه‌آهن و در راستای اجرای ماده (۴۹) اصلاحی آیین‌نامه استخدامی راه‌آهن ج.ا.ا. مصوب شماره ۱۰۴۶۴/ت ۲۱۳ هـ مورخ ۱۳۷۲/۰۲/۱۲ در سال 1373 به تصویب هیات وزیران رسید.

صندوق

به گزارش تین‌نیوز، این موسسه به‌منظور تشویق کارکنان راه‌آهن و شرکت‌های عضو در صندوق به پس‌انداز و آینده‌نگری و استفاده از اندوخته در طول خدمت به‌منظور رفع نیازهای ضروری‌ ایشان و همچنین به‌کارگیری منابع صندوق در جهت کسب درآمد بیشتر برای ایجاد پشتوانه رفاه زمان حال و آینده آنها تأسیس شد.

هدف اصلی صندوق، به‌طور بسیار خلاصه عبارت است از حفظ و افزایش ارزش منابع مالی و ارائه تسهیلات مالی به اعضای آن. بیشتر منابع مالی صندوق نیز طی بیش از دو دهه فعالیت در قالب سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ و کوچکی که به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل ریلی و صنایع وابسته فعال‌اند، هدایت‌شده است که بخش اندکی از آن در املاک و بورس و بانک مدیریت می‌شود.

سبد خدماتی که به اعضای محترم صندوق ارائه می‌شود نیز در طول زمان متغیر است. در حال حاضر، تسهیلات بانکی از مهم‌ترین خدمات فرعی صندوق است.

سه اصطلاح مهم در ادبیات صندوق

  1. سهمین که عبارت است از مجموع سهم پرداختی کارمند و سهم پرداختی سازمان.
  2. اندوخته که جمع مطالبات عضو صندوق در ابتدای دوره مالی است.
  3. حق‌السهم که درواقع سود تعلق گرفته به اندوخته است.

در ابتدای تاسیس صندوق، شرکت راه‌آهن تجهیزاتی از قبیل ساختمان اداری، کلیه تجهیزات داخلی مثل میز و کامپیوتر و... و مبلغ بسیار بالایی به جهت افزایش سرمایه صندوق برای انجام فعالیت اقتصادی را در اختیار صندوق قرار داده و کارکنان راه‌آهن نیز پنج درصد از حقوق ماهانه خود را به عنوان سرمایه در این صندوق به امانت سپرده‌اند. تا الان در مجامع سالانه نیز 23 درصد سود یا همان حق‌السهم اندوخته، به اندوخته اعضا تعلق گرفت. از این سود، یک‌پنجم به روش نقدی قابلیت پرداخت به اعضایی که مایل به دریافت آن هستند، دارد و مابقی، هر سال به اندوخته عضو نزد مؤسسه افزوده می‌شود.

چارت سازمانی صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن:

Capture

حوزه‌های سرمایه‌گذاری صندوق طبق ماده 53 اساسنامه صندوق پس‌انداز کارکنان به شرح زیر است.

طبق تعریف شرکت راه‌آهن، حوزه‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری یا در بازار سرمایه (بورس اوراق بهادار) به‌صورت مستقیم و یا از طریق تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری مشترک با کارگزاری‌ها یا خرید واحد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های موجود هستند.

نوعی دیگر از سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های حوزه ساختمان و مسکن یا سایر پروژه‌هایی که مؤسسه با پیش‌بینی سودآوری مناسب در آن‌ها تصمیم به سرمایه‌گذاری دارد، هستند.

چند صباحی است که اعضای صندوق که کارکنان شرکت راه‌آهن هستند، نسبت به شفاف‌تر شدن عملکرد صندوق یا تغییر اساس‌نامه آن در جهت استفاده بیشتر از نظرات کارکنان و یا تبدیل مؤسسه به شرکت سهامی، به‌گونه‌ای که اعضا سهام‌دار شوند، مواردی را مطرح می‌کنند.

اما به‌زعم مسئولان صندوق این موضوع، موضوعی نیست که در اختیار مؤسسه باشد و آن را در اختیار هیات مدیره شرکت راه‌آهن که هیات مدیره و اعضای اصلی مجمع صندوق نیز هستند، می‌داند.

 پایگاه خبری تین‌نیوز، در هفته‌های آتی و پس از معرفی صندوق پس‌انداز کارکنان راه‌آهن در نظر دارد که به ارائه گزارش عملکرد سالانه آن موسسه در سال 96 در راستای ایجاد شفافیت و همچنین گفت‌وگو با اعضای هیات مدیره در جهت ایجاد شفافیت بپردازد و سپس نظرات اعضای صندوق که کارکنان راه‌آهن نیز هستند را منعکس کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.