| کد خبر: 166316 |

◄ سیستم هوشمند چراغ‌های راهنمایی در کلان‌شهرها چگونه کار می‌کند؟

شمارش‌گر معکوس هوشمند نیست و مانند یک مانیتور فقط سیگنال‌های دریافتی از سیستم هوشمند تقاطع را دریافت می‌کند.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل در مورد سیستم هوشمند چراغ‌های راهنمایی در تقاطع‌های تهران و 16 شهر و کلان‌شهر دیگر گفت: این سیستم با دریافت اطلاعات حجم تردد و درصد میزان فشردگی خودروها در ورودی تقاطع‌ها که از سنسورهای نصب شده در پشت خط ایست دریافت می‌کند، نسبت به زمان‌بندی هر محور در تقاطع اقدام می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، مسعود نعمت‌الهی این مطلب را در یک گروه تلگرامی و در پاسخ به ابهاماتی که برخی اعضای گروه در مورد چگونگی کارکرد این سیستم مطرح کرده بودند، نوشت و افزود:  البته ترتیب انجام فازها و سرویس‌دهی هر فازی هم به همین اطلاعات دریافت شده از سنسورها بستگی دارد. 

وی تاکید کرد: بر این اساس، زمان اختصاص یافته به هر محور در هر سیکل چراغ‌های راهنمائی، با احتساب تراکم هر محور و یا متقاضیان خودرویی عبور از تقاطع از هر محور، تغییر می‌کند.

او گفت: به عبارت دیگر ممکن است محور الف در یک تقاطع در حال حاضر 40 ثانیه را از کنترلر هوشمند تقاطع دریافت کرده باشد؛ همین 40 ثانیه مبنایی می‌شود برای شروع شمارش معکوس در سیکل بعدی تقاطع و در شروع زمان سبز همین محورو در سیکل بعد و شمارنده معکوس نصب شده در مقابل محور الف؛ عدد 40 را برای شمارش معکوس استارت می‌زند. یعنی 40 ؛ 39 ؛ 38 ؛....

این کارشناس اظهار کرد: در همین حال، چون سیستم هوشمند است قبل از تحویل زمان سبز به محور بعدی تقاطع، باید مواظب ایمنی عابران پیاده‌ای باشد که به موازات محور الف؛ زمان سبز از چراغ‌های عابر پیاده دریافت می‌کنند. یعنی قبل از این‌که چراغ عابر پیاده بخواهد از رنگ سبز به قرمز درآید باید به عابران هشدار بدهد که می‌خواهد زمان عبور را خاتمه دهد که این هشدار را با نشان دادن قرمز چشمک‌زن نشان می‌دهد.

او گفت: بسته به عرض محوری که عابر طی می‌کند تا خود را به آن‌طرف معبر برساند و نیز سرعت عابر پیاده؛ این زمان در معابر درون شهری تهران، تقریباً در اکثر تقاطعات و اکثر معابر، مقدار هفت ثانیه در نظر گرفته شده است. 

نعمت‌اللهی خاطرنشان کرد: پس وقتی شمارنده معکوس توسط فرمان سیستم کنترلر هوشمند تقاطع،  می‌خواهد از 40 به صفر برسد، وقتی به عدد هفت رسید، یک سیگنال به چراغ عابر پیاده می‌فرستد و چراغ عابر پیاده را از رنگ سبز به رنگ قرمز چشمک زن تبدیل می‌کند. 

وی  افزود: حال فرض کنید در این سیکل تعداد خودروهای متقاضی عبور از تقاطع از مدخل همین محور الف، سیستم هوشمند کنترلر چراغ راهنمایی سر تقاطع را مجبور کند تا مثلا 50 ثانیه به این محور اختصاص دهد. این یعنی این‌که شمارنده معکوس، شمارش خود را از 40 شروع کرده است ولی محور برای تخلیه خودروها به 50 ثانیه نیاز دارد. اینجاست که شمارشگر معکوس، روی عدد هفت به مدت 10 ثانیه خواهد ایستاد و همزمان با هفت ثانیه آخر زمان سبز محور الف، چراغ عابر پیاده هم شروع به تغییر حالت از سبز به قرمز چشمک‌زن می‌کند.

این کارشناس تاکید کرد: حالت برعکس هم وجود دارد، یعنی ممکن است محور در این سیکل نیاز به فقط 30 ثانیه داشته باشد، پس لاجرم شمارنده معکوس باید از عدد مثلا 17 به عدد هفت پرش کند.

او اظهار کرد:  البته این زمان هفت ثانیه برای چراغ سبز است و برای محور مقابل که چراغ قرمز را در مقابل خود می بیند؛ عدد سه ثانیه است؛ چون پس از این سه ثانیه، سه ثانیه هم چراغ زرد مابین سبز و قرمز وجود دارد و البته در بیشتر تقاطع‌ها هم  یک ثانیه تمام قرمز برای همه محورها به جهت تخلیه کامل تقاطع نیاز است، پس 3+3+1=7 ثانیه می‌شود.

نعمت‌اللهی گفت: لازم به یادآوری است که شمارش‌گر معکوس هوشمند نیست و مانند یک مانیتور فقط سیگنال‌های دریافتی از سیستم هوشمند تقاطع را دریافت می‌کند بنابراین اگر در تقاطع نباشد هم مشکلی ایجاد نمی‌کند، کمااین‌که سعی شده به خاطر خطراتی که شمارش‌گر معکوس در چراغ سبز دارد، این مورد در تقاطع‌ها نشان داده نشوند و فقط وضعیت قرمز فعال است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.