| کد خبر: 166314 |

◄ بستن فیلترشکن ها شروع شده است

بسیاری از فیلترشکن‌ها کاربرد ضد امنیتی دارند و نوعی باج افزار به شمار می‌روند و بنابراین نباید اجازه توسعه آن‌ها را در کشور داد.

تین نیوز

با فیلتر شبکه‌های اجتماعی در ایران، استفاده از فیلترشکن در بین کاربران ایرانی این سایت‌ها به‌شدت رواج یافته است.

محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بسیاری از فیلترشکن‌ها کاربرد ضد امنیتی دارند و نوعی باج افزار به شمار می‌روند و بنابراین نباید اجازه توسعه آن‌ها را در کشور داد.

بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران نهم اردیبهشت‌ماه از صدور دستور قضایی مسدودسازی تلگرام خبر داد و اعلام کرد: فعالیت این سایت در ایران از دهم اردیبهشت ممنوع است.

شامگاه چهاردهم اردیبهشت‌ماه، صفحه اینستاگرام حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در مطلبی نوشت: مسدودسازی اخیر تلگرام نه توسط دولت اجراشده و نه مورد تائید دولت است.

در همین ارتباط محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز سه‌شنبه در حاشیه رونمایی از طرح‌های جدید همراه اول و در جمع خبرنگاران درباره افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها پس از مسدودسازی این پیام‌رسان گفت: یکی از دلایل مخالفت دولت با فیلترینگ این است که اگر استفاده از برخی نرم‌افزارهای پیام‌رسان اثر مخربی داشته باشد، در کنار آن استفاده و فراگیر شدن فیلترشکن‌ها نتایج به‌مراتب مخرب‌تر امنیتی دارند.

او افزود: بسیاری از فیلترشکن‌ها خدمات ظاهری خوبی به کاربر ارائه می‌دهند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها موردتوجه عده زیادی از مردم است اما بنا به گزارش‌هایی که مراکز معتبر منتشر می‌کنند، این‌ها استفاده ضد امنیتی نیز دارند و نوعی باج‌ افزار هستند که به جمع‌آوری اطلاعات مشترک اقدام می‌کنند بنابراین فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها تبعات بسیار زیادی دارد.

عضو هیأت دولت درباره نقش شرکت ارتباطات زیرساخت ایران برای مسدود کردن فیلترشکن‌ها یادآور شد: اقدام این شرکت در چارچوب مصوبه شورای عالی فضای مجازی و با فراگیری و استفاده از فیلترشکن‌ها صورت گرفته و نباید اجازه دهد فضای کشور پر از باج ‌افزار شود و باید جلوی این‌ها گرفته شود به همین دلیل حرکت برای مسدود کردن فیلترشکن‌ها آغازشده است.

آذری‌جهرمی به بروز اختلال‌های اینترنتی هم اشاره کرد و افزود: اختلال اینترنتی موضوع بدی است و از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات خواسته‌شده موضوع پیگیری شود؛ به اپراتورها هم دراین‌باره تذکر داده‌شده تا رسیدگی کنند و عصر روز گذشته نیز جلسه‌ای با حضور اپراتورها برای بررسی این موضوع تشکیل شد.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: مسدودسازی فیلترشکن‌ها نباید سبب افت کیفیت اینترنت و یا ایجاد مشکلاتی برای کسب‌وکارها شود.

او ادامه داد: قرار نیست با دستور فیلترینگی که صادرشده و با مخالفت‌های بسیاری از مردم مواجه شده است، به باج‌ افزارها و فیلترشکن‌ها اجازه داد که در کشور توسعه پیدا کنند.

آذری‌جهرمی با یادآوری ضررهایی که استفاده از فیلترشکن به کشور و مردم تحمیل می‌کند، ابراز امیدواری کرد: مسئولانی که متصدی فیلترینگ هستند، به این موضوع توجه داشته باشند زیرا این مسئله یک تهدید بزرگ است و باید مردم را درباره استفاده از فیلترشکن توجیه کنیم تا آن‌ها همراهی کنند.

عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: در هر تصمیمی اگر همراهی مردم نباشد، نتیجه آن گستردگی باج‌افزارها می‌شود.

به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بابیان اینکه فراگیر شدن فیلترشکن‌ها مطلوب کسانی است که همواره به دنبال براندازی کشور بودند و این صحیح نیست، گفت: وزارت امور خارجه آمریکا در سال 89 جزو برنامه‌هایی که برای براندازی جمهوری اسلامی داشت، توسعه فیلترشکن‌ها بود و حتی گوشی‌های اپل را به‌نوعی در بازار ایران عرضه می‌کرد که بدون فیلترشکن کار نکنند.

در روزهای اخیر و در پی فیلتر تلگرام، بسیاری از کاربران آن با استفاده از انواع فیلترشکن‌ها، به استفاده از این شبکه مجازی ادامه داده‌اند.

طبق گزارش وزیر ارتباطات، تنها یک‌میلیون از کاربران تلگرام در این مدت حذف‌شده‌اند و هنوز 44 میلیون کاربر از این شبکه استفاده می‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.