| کد خبر: 166299 |

◄ گام های بلند مهندسان مخابرات هوانوردی برای قطع نیاز به واردات

با ورود اولین هواپیماها و نیاز به ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز برای نشست‌وبرخاست آن‌ها در کشور، تشکیلاتی به نام اداره مهندسی مخابرات هواپیمایی کشوری به‌عنوان رکن اساسی در عملیات پرواز تأسیس شد.

تین نیوز

مخابرات هوانوردی، یکی از ارکان اساسی در عملیات پرواز است که در ساماندهی و کارایی هوانوردی بین‌المللی نقش اساسی دارد و امروز مهندسان این حوزه با اجرای پروژه‌های متعدد نرم‌افزاری و تجهیزاتی، درراه قطع وابستگی کامل از نرم‌افزارهای خارجی و بازدهی بالای مدارات داخلی تلاش‌های قابل‌تحسینی دارند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، اداره مهندسی مخابرات هواپیمایی کشوری یکی از اولین اداره‌های عملیاتی است که وظیفه برقراری ارتباط بین ایستگاه‌های زمینی با یکدیگر و با هواپیماها را به عهده داشت است که در کمک به ناوبری هوایی برای سلامتی، نظم و کارایی هوانوردی بین‌المللی مورداستفاده قرار می‌گیرد و امروز در همه حوزه‌های اطلاعاتی، مطمئن‌ترین و مستندترین منبع قابل‌استفاده محسوب می‌شود و مُهر AFTN بر هر سند مکتوبی، شاهد صحت آن است.

براساس ماده 28 پیمان شیکاگو مصوب سال 1944، هم‌زمان با شروع به کار ICAO برای بهره جستن از سریع­ترین دستگاه‌های مخابراتی برای مبادله اطلاعات هوانوردی، شبکه AFTN راه‌اندازی شد و امروزه باوجود ظهور تکنولوژی‌های نوین هنوز سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه ارتباطی بخش‌های مختلف صنعت و ذینفعان، از طریق بسترهای ارتباطی Aero ICT  است.

شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی برای اخذ گواهینامه  بهره­برداری هوایی (AOC) مطابق با سند شماره FS-CAD-2406-00  معاونت استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری، ملزم به ارتباط با شبکه AFTN هستند و فرودگاه‌ها برای تبادل اطلاعات حیاتی مربوط به سرویس‌های ترافیک هوانوردی نظیر طرح پرواز، DLA & DEP، تغییر در برنامه پروازی، NOTAM (اطلاعات مرتبط با وضعیت مسیر و فرودگاه‌ها)، گزارش‌های جوی هواشناسی هوانوردی و مجوزهای پروازی ملزم به ارتباط با شبکه AFTN هستند.

از سوی دیگر، به دلیل حسـاسیـت در  تبادل اطلاعات هوانوردی، تمام ایستـگاه­های مخـابرات هواپیـمایی از دسترسی افراد غیرمجاز به هر شکل، محافظت می‌شوند.  

امروزه، شبکه ثابت مخابرات هوانوردی به‌عنوان تنها راه ارتباطی مجموعه هوانوردی کشور با ایستگاه‌های هوانوردی سراسر جهان با بهره‌گیری از تکنیک‌های فوق­ تکامل‌یافته و افزایش چند هزار برابری ظرفیت لینک‌های ارتباطی، افزایش چشمگیرReliability ,Availability, Integrity   را در پی داشته­ است و در آینده نزدیک سامانه تبادل پیام‌های هوانوردی (AMHS) با دارا بودن خصوصیات مذکور به‌عنوان استاندارد لازم‌الاجرای ایکائو جایـگزین شبـکه ثابت مخابـرات هوانوردی (AFTN) خواهد شد که قابلیت‌های جدید این شبکه تبادل انواع فرمت­های پیام شامل  متن، تصویر و نقشه‌های هواشناسی هوانوردی  است که توانایی ارسال آن به ایستگاه‌های موبایل موجب ارتقای بیش‌ازپیش نقش مخابرات هواپیمایی در مجموعه عملیات پرواز خواهد شد.

وظایف اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی

این اداره کل وظیفه جمع‌آوری، ذخیره‌سازی، پردازش و ارائه سرویس داده‌ای مرتبط با سلامتی پرواز شامل اطلاعات Message ATS ،MET ،AIS، urgency messages،distress messages، امور مربوط به ارسال و دریافت مجوزهای پروازی، امور مرتبط با  پیاده‌سازی، به‌روزرسانی و برقراری مستمر خطوط ارتباطی سامانه، برقراری ارتباطات AFTN ایرلاین ها، ارگان‌های نظامی ، واحدهای ATC  ، NOTAM و سایر واحدهای مرتبط در امر سلامتی پرواز، تبیین سیاست‌های حوزه زیرساخت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، تحقیق و توسعه در حوزه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، طراحی و راه‌اندازی زیرساخت‌ها و تجهیزات نوین فناوری اطلاعات، ارتقای امنیت در حوزه زیرساخت، نرم‌افزار، آموزش و منابع انسانی، پشتیبانی و راهبری زیرساخت، نرم‌افزار و تمام سرویس‌های عملیاتی و فرودگاهی حوزه فناوری اطلاعات در سطح شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران،  الکترونیکی کردن فرآیندهای پرسنلی، مالی، اداری و عملیاتی بر روی نرم‌افزار BPMS و پشتیبانی از سامانه مذکور، نصب، راه‌اندازی و پشتیبانی از سامانه‌های FIDS، PA، پشتیبانی از نرم‌افزارهای عوارض عبوری، عوارض فرودگاهی، سرور نوتام، آمار فرودگاهی، ATC-LOG، بودجه، نگهداری و پشتیبانی پرتال‌های فرودگاهی و ستاد و تبیین سیاست‌های نرم‌افزاری ستاد و فرودگاه‌ها در حوزه هوانوردی و فرودگاهی و تهیه RPF و پیگیری جهت انتخاب پیمانکار و نظارت بر پروژه‌ها را بر عهده دارد.

از دیگر وظایف این اداره کل می‌توان به شرکت در پروژه‌های تحقیق و توسعه بین‌المللی درزمینهٔ های هوانوردی و راه‌اندازی پروژه‌های SWIM (مدیریت یکپارچه اطلاعات سیستم‌های گسترده) و  MIDAD، انجام امور مرتبط با آمار فنی و تهیه وتدوین گزارش‌های موردنیاز دفتر منطقه‌ای ایکائو در حوزه مخابرات هوانوردی و پایش routing directory های مدارات بین‌المللی و تحلیل ترافیک عبوری داده‌ها اشاره کرد.

تفاوت مخابرات هوانوردی و مخابرات به معنای عام

مخابرات در معنای عام به معنی پیاده‌سازی یک سری پروتکل‌ها صرفاً جهت انتقال داده‌ها است. مخابرات هواپیمایی نیز نقش مستقیم در ایمنی پروازها دارد و اطلاعات هوانوردی را برای استفاده خلبان، ایرلاین، سازمان هواپیمایی کشوری و سایر ذینفعان دریافت، پایش و پردازش می‌کند.

نحوه ورود به بازار کار این رشته

دارندگان مدرک کاردانی یا کارشناسی مخابرات هواپیمایی از دانشکده صنعت هواپیمایی،  دارندگان مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد کامپیوتر (نرم‌افزار و سخت‌افزار) و دارندگان مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد برق گرایش مخابرات، از طریق آزمون استخدامی و پس از انجام مصاحبه تخصصی می‌توانند وارد این رشته شوند.

همچنین هریک از کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی که یکی از مدارک فوق را داشته باشند، می‌توانند پس از انجام مصاحبه تخصصی و گذراندن دوره تخصصی مخابرات هواپیمایی وارد این اداره کل شوند.

مهم‌ترین طرح‌های اداره کل در یک سال اخیر

ازجمله مهم‌ترین پروژه‌های یک سال اخیر اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی می‌توان به پروژه سامانه iPASS اشاره کرد که منجر به قطع وابستگی کامل از نرم‌افزارهای خارجی و مهاجرت بر روی بستر IP و بازدهی نزدیک به 100 درصد مدارات داخلی به همت و تلاش متخصصان شده است.

دیگری پروژه EFPL(طرح پرواز الکترونیکی) است که کاهش زمان دریافت و تائید طرح پرواز، کاهش هزینه کارکنان، برنامه‌ریزی برای درآمدزایی و رضایتمندی مشتری به دلیل ارائه خدمات با سطح بالاتر را دربی داشته است.

پروژه سامانه اعلان پرواز یکپارچه کشوری (FIDS) دیگر طرح این اداره کل است که در تراز جهانی قرار دارد. پروژه سامانه BPMS نیز طرحی است که راه‌اندازی بیش از 60 سامانه نرم‌افزاری فرایند محور باصرفه جویی میلیاردها تومانی را به دنبال داشته است. همچنین از دیگر طرح‌های مهم اداره کل در یک سال اخیر می‌توان به طرح سامانه سپیده (سامانه پایش یکپارچه داده‌های هوانوردی)، راه‌اندازی API و احراز هویت مسافر و نیز راه‌اندازی سامانه محاسبه عوارض عبوری اشاره کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.