| کد خبر: 166232 |

◄ هشدارهای محیط زیستی برای حفاری کانال جدید تنگه بسفر

در جریان ساخت این کانال، یک سایت باستان‌شناسی 8500 ساله در نزدیکی استانبول نابود خواهد شد و آسیب‌های زیست‌محیطی بسیاری به منطقه تحمیل می‌شود.

تین نیوز

دولت ترکیه برای کاهش ترافیک دریایی خطوط اصلی تنگه بسفر و تبدیل نیمه اروپایی استانبول به یک جزیره، برنامه‌هایی برای ساخت یک کانال دارد. در این طرح، حفر یک کانال 400 متری از میان مزرعه‌های «سازلیبوستا»، روستایی در نزدیکی استانبول، پیش‌بینی‌شده است که ساکنان و محیط‌زیست منطقه را تهدید می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از رویترز، کانال 45 کیلومتری استانبول، دریای سیاه و دریای مرمره را به یکدیگر متصل خواهد کرد و انتظار می‌رود ترافیک دریایی تنگه پررفت‌وآمد بسفر را نیز کاهش دهد.

هزینه ساخت این کانال حدود 16 میلیارد دلار پیش‌بینی‌شده است، که یکی از بلندپروازانه‌ترین پروژه‌های زیربنایی رئیس‌جمهور، رجب طیب اردوغان محسوب می‌شود.

بااین‌حال، منتقدان ازجمله کشاورزان، گروه‌های محیط زیستی و همچنین انجمن‌های معماران ملی، نیاز به ساخت این کانال را مورد پرسش قرار داده و هشدار داده‌اند که در جریان ساخت این کانال، یک سایت باستان‌شناسی 8500 ساله در نزدیکی استانبول نابود خواهد شد و آسیب‌های زیست‌محیطی بسیاری به منطقه تحمیل می‌شود.

هزینه‌های این پروژه از طریق مشارکت‌های خصوصی و عمومی تأمین خواهد شد و انتظار می‌رود ساخت آن در همین سال آغاز شود.

بسفر یکی از شلوغ‌ترین آبراه‌های جهان است که در سال 2016عبور 42هزار کشتی را ثبت کرده است. این رقم در سال 2016 برای کانال سوئز 16هزار و 800 تردد بوده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.