| کد خبر: 166152 |

◄ تاکید بر حذف کلیه عوارض میان دو کشور ایران و ترکمنستان

معاون وزیر راه و شهرسازی با وزیر حمل‌ونقل جاده‌ای ترکمنستان و هیئت عالی‌رتبه همراه در راستای توسعه مناسبات حمل‌ونقلی جاده‌ای و ترانزیتی میان دو کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی با وزیر حمل‌ونقل جاده‌ای ترکمنستان و هیئت عالی‌رتبه همراه در راستای توسعه مناسبات حمل‌ونقلی جاده‌ای و ترانزیتی میان دو کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در این نشست گفت: موضوعات مربوط به توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای و ترانزیتی میان دو کشور ایران و ترکمنستان از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است و ما به یقین خواستار توسعه مناسبات حمل‌ونقلی و رفع پاره‌ای از موانع ترانزیتی در این زمینه هستیم.

وی با بیان این که طبق مذاکرات صورت گرفته طی روز گذشته در سطح کارشناسی میان دو کشور، در زمینه رفع برخی از مشکلات ترانزیتی و لازم‌الاجرا بودن موافقت‌نامه دوجانبه حمل‌ونقل جاده‌ای کالا و مسافر تأکید شده است، افزود: اتخاذ سیاست‌های مربوط به دریافت عوارض تردد، موجب کاهش روند رو به رشد روابط‌ فی‌مابین دو کشور گردیده است از این‌رو طرف ایرانی آمادگی دارد هر زمان طرف ترکمنستانی اعلام نماید عوارض تردد میان دو کشور حذف گردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین تصریح کرد: در زمینه توسعه همکاری در حوزه انتقال دانش و تجربیات ارزشمندی که جمهوری اسلامی ایران در زمینه نگهداری راه، تأسیسات جانبی و سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند بدست آورده است، آمادگی هرگونه همکاری و مشارکت خود را اعلام می‌دارد.

وی با اشاره به این که بخش خصوصی حمل‌ونقل جاده‌ای در گسترش ترانزیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، افزود: با توجه به افزایش تردد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای میان دو کشور، تشکل‌های حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی می‌بایست به طور مستمر دیدار و گفتگو داشته باشند و چنانچه با موانع و مشکلاتی مواجه بودند، تصمیمات لازم را اتخاذ نموده و یا از طریق مبادی دولتی ذی‌ربط پیگیری و حل‌وفصل کنند.

جمعه‌گلدی قارایوف وزیر حمل‌ونقل جاده‌ای ترکمنستان با بیان این که ترکمنستان برای توسعه بخش حمل‌ونقل و ایجاد کریدورهای مناسب ترانزیتی اقدامات قابل توجهی را به انجام رسانده است، افزود: اجرای این اقدامات و پروژه‌ها، موجب توسعه سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای منطقه‌ای می‌شود و تأثیرگذار برای تردد کالا و مسافر در کشورهای منطقه و توسعه همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای است.

وی با اشاره به موقعیت مناسب ترکمنستان در به‌کارگیری از ظرفیت‌های ترانزیتی در منطقه، یادآور شد: هدف اصلی در توسعه ترانزیت، ترقی و پیشرفت همکاری‌های فی‌مابین کشورهای منطقه و ارتقای سطح زندگی ملت‌ها از نظر اقتصادی، فرهنگی و سایر زمینه‌ها است.

وزیر حمل‌ونقل جاده‌ای ترکمنستان اظهار امیدواری کرد با برگزاری چنین نشست‌هایی سطح همکاری‌های حمل‌ونقلی میان دو کشور بیش از پیش افزایش‌یافته و درروند رفع موانع و مشکلات موجود تسهیل و تسریع گردد.

براساس این گزارش رضا نفیسی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی طی سخنانی بر حذف کلیه عوارض میان دو کشور تأکید کرد و افزود: طرف ایرانی در این زمینه از هم‌اکنون اعلام آمادگی کرده و امیدواریم به‌جایی برسیم که تردد کالا و مسافر به راحتی میان دو کشور صورت گیرد و توسعه پیدا کنند.

وی همچنین به موضوع راه‌اندازی سیستم‌های منظم اتوبوس‌رانی میان دو کشور اشاره کرد و افزود: در این زمینه پیشنهاد می‌شود برای تسهیل در تردد مسافران سیستم منظمی راه‌اندازی شود و طی برگزاری نشستی با حضور شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای دو کشور، موافقت‌نامه‌ای تهیه و مبادله شود.

 مقرر شد موارد مطروحه از سوی  مراجع ذی‌ربط طرف ترکمنستانی مورد رسیدگی قرارگرفته و طی نشست آتی کمیته حمل‌ونقل جاده‌ای میان دو کشور در تهران یا عشق‌آباد موافقت‌نامه مربوطه تهیه و مبادله شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.