| کد خبر: 166134 |

رسولی تشریح کرد:

◄ 4 محور برنامه‌های راه‌آهن برای استفاده از توان داخلی

استفاده از توان داخلی به ایجاد اشتغال در داخل کشور کمک می‌کند و باعث می شود که از مواد اولیه‌ای مثل نفت و فولاد و.. که به‌صورت نعمت خدادادی در کشور خودمان داریم استفاده شود و بتوانیم در داخل و در جهت کمک به اقتصاد داخلی کشور و عدم وابستگی در زمینه تعمیر و نگهداری و خدمات پس از فروش به خارجی‌ها، این ارزش‌افزوده را ایجاد کنیم.

تین نیوز

 متولیان صنعت ریلی به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های صنعت حمل‌ونقل و اقتصاد کشور در زمینه تولیدات داخلی واگن و تجهیزات خطوط ریلی سعی به استفاده حداکثری از توان تولیدکنندگان داخلی داشته‌اند.

به گزارش تین‌نیوز، سعید رسولی عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن اقدامات راه‌آهن در این زمینه را در 4 محور تشریح کرد و گفت: محور اول، استفاده از تولیدات داخلی در زمینه حمل‌ونقل ریلی است. قانون استفاده حداکثری از تولید داخلی از نمونه‌های این قوانین است، ضمن اینکه جهت‌گیری قوانین و مقررات هم به‌گونه‌ای است که در راستای این حمایت حداکثری باشد.

رسولی محور دوم حمایت از توان شرکت‌های داخلی را نظام تعرفه‌گذاری عنوان کرد و افزود: تعرفه‌گذاری هم از بازارهایی است که می‌تواند به تولید داخلی ریلی کمک کند. ضمن اینکه همیشه در دستور کار راه‌آهن بوده که از تولیدات داخلی در حد مقدورات و امکان استفاده کند.

این عضو هیات مدیره راه‌آهن اضافه کرد: در مورد ناوگان باری و مسافری قبل از هر چیز باید توجه داشته باشیم که راه‌آهن و دولت خریدار واگن نیستند و تأمین ناوگان موردنیاز کشور توسط شرکت‌های بخش خصوصی انجام می‌شود.

رسولی اصلی‌ترین مساله برای تأمین ناوگان را تأمین مالی دانست و گفت: ما خوشبختانه تولیدکنندگان مترو، واگن‌های باری و مسافری خوبی در کشور داریم که کیفیت کارشان هم بسیار خوب است و مشکلات تأمین مالی‌شان موجب شده در پروسه تولیدات خود مشکل پیدا کنند.

سعید رسولی توضیح داد: ما سال‌ها است از توان تولیدات واگن‌های داخلی استفاده می‌کنیم اما واگن‌سازها هم مجبورند برخی از قطعاتشان را وارد کنند که این امر طبیعی است. ضمن اینکه ما در سال گذشته و در جهت استفاده از ظرفیت تولیدکننده‌های داخلی، به‌منظور تأمین ناوگان باری و مسافری با کشور روسیه یک تفاهم‌نامه به مبلغ سه میلیارد یورو در جهت تأمین هزار دستگاه واگن مسافری، باری، لکوموتیو و سایر تجهیزات مربوط به تخلیه و بارگیری در بنادر و... و یک قرارداد با کره جنوبی در جهت تامین 450 واگن مسافری به ارزش 720 میلیون یورو را امضا کردیم. این تفاهم‌نامه‌ها سه‌جانبه است و بین شرکت‌های تأمین‌کننده مالی، راه‌آهن و یک شرکت داخلی امضا می‌شود و طبق مفاد آنها، قرار بر این است که این تعداد ناوگان با مشارکت تأمین‌کننده و شرکت‌های داخلی منعقد شود.

رسولی محور سوم تلاش راه‌آهن در استفاده از توان داخلی را منابع ارزی صندوق توسعه ملی عنوان کرد و گفت: از سال 93 تا الان به‌کرات پیشنهاد‌هایی را تنظیم و به دولت ارائه کرده‌ایم و در یک مورد هم رییس‌جمهور محترم دستور صریح دادند تا از محل صندوق توسعه ملی به توسعه صنعت ریلی کمک شود. همین‌طور ما خواستیم که یک شرکت لیزینگ ریلی تأسیس شود و از منابع صندوق توسعه ملی و بانک‌ها برای تأمین و تولید داخلی واگن استفاده شود که پس از طی مراحل تولید، شرکت لیزینگ واگن‌ها را در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار دهد.

رسولی تصریح کرد که دستور صریح رییس‌جمهور روی این موضوع است و وزیر راه‌وشهرسازی هم به این حمایت اهتمام جدی دارند. ضمن اینکه اواخر فروردین‌ماه همین امسال هم در دفتر وزیر محترم راه‌وشهرسازی با مدیران صندوق توسعه ملی در این‌باره جلساتی برگزار شد.

عضو هیات مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی در تشریح محور چهارم صحبت‌های خود از تلاش این شرکت برای فراهم کردن یک منبع مالی داخلی در جهت حمایت از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی خبر داد و از مزایای استفاده از توان داخلی به موارد زیر اشاره کرد: استفاده از توان داخلی به ایجاد اشتغال در داخل کشور کمک می‌کند و باعث می شود که از مواد اولیه‌ای مثل نفت و فولاد و.. که به‌صورت نعمت خدادادی در کشور خودمان داریم استفاده شود و بتوانیم در داخل و در جهت کمک به اقتصاد داخلی کشور و عدم وابستگی در زمینه تعمیر و نگهداری و خدمات پس از فروش به خارجی‌ها، این ارزش‌افزوده را ایجاد کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.