| کد خبر: 166123 |

◄ تفاوت دغدغه‌ها بین مردم و نمایندگان مردم

با افزایش قیمت ارز در کشور، قیمت خودروها تقریباً در تمام محدوده‌های قیمتی افزایش یافت. این مسئله تنها برای خودروهای زیر 45 میلیون تومان که قیمتشان توسط شورای رقابت تعیین می‌شود صادق نیست.

تین نیوز

با افزایش قیمت ارز در کشور، قیمت خودروها تقریباً در تمام محدوده‌های قیمتی افزایش یافت. این مسئله تنها برای خودروهای زیر 45 میلیون تومان که قیمتشان توسط شورای رقابت تعیین می‌شود صادق نیست.

اما در اقدامی جالب نمایندگان مجلس باهدف بررسی دلایل تغییر تعرفه واردات خودرو معاونان وزیر صنعت را به مجلس فراخوانده‌اند تا دلایل ایجاد مشکل برای واردکنندگان خودرو را بررسی کنند.

شاید در خلال این نشست، نیم‌نگاهی هم به افزایش قیمت خودرو داشته باشند اما محور اصلی موردنظر آن‌ها تعرفه واردات است و در دستورکار جلسه کمیسیون صنایع مجلس که روز یکشنبه برگزار می‌شود هم پرداختن به اختلالات ناشی از تغییرات تعرفه‌ای در دستورکار قرارگرفته است.

این در حالی است که تغییر تعرفه واردات خودرو برای اقشار مختلف جامعه اهمیت خاصی ندارد. به اعتقاد فعالان صنعت خودرو، تغییرات تعرفه واردات حتی در بازار خودروهای وارداتی هم تأثیرگذار نیست زیرا خریداران خودروهای وارداتی اقشار مرفهی هستند که نوسانات ایجادشده در قیمت این خودروها، برایشان اهمیت چندانی ندارد.

قیمت خودروی داخلی از کارخانه تا بازار بین هشت تا 10 میلیون تومان افزایش‌یافته است. دلال‌بازی‌ها قیمت خودرو برای مصرف‌کننده را افزایش داده و زمینه نگرانی در جامعه را فراهم کرده است.

تفاوت دغدغه مجلس و مردم

بخش اعظم جامعه از افزایش قیمت خودروهای داخلی نگران هستند اما نمایندگان ملت این روزها با پیگیری بحث تعرفه به دنبال احقاق حقوق آن اقلیتی هستند که حتی فروشندگان خودروهای وارداتی هم معتقدند تغییر قیمت‌ها در تصمیم این قشر برای خرید خودروی خارجی تأثیری ایجاد نمی‌کند.

گروهی نیز به تأثیرگذاری مشاور وزیر صنعت در تصمیمات مجلس اشاره‌کرده و می‌گویند: وزیر صنعت، معدن و تجارت 24 دی‌ماه سال 96، یکی از اعضای انجمن صنفی واردکنندگان خودرو را به‌عنوان عضو شورای اندیشه‌ورزی وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرده است. همین فرد 25 دی‌ سال 96 نیز به‌عنوان مشاور خودرویی کمیسیون اصل 90 حکم دریافت می‌کند. دو روز بعدازاین انتصاب، در 27 دی سال 96، کمیسیون اصل 90 طرح دوفوریتی کاهش تعرفه واردات خودرو را به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم می‌کند.

درنتیجه حضور این فرد به‌عنوان مشاور کمیسیون اصل 90، سبب شده است که نمایندگان ملت دغدغه اصلی جامعه را شناسایی نکنند و به دنبال مسائلی بروند که برای بخش اعظم جامعه اهمیت چندانی ندارد.

پیگیری بحث ساماندهی بازار در کمیسیون

ولی ملکی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط با جلسه یکشنبه آینده بیان می‌کند: هدف اصلی از جلسه کمیسیون، بررسی دلایل افزایش تعرفه واردات خودرو و ایجاد اختلال در ثبت‌سفارش است. در ارتباط با این موضوع، جلسه اولیه‌ای با واردکنندگان داشته‌ایم.

به گزارش شرق، او اضافه می‌کند: درباره افزایش قیمت خودرو نیز در جای خود بحث خواهیم کرد. ساماندهی بازار خودرو هم در دستورکار مجلس است که در آن به مسئله قیمت خودروهای داخلی خواهیم پرداخت. این جلسه با حضور وزیر و سایر مسئولان ذی‌ربط در آینده برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.