| کد خبر: 166116 |

◄ اختراع جدیدی که به رانندگان خواب‌آلود هشدار می‌دهد

معمولاً رانندگان درزمانی که احساس خواب‌آلودگی یا مشکلات عصبی کنند با توقف خودرو به استراحت می‌پردازند، اما گاهی افراد به دلایل مختلف این کار را انجام نمی‌دهند که در برخی مواقع موجب حوادث دردناکی می‌شود.

تین نیوز

معمولاً رانندگان در زمانی که احساس خواب‌آلودگی یا مشکلات عصبی کنند با توقف خودرو به استراحت می‌پردازند، اما گاهی افراد به دلایل مختلف این کار را انجام نمی‌دهند که در برخی مواقع موجب حوادث دردناکی می‌شود.

به‌تازگی حس‌گری ساخته‌شده است که با نصب در مقابل دید راننده، در صورت بروز خستگی یا حالت عصبی در چهره راننده به او هشدار می‌دهد.

سیستم «رایدی» (Ridy) با نظارت بر چهره کاربران هنگام رانندگی، در صورت تشخیص خطر هشدار می‌دهد و از وقوع حوادث رانندگی جلوگیری می‌کند.

این دستگاه با یک نگه‌دارنده، روی داشبورد، شیشه جلوی اتومبیل یا آینه وسط نصب می‌شود و به منبع قدرت ماشین وصل است.

«رایدی» با استفاده از دوربین‌های جانبی که مجهز به ال.ای.دی‌های مادون‌قرمز برای استفاده شبانه هستند، همراه با تحلیل دقیق چشمان راننده، به‌طور مداوم به چهره راننده نگاه می‌کند. این سیستم توجه خاصی به چیزهایی مانند تناوب پلک زدن، تعداد و مدت‌زمانی که راننده به دوردست نگاه می‌اندازد و الگوهای چهره‌ای مانند خمیازه کشیدن دارد.

اگر «رایدی» تشخیص دهد که راننده بیش‌ازحد خواب‌آلود یا پریشان است، هشداری به‌صورت کلامی پخش می‌کند. این هشدار بسته به‌شدت خواب‌آلودگی تشخیص داده‌شده، می‌تواند از جمله‌ای ملایم مانند «حواست به جاده باشد» تا هشداری فوری مانند «خطر! خطر! بیدار شو!» متفاوت باشد. در حقیقت این سیستم چیزی را خاموش یا دست‌کاری نمی‌کند یا ازلحاظ فیزیکی موتور را خاموش نمی‌کند یا هر چیزی مشابه آن، بلکه تنها با انتشار هشدار صوتی سعی در هوشیار کردن راننده دارد.

به گزارش ایسنا، ذکر این نکته برای افرادی که نگران حفظ حریم خصوصی‌شان هستند، لازم است. «رایدی» هیچ ویدئویی را ضبط نمی‌کند و همچنین با اینترنت ارتباط برقرار نمی‌کند. قیمت برنامه‌ریزی‌شده برای این دستگاه ۱۳۹ دلار است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.