| کد خبر: 166099 |

مدیر عامل راه آهن ایران و وزیرحمل و نقل ریلی ترکمنستان انجام شد؛

◄ امضای پروتکل همکاری های ریلی میان تهران – عشق آباد

در جریان دیدار مدیرعامل راه‌آهن و وزیر حمل‌ونقل ریلی راه‌آهن ترکمنستان پروتکل همکاری‌های ریلی امضا شد.

تین نیوز

 مدیرعامل راه‌آهن در دیدار با آزاد آقا مرادوف با ابراز خشنودی از حضور وزیر حمل‌ونقل ریلی ترکمنستان و هیئت همراه در کشورمان، گفت: روابط راه‌آهن ایران و ترکمنستان برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است و عقیده داریم که ارتباط راه‌آهن دو کشور موجب توسعه حمل‌ونقل دو کشور خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمدزاده با اشاره به امضای قرارداد برقی کردن راه‌آهن گرمسار – اینچه‌برون میان ایران و روسیه ، افزود: این اقدام سبب افزایش ظرفیت راه‌آهن در این مسیر خواهد شد.

محمد زاده با بیان ارتباط میان دو کشور در مرز سرخس، افزود: در حال حاضر پروژه دوخطه کردن سرخس تا بافق و برقی کردن راه‌آهن سرخس تا بندرعباس دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل راه‌آهن با تأکید بر اینکه مبنای تمامی این موضوعات بر حداکثر همکاری بین دو کشور قرار دارد، اظهار کرد: در جلساتی که با آقای اولگ بلازروف رئیس راه‌آهن روسیه و مدیران عامل راه‌آهن قزاقستان ، ازبکستان و سایر کشورهای منطقه برگزار شد، فعال شدن کریدور شمال – جنوب از شرق خزر یکی از مهم‌ترین موضوعات موردبحث بود.

وی سفر وزیر حمل‌ونقل ریلی راه‌آهن ترکمنستان به ایران را موجب توسعه همکاری‌های ریلی میان دو کشور دانست و گفت: طبیعتاً لازمه فعال شدن این کریدور از شرق خزر، همکاری دو کشور ایران و ترکمنستان است و حضور شما در کشورمان نیز تأکیدی بر این امر است.

محمدزاده با اشاره به  توسعه همکاری‌های ریلی  دو کشور اظهار کرد: بایستی میان ایران، قزاقستان و ترکمنستان همکاری نزدیکی وجود داشته باشد تا تصمیم‌گیری‌ها  نتیجه خوبی داشته باشد.

مدیرعامل راه‌آهن خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۷ میزان ترانزیت بار ترکمنستان از ایران نزدیک ۸۰۰ هزار تن بوده است درحالی‌که مطالعات نشان می‌دهد که ظرفیت این مسیر بیش از ۷ تا ۸ میلیون تن بار است.

وی بابیان سرمایه‌گذاری‌های دو طرف در این مسیر ریلی، گفت: اگر این مسیر را فعال نکنیم هزینه‌هاییمان هدر می‌رود.

محمد زاده برخی از موضوعات ساده را موجب طولانی شدن کار دانست، افزود: ما تلاش می‌کنیم که سرعت گردش واگن‌ها را افزایش دهیم اما موضوعاتی چون نحوه بارگیری، نوع واگن، تمیزی و پاسخگوئی به مکاتبات و پیگیری فورواردرها در مورد مسئله قرنطینه وجود دارد که امیدواریم با پیگیری‌های راه‌آهن ترکمنستان حل شود.

وی همچنین خواستار پیگیری اتصال خط عریض ایران به ترکمنستان را هم‌زمان با امضای پروتکل شد و اظهار داشت: این عدم اتصال موجب کاهش راندمان در این مسیر شده است.

وی افزود : ایران حاضر است با افزایش حجم بار، مکانیزیمی را برای کاهش تعرفه‌ها تعریف کند و سرعت گردش مالی خود را نیز افزایش دهد.

همچنین در این جلسه آزاد آقا مرادف وزیر حمل‌ونقل ریلی ترکمنستان نیز با ابراز خشنودی از سفر به تهران گفت: در طول سال‌های متمادی میان دولت‌ها و راه‌آهن دو کشور همکاری خوبی وجود داشته که ازجمله این همکاری‌ها می‌توان به تلاش‌ها دو طرف برای توسعه کریدور شمال – جنوب ( محور قزاقستان، ترکمنستان و ایران) اشاره کرد.

وی بابیان اینکه مقامات ترکمنستان به همین منظور مذاکرات متعددی را برای توسعه مسیر و تهیه بار برای این محور با مقامات راه‌آهن قزاقستان انجام داده‌اند، افزود: بااین‌حال یکسری مسائل و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که ازجمله می‌توان به مشکلات مربوط به تخلیه بارها است.

مرادف تصریح کرد : در حال حاضر ظرف ۴ ماه حدود ۴۰ هزار تن بار در این مسیر حمل می‌شود و لازم است که برای افزایش حجم بار تلاش کنیم.

وی یکی دیگر از مسائل مطرح را موضوع عودت واگن‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: برخی از واگن‌ها تا حدود ۳۰ روز در ایران می‌مانند که باید در این مورد نیز تدابیری اندیشیده شود.

وی با اشاره به اینکه برای حمل فلزات از طریق خط آهن اینچه برون در حال مذاکره هستیم یادآور شد: بااین‌حال توقف واگن‌ها جلوی کار را می‌گیرد و فرستندگان بار و قیمت‌گذاری را دچار مشکل می‌کند .

مرادف بابیان اینکه برای فعال کردن این مسیر حدود ۵۰ درصد تخفیف در تعرفه‌های خود برای حمل بار از روسیه ، قزاقستان به سمت ایران ، قائل شدیم، اظهار داشت: در این زمینه همچنین از همه طرف‌ها خواسته‌ایم تا حجم بار را افزایش و زیرساخت‌های خود را توسعه دهند و از بندر امیرآباد استفاده کنند.

وی گفت : اگر پیشنهادهای ما برای حمل بار در این مسیر موردتوجه قرار بگیرد، می‌توانیم زمان حمل بار و توقف واگن‌ها را نیز در این مسیر کاهش دهیم و به کمتر از ۳۰ روز برسانیم .

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.