| کد خبر: 166057 |

مقدس نژاد تشریح کرد:

◄ نتایج یک تحقیق جهانی درباره بودجه مورد نیاز نگه‌داری راه‌ها

اگر در زمان مناسب به نگه‌داری راه‌ها نپردازیم ناچاراً باید 5 برابر بودجه اولیه هزینه کنیم تا راه‌ها را به‌روز اول برگردانیم.

تین نیوز

مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور به‌سازی گفت:  220هزار میلیارد تومان ارزش راه‌های ما است که بین 2 تا 6 درصد از  رقم ارزش راه‌ها را در بودجه سالانه نیاز داریم تا بتوانیم به موقع اقدام به به‌سازی روکش راه‌های کشور کنیم.

فریدون مقدس‌نژاد مشاور سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور به‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز، گفت: انجمن جهانی راه در سال 2017 به نتایج جالبی در نگه‌داری راه‌ها رسید مبنی بر اینکه اگر در زمان مناسب به نگهداری راه‌ها نپردازیم ناچاراً باید 5 برابر بودجه اولیه هزینه کنیم تا راه‌ها را به‌روز اول برگردانیم. این به این معنا است که زمان به هنگام در نگهداری راه‌ها چقدر نقش اساسی بر کنترل منابع دارد.

وی ادامه داد: 220 هزار میلیارد تومان ارزش راه‌های ما است که بین 2 تا 6 درصد از  رقم ارزش راه‌ها را در بودجه سالانه نیاز داریم که اگر بخواهیم حداقل و حداکثر آن را مشخص کنیم بین 4 تا 12 هزار میلیارد تومان در سال برای نگهداری راه‌ها نیاز داریم.

مقدس نژاد با توضیح اینکه حداقل این رقم 4 هزار میلیارد تومان است که با منابعی که به سازمان داده می‌شود و منابعی که نهایتاً تخصیص داده می‌شود تفاوت فاحشی وجود دارد، گفت: این هنر ما است که حداکثر نگهداری از راه‌ها را با حداقل منابع داشته باشیم.

مشاور سازمان راهداری در امور بهسازی با طرح این سؤال که با چه روش‌هایی می‌توانیم به این هدف برسیم؟ ادامه داد: منحنی اضمحلال جاده‌های کشور نشان می‌دهد در دوره‌ای بسیار ناچیز است و از یک نقطه‌ای به‌شدت منحنی اضمحلال افت می‌کند و این مفهوم را منتقل می‌کند زمانی که روسازی ما در وضعیت مطلوبی قرار دارد باید به فکر باشیم.

او تأکید دارد که روش‌های پیشگیرانه نقش اساسی در نگهداری راه‌ها ایفا می‌کند و برای اینکه با منابع محدود جاده را در بالاترین کیفیت مطلوب قرار دهیم باید به‌موقع اقدام به بهسازی کنیم.

مقدس نژاد ادامه داد: بنابراین 75 درصد زمانی که داریم تا منهی به نقطه اضمحلال برسد و احتیاج به بهسازی عمیق داشته باشیم بسیار مهم است و آن زمانی است که می‌توانیم با قیمت‌های بسیار ارزان اقدامات مهمی را برای بهسازی داشته باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.