| کد خبر: 166048 |

پرونده خروج آمریکا از برجام؛

◄ گمانه‌زنی درباره واکنش «ایرباس» به تصمیم ترامپ

به تازگی یک تحلیل‌گر صنعت هوانوردی در شبکه جهانی BBC و «اسکای‌نیوز» در توئیتی عنوان کرده است که «ایرباس قصد دارد تا پیش از مهلت ٩٠ تا ١٨٠ روزه ترامپ براى تحریم ها علیه ایران، هواپیماهاى بیشتری را تا جایی که امکان دارد به ایران تحویل دهد.» این مسئله در حالی توسط وی عنوان شده است که بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی، به اشتباه این خبر را به نقل از ایرباس اعلام کرده‌اند.

تین نیوز

وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از اعلام خروج این کشور از برجام اعلام کرد که مجوز فروش هواپیماهای مسافربری دو شرکت بوئینگ و ایرباس به ایران لغو خواهد شد؛ با خروج بوئینگ از فهرست شرکت‌های طرف قرارداد ایران برای خرید هواپیمای نو، حالا تمام نگاه‌ها به سمت قرارداد خرید 100 هواپیمای نو با ایرباس چرخیده است.

به گزارش تین‌نیوز، به تازگی یک تحلیل‌گر صنعت هوانوردی در شبکه جهانی BBC و «اسکای‌نیوز» در توئیتی عنوان کرده است که «ایرباس قصد دارد تا پیش از مهلت ٩٠ تا ١٨٠ روزه ترامپ براى تحریم ها علیه ایران، هواپیماهاى بیشتری را تا جایی که امکان دارد به ایران تحویل دهد.» این مسئله در حالی توسط وی عنوان شده است که بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی، به اشتباه این خبر را به نقل از ایرباس اعلام کرده‌اند.

توییت

صنعت هوایی کشور بعد از برجام، توانست بیشترین سهم را از ثمره برجام ببرد اما حال با خروج آمریکا از برجام و لغو فروش هواپیما به ایران بیش‌ترین ضربه را صنعت هوانوردی کشور که برجام امید بسیاری برای نوسازی و توسعه ناوگان برای این صنعت در برداشت، خواهد خورد.

پس از برجام اعلام شد که صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور برای توسعه، نوسازی و رقابت با سایر کشورهای منطقه نیازمند ورود 500 فروند هواپیما نو است در همین راستا،  پس از برجام تعدادی از شرکتهای هواپیمایی از جمله هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با ایرباس و بوئینگ قراردادهای خرید هواپیما به امضا رساندند که ثمره آن ورود 11 فروند هواپیمای پسابرجامی به کشور بود.

یکی از اصلی‌ترین مشکلات هواپیمایی هما برای ادامه ورود هواپیماهای پسابرجامی موضوع «فاینانس» بود که در راستای همین موضوع اقدام به انتشار اوراق صکوک برای تامین مالی هواپیماهای کرد اما پس از خروج آمریکا از برجام و پیروی بوئینگ از سیاست‌های آمریکا به نظر می‌رسد که باید با ورود این هواپیما به کشور خداحافظی کرد.

در خصوص ایرباس کمی موضوع متفاوت‌تر است و تا حدودی امیدها با توجه به ماندگاری 4 کشور اروپایی در برجام برای ورود این هواپیما همچنان پابرجاست؛ این شرکت هواپیماسازی اروپایی روز چهارشنبه گذشته از ضرورت بررسی تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای با ایران، قبل از هرگونه اقدام نسبت به آن خبر داد.

هر چند که ایران از ایرباس خواسته تا موضع خود را در قبال خروج آمریکا از برجام و سرنوشت 100 هواپیمای خریداری شده مشخص کند اما به نظر می‌رسد این شرکت همچنان منتظر ادامه مذاکرات ایران با 4 کشور اروپایی است.

یکی دیگر از قراردادهای خرید هواپیما که در حال حاضر بلاتکلیف مانده، هواپیماهای ATR است. اخیراً مدیر ارشد فروش شرکت ATR به طورخلاصه در رابطه با اعمال دوباره تحریمها از سوی آمریکا عنوان کرده است؛ این شرکت احتمالاً تحویل سفارش‌های ایران را تا پیش از مهلت بازگشت تحریم‌ها پیش خواهد برد.

به گزارش تین‌نیوز، اخیرا فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج آمریکا از برنامه اقدام مشترک به تین نیوز گفته است؛ هما دو هفته زمان می‌گذارد تا وضعیت قراردادهای خود را بعد از خروج آمریکا از برجام بررسی کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.