| کد خبر: 166030 |

فخریه کاشان عنوان کرد:

درخواست ایران از «ایرباس» برای تعیین‌تکلیف خرید هواپیمای نو

به کمپانی ایرباس اعلام کرده‌ایم که موضع خود را در این شرایط به ما اعلام کند؛ پیش‌بینی می‌شود در این هفته‌ ایرباس موضع خود را درباره قراردادهای خرید هواپیما اعلام کند.

تین نیوز

پس از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک و اقدام وزارت خزانه‌داری این کشور مبنی بر لغو مجوز فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران، حالا مشاور وزیر راه و شهرسازی عنوان کرده که «ایران از شرکت ایرباس خواسته تا موضع خود را در قبال خروج آمریکا از برجام و سرنوشت 100 هواپیمای خریداری شده مشخص کند.»

اصغر فخریه کاشان به خبرگزاری فارس گفته: به کمپانی ایرباس اعلام کرده‌ایم که موضع خود را در این شرایط به ما اعلام کند؛ پیش‌بینی می‌شود در این هفته‌ ایرباس موضع خود را درباره قراردادهای خرید هواپیما اعلام کند.

فخریه کاشان که نام او بیش از هر کسی در قراردادهای خرید هواپیماهای نو از بوئینگ و ایرباس مطرح شده همچنین به این خبرگزاری گفته که «تهران هیچ پولی پیش کمپانی‌های سازنده هواپیما مثل ایرباس و بوئینگ ندارد تا در صورت توقف قراردادها ضرر و زیان ببیند.» اما نکته مهم‌تر این‌که «موضوع خروج از برجام در قراردادها پیش‌بینی نشده بود و قرار نبود که این چنین پیش‌بینی وجود داشته باشد.»

دی ماه دو سال پیش بود که ایران برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی یک هواپیمای مسافرتی نو از ایرباس تحویل گرفت. این زمان که همزمان با حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید شده بود نگرانی‌هایی را در صنعت هوانوردی ایران مبنی بر لغو قراردادهای خرید هواپیماهای نو مطرح کرد اما مدیرعامل ایرباس چند روز بعد از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری و با توجه به وعده‌هایی که او برای بر هم زدن برجام داده بود، گفت که «ایرباس همه مجوزهاى لازم را از وزارت دارایى آمریکا دریافت کرده است.»

هم‌اکنون 10 درصد از قطعات هواپیماهای ایرباس در آمریکا تولید می‌شود و با توجه به بازگشت تحریم‌های ایران، مشخص نیست که این شرکت فرانسوی چه رفتاری در قبال قرارداد فروش هواپیماها به ایران خواهد داشت. 

قرارداد صنعت هوانوردی ایران برای خرید هواپیماهای نو، بیش از 38 میلیارد دلار ارزش دارد و در این میان، ایران قرارداد خرید بیش از ۱۰۰ هواپیمای مسافربری را با شرکت فرانسوی ایرباس امضا کرده که سه فروند آن را تحویل گرفته است. قرار بود دو هواپیمای دیگر تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به تهران تحویل داده شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.