| کد خبر: 166011 |

مروری بر اخبار استان‌ها در حوزه حمل و نقل در هفته‌ای که گذشت

گزارش آخر هفته در هفته‌ای که گذشت جدا از خبرهای خوش با سفر رئیس جمهور به استان خراسان رضوی در حوزه راه و شهرسازی در حوزه بندر و حمل و نقل دریایی هم اتفاقات خوبی صورت گرفت. اقدامات مناسب در حوزه ریلی به خصوص خط ریل شمال کشور هم از دیگر خبرهای حمل و نقل در استان‌های کشور در هفته گذشته بوده است.

تین نیوز

گزارش آخر هفته در هفته‌ای که گذشت جدا از خبرهای خوش با سفر رئیس جمهور به استان خراسان رضوی در حوزه راه و شهرسازی در حوزه بندر و حمل و نقل دریایی هم اتفاقات خوبی صورت گرفت. اقدامات مناسب در حوزه ریلی به خصوص خط ریل شمال کشور هم از دیگر خبرهای حمل و نقل در استان‌های کشور در هفته گذشته بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه حمل و نقل طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است.

آذربایجان غربی

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر یک‌روزه خود به استان آذربایجان غربی ضمن دیدار و گفتگو با استاندار گفت: بر اساس تفاهم‌نامه سازمان راهداری با استانداری و تعیین سهم ۵۰ درصدی برای تأمین اعتبار مورد نیاز رفع این نقاط از امسال طرح مذکور آغاز و وارد فاز اجرا خواهد شد.

ایلام

یگان حفاظت از اراضی ملی اداره کل راه وشهرسازی استان ایلام ضمن جلوگیری از تصرف اراضی ملی و دولتی با هماهنگی دستگاه قضا و نیروی انتظامی باجدیت تمام نسبت به رفع تصرف اراضی ملی اقدام و با متخلفین برخورد قانونی خواهد کرد.

همدان

محمد رودباری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان بر ایجاد رمپ ویژه توانیابان توسط مالکان مجتمع‌ها تأکید کرد.

رودباری در گفتگویی اظهار کرد: مالکین مجتمع‌های خدماتی رفاهی باید نسبت به ایجاد رمپ برای توانیابان اقدام کرده و آن را در اولویت کاری خود قرار دهند.

وی افزود: باید امکانات تردد و رمپ‌های ورودی و خروجی ویژه توانیابان در این مجتمع‌ها فراهم شود.

سیستان و بلوچستان

معاون وزیر راه وشهرسازی از پیشرفت ۶۳ درصدی در زیرسازی راه‌آهن چابهار- زاهدان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این خط ریلی با هدف توسعه کریدور ریلی شرق کشور با جدیت در حال انجام است و در همین راستا ۲۷۲۳ نفر نیروی انسانی و ۷۱۶ دستگاه ماشین آلات در پروژه فعال هستند.

خیراله خادمی در سفر به سیستان و بلوچستان از پروژه‌های این استان بازدید کرد و در خصوص راه‌آهن چابهار- زاهدان گفت:‌ خط ریلی چابهار- زاهدان با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی احداث شده است.

وی افزود: این محور به طول ۶۱۰ کیلومتر در دو بخش جنوبی حدفاصل چابهار- ایرانشهر و بخش شمالی حدفاصل ایرانشهر- زاهدان در حال احداث است و زیرسازی کل محور حدود ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

همچنین مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: راه‌اندازی بزرگ‌ترین ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی کشور در بندر چابهار رقابت‌پذیری صادرات این نوع کالا را در منطقه برای کشور ایجاد می‌کند.

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: زیرساخت‌های ایجاد شده در بندر چابهار که هم راستای با پیشرفت‌ها و تکنولوژی‌های دریایی بوده با چشم‌انداز توسعه اقتصاد دریامحور جهت بهره‌گیری از توانمندی‌ها و قابلیت‌های سواحل مکران در ارتقاء شاخص‌های تجارت دریایی کشور اجرا و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

آقایی افزود: از آنجایی که حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای و ریلی در حوزه صادرات، ترانزیت و ترانشیپ از مبدأ و مقصد بنادر کشور سهم قابل‌توجهی از اقتصاد کشور را شامل می‌گردد لذا توسعه و تجهیز بندر چابهار ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

اردبیل

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل از آغاز عملیات بهسازی و شن‌ریزی راه ارتباطی ۶ روستای مرزی محروم بخش موران شهرستان گرمی خبر داد.

علی رحمتی در بازدید از مراحل اجرائی این عملیات تصریح کرد: این مهم بعد از بررسی مطالبه روستاییان ساکن و همچنین بازدید از راه‌های ارتباطی روستاها محقق شده است.

وی افزود: در پی بازدید از روستای چنگان مشخص شد که ۱۷ سال قبل عملیات راهسازی در این منطقه توسط راه و ترابری سابق آغاز و پس از آن متوقف شده است در عین حال راه ارتباطی شش روستای دیگر مجاور این روستا نیز با مشکل مواجه بود.

خوزستان

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان گفت: بندر آبادان سال ۹۷ را با رشد بیش از ۱۷ درصد تخلیه و بارگیری کالا آغاز کرد.

رضا سفاری مدیر بنادر و دریانوردی آبادان گفت: عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر آبادان در فرودین‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۶، بیش از ۱۷ درصد افزایش داشته است .

مدیر بنادر و دریانوردی آبادان افزود: در بندر چوئبده در ماه ابتدایی سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه به آن در سال گذشته، رشد بیش از ۵ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا را شاهد بودیم.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: ۵۵۰ کیلومتر بزرگراه در جنوب، شرق و شمال شرق خوزستان در دست ساخت است.

خیرالله خادمی عصر جمعه در جمع خبرنگاران در شهرستان شوش با بیان اینکه خوزستان از نظر حمل‌ونقل رتبه دوم و از نظر حمل مسافر رتبه چهارم را در کشور دارد، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت بالای خوزستان در کشاورزی، صنعت و گردشگری لذا توسعه زیرساخت‌هایی چون جاده در این استان ضروری بوده و باید در این راستا برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد

وی افزود: در بخش ریلی ۲ خطه کردن راه‌آهن اهواز - اندیمشک که بخش عمده آن در شهرستان شوش است در حال اجراست که این طرح نقش مهمی در افزایش ظرفیتی ریلی استان خوزستان دارد ضمن اینکه رفع گلوگاه‌های ریلی خوزستان به سمت مرکز کشور نیز در برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

مازندران

مدیرکل راه آهن شمال گفت که با برقی شدن این مسیر ریلی ، حجم انتقال و جا به جایی بار در آن سه و نیم برابر می شود . یوسف گران پاشا ظرفیت کنونی جا به جایی بار در راه‌آهن شمال را سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: با برقی شدن خطوط ریلی حجم جا به جایی بار به هفت و نیم میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت .

وی توضیح داد: با برقی شدن مسیر ریلی راه‌آهن شمال، دیزل‌های کشنده برقی که دارای قدرت و توان بیشتری برای جا به جایی بار در مسیرهای پرشیب و قوس دار هستند، در این خط فعال خواهند شد.

همچنین معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر ودریانوردی استان مازندران، از نجات یکی از ماهیگیران محلی در آب های ساحلی محدوده شهرستان نوشهر، توسط گروه امداد و نجات دریایی بندر نوشهر خبر داد.

سعید کیاکجوری با اعلام این مطلب افزود: رأس ساعت ۰۹:۱۵ روز چهار شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در هنگام گشت روزانه شناور ناجی مشاهده گردید که یکی از ماهی گیران محلی در آب های ساحلی محدوده یک مایلی ساحل شهرستان چالوس از روی قایق خود به درون آب سقوط نموده که با هوشیاری فرمانده شناور ناجی بلافاصله به سمت وی تغییر مسیر داده و نسبت به نجات فرد مضطر اقدام گردید.

زنجان

رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان ماهنشان استان زنجان از رفع دو نقطه پرحادثه در محور ماهنشان – نیک‌پی خبر داد.

سید جلال خلیلی ضمن اعلام این خبر گفت: برای حذف و اصلاح این نقاط ۱۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام پلیس‌راه ۱۹ نقطه پرحادثه در محورهای شهرستان ماه نشان شناسایی شده است، افزود: دونقطه پرحادثهٔ رفع شده در کیلومتر ۶ و همچنین کیلومتر ۲۴ محور ماهنشان – نیک‌پی واقع بودند که با اجرای عملیات خاک‌برداری، میدان دید رانندگان وسیع شده و امکان تصادفات تا میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

همچنین اولین جلسه کمیسیون ماده ۱۱ در سال جاری به منظور رسیدگی به تخلفات حمل‌ونقلی شرکت‌ها و مؤسسات استان زنجان در شهرستان ابهر برگزار شد.

معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان با اعلام این خبر افزود: در راستای فعال‌سازی ادارات شهرستان‌ها و در جهت اهتمام بیشتر برای کنترل تخلفات احتمالی شرکت‌ها و مؤسسات است، کمیسیون ماده ۱۱ برای اولین بار خارج از محیط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و در شهرستان ابهر برگزار شد.

علی مدقالچی تصریح کرد: مواردی از قبیل عدم صدور بلیت مکانیزه، عدم اخذ کد رهکیری، عدم حضور مدیر فنی، در اختیار گذاشتن مهر مدیر فنی در به افراد غیر صالح فاقد شرایط شبکه سیر، مغایرت در صورت‌وضعیت صادره، عدم کنترل مدیر فنی، عدم لباس فرم متصدیان شرکت و عدم حضور مدیر پاسخگو در شرکت عمده تخلفات حمل‌ونقلی شرکت‌ها و مؤسسات بودند که در اولین جلسه کمیسیون ماده ۱۱ در سال جاری در شهرستان ابهر به آن‌ها رسیدگی و احکام مربوطه صادر شده است.

خراسان رضوی

همزمان با سفر رییس جمهور به استان خراسان رضوی ۳۲ کیلومتر بزرگراه و ۲۵ کیلومتر راه روستایی به بهره‌برداری رسید و گزارش اقدامات وزارت راه وشهرسازی در خراسان رضوی با اعتبار بالغ بر ۲۸۸۵ میلیارد ریال توسط معاون وزیر راه وشهرسازی از طریق ویدئو کنفرانس ارایه شد.

خیراله خادمی صبح امروز همزمان با سفر رییس جمهور به استان خراسان رضوی ضمن ارایه گزارشی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی در این استان از افتتاح ۳۲ کیلومتر بزرگراه و ۲۵ کیلومتر راه روستایی در خراسان رضوی خبر داد.

وی از اتمام عملیات اجرایی پل مرزی سرخس خبر داد و عنوان کرد:  این پل موجب تسهیل تردد بین ایران و کشور ترکمنستان می‌شود  و به طول ۹۶ متر دارای یک دهانه ۲۴ متری و ۴ دهانه ۱۸ متری به عرض ۱۵.۱۰ متر است.

همچنین همزمان با سفر هیأت دولت به استان خراسان رضوی و با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی قطعه اول باند دوم بزرگراه تایباد- تربت جام به طول ۱۱ کیلومتر افتتاح شد.

ر مراسم افتتاح پروژه های وزارت راه و شهرسازی در شهرستان تایباد، صبح امروز ، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و  نقل کشور در بدو ورود به شهرستان تایباد پروژه قطعه اول باند دوم بزرگراه تایباد- تربت جام به طول ۱۱ کیلومتر و اعتبار ۱۶۵ میلیارد ریال را افتتاح کرد.

در ادامه محمدهادی ضیایی‌مهر مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی گفت: خط سوم کاشمر به فریمان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

افزود: این مسیر ریلی به طول ۶۰ کیلومتر با پیشرفت حدود ۵۵ درصدی در حال انجام است.

محمدهادی ضیایی‌مهر با اشاره به احداث بندر خشک در ایستگاه مطهری مشهد گفت: ساختمان‌های اداری برای استقرار گمرک و دستگاه‌های مربوط به حمل‌ و نقل بین‌المللی در حال ساخت است و امسال به بهره‌برداری می‌رسد. در واقع این ایستگاه بستر ایجاد بندر خشک است و نخستین بندر خشک خراسان رضوی به‌حساب می‌آید.

قم

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم از افزایش ۳۳ درصدی ورود خودرو به استان قم در ایام نیمه شعبان خبر داد.

ابوالفضل جمالی اظهار کرد: طی ایام نیمه شعبان (۱۱ تا ۱۵ اردیبهشت ۹۷) افزون بر ۷۴۵ هزار دستگاه خودر به استان قم وارد شده‌اند

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم براساس آمار دریافتی از سامانه نوین ترددشماری بر خط مرکز مدیریت راههای کشور، طی ایام نیمه شعبان سالجاری (۱۱ تا ۱۵ اردیبهشت ماه) افزون بر ۷۴۵ هزار دستگاه خودرو به استان قم وارد شده‌اند.

خراسان شمالی

مدیرکل راهداری خراسان شمالی گفت: سال ۹۶ تعداد ۱ هزار و ۳۱۲ فقره پروانه عبور ترافیکی برای رانندگان ناوگان باری در این استان صادر شده است، این در حالیست که به گفته وی شمار ترددهای خروجی از استان در فروردین ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰.۱۳ درصد افزایش داشته است.

علی‌اصغر بدیعی مقدم گفت: شمار پروانه ترافیکی صادر شده در استان در سال ۹۵ نیز ۱ هزار و ۱۸۵ فقره به ثبت رسیده است.

وی افزود: رانندگان ناوگان باری با طول، ارتفاع، عرض و تناژ بالا مکلف هستند برای تردد در محورهای سطح کشور پروانه ترافیکی دریافت کنند.

تهران

سرپرست معاونت راهداری وحمل ونقل جاده ای استان تهران گفت: براثر وقوع سیل سه راه روستایی مسدود شد با تلاش راهداران تلاشگر مسیرها بازگشایی و با ایمن‌سازی محور هم اکنون تردد روانی درجریان است.

کیهان یاسمی سرپرست معاونت راهداری وحمل ونقل جاده ای استان تهران اظهار کرد: روزگذشته براثر وقوع سیل ۳ راه روستایی آتشان، انزهار و مزداران در محور زرین دشت شهرستان فیروزکوه مسدود و به ۱۵ کیلومتر از جاده‌ها خسارت وارد شد.

یاسمی افزود: دراین عملیات نیروهای راهداری در محورهای مذکور حاضرشده و با استفاده از ماشین آلات راهداری نظیر لودر، گریدر، کامیون و کمپرسی اقدام به بازگشایی محورها کردند.

هرمزگان

سرپرست معاونت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از راه اندازی سامانه جامع دریانوردان در بزرگترین بندر بازرگانی کشور خبر داد.

"اسماعیل مکی زاده" ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: بندر شهید رجایی به عنوان نخستین بندر کشور محسوب می شود که اقدام به راه اندازی سامانه جامع دریانوردان کرده است.

وی اضافه کرد: از این پس، دریانوردان می توانند با مراجعه به این سامانه ضمن دسترسی به درگاه جامع خدمات الکترونیکی، تمامی امور مربوط به آزمون ها و صدور اسناد دریانوردی شامل ثبت نام اینترنتی، دریافت نتایج، درخواست اینترنتی صدور گواهینامه ها و شناسنامه دریانوردی و پیگیری آن اقدام نموده و یا اطلاعات و اخبار لازم را از این مسیر، دریافت کنند.

سرپرست معاونت دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه خاطرنشان کرد: با بهره برداری از سامانه جامع دریانوردان، بستر یکپارچه و جامع ارائه خدمات اینترنتی به متقاضیان خدمات آزمون و صدور اسناد دریانوردی توسعه یافته است.

همچنین معاون فنی و مهندسی اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه از آغاز طرح تجهیز این بندر به سامانه هوشمند اطفاء حریق به منظور کشف سریع و به موقع آتش سوزی، افزایش ایمنی اماکن اداری، انبارها و پست های برق خبر داد.

"محمد یاسین یزدانی" با اشاره به اهمیت و لزوم ارتقاء سامانه ایمنی در بندرلنگه در راستای حفظ و صیانت از دارایی های ملی و سازمانی، اظهار داشت: این طرح در راستای خدمات رسانی بهتر به مشتریان، کنترل به موقع و تسلط نسبت به حوادث غیر مترقبه آتش سوزی تجهیزات فنی و استراتژیک این بندر و با هدف رعایت الزامات و افزایش ایمنی در حوضچه، بر روی موج شکن های بندر در حال اجراست.

خراسان جنوبی

رئیس اداره حمل و نقل کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان جنوبی از رشد ۱۴ درصدی جابجایی کالا در فروردین سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

بنا بر اعلام اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان، رشد۱۴ درصدی جابجایی کالا در در فروردین ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام شد.

هادی حیدری، رئیس اداره حمل و نقل کالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، با اعلام این خبر افزود: بررسی انجام شده از سیستم کنترل بارنامه نشان می دهد تناژ جابجاشده در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۱۴ درصد رشد داشته و سفرهای کامیونی نیز نسبت به مشابه سال قبل ۸ درصد رشد داشته است

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.