| کد خبر: 165944 |

علی لاریجانی:

◄ نمی‌توان ادعای اروپا را برای حفظ توافق هسته‌ای پذیرفت

رئیس مجلس شورای اسلامی از فرصت چندهفته‌ای روحانی برای حفظ توافق هسته‌ای خبر داد و گفت: چندان به ادعای اولیه اروپا در پابرجا نگه‌داشتن توافق هسته‌ای نمی‌توان اطمینان داشت.

تین نیوز

رئیس مجلس شورای اسلامی از فرصت چندهفته‌ای روحانی برای حفظ توافق هسته‌ای خبر داد و گفت: چندان به ادعای اولیه اروپا در پابرجا نگه‌داشتن توافق هسته‌ای نمی‌توان اطمینان داشت.

به گزارش تین‌نیوز، علی لاریجانی در جلسه علنی امروز گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا با این اقدامات ازجمله خروج از توافق هسته‌ای بی‌اعتمادی به تعهدات این کشور را به اوج خود رسانده است، در مقابل ملت ایران نشان داد در مناقشاتی که دارد در ابتدا راه گفت‌وگو و حل‌وفصل مسائل را از طریق سیاسی دنبال می‌کند.

او به سیاست‌های دوگانه ترامپ اشاره کرد و گفت: شب گذشته ترامپ اعلام کرد همه بدانند من حرفی را که می‌زنم، اجرا می‌کنم، آقای ترامپ فکر می‌کند تاریخ کشورها و اذهان ملت‌ها مطابق ذهن فراموش‌کار خود دچار نسیان می‌شود که این حوادث همگی نشان می‌دهد ملت آمریکا گرفتار فردی خودشیفته و ناشی در سیاست شده‌اند.

لاریجانی گفت: رئیس‌جمهور آمریکا یک روز در سازمان ملل اعلام می‌کند ملت کره شمالی را نابود می‌کنم و اما یک روز دیگر همه حرف‌های خود را فراموش می‌کند و برای مذاکره اعلام آمادگی می‌کند.

رئیس مجلس ادامه داد: یک روز اتحادیه اروپا را در مورد تعرفه‌های محصولات تهدید می‌کند و روز دیگر اعلام می‌کند در مورد هم‌پیمانان اجرا نمی‌کنم؛ یک روز اعلام می‌کند از سوریه به‌زودی، به‌زودی خارج می‌شود، اما دو روز بعد مناطقی در این کشور را بمباران می‌کند.

رئیس مجلس همچنین گفت: آقای ترامپ ذوق‌زده است که در قبال اقدامات شرارت‌آمیز برخی کشورهای کوته‌فکر منطقه اخاذی می‌کند.

رئیس مجلس خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا افزود: آقای ترامپ این واکنش‌ها اندازه عقلانیت عمل شمارا نشان می‌دهد.آقای روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که با توجه به اعلام نظر و تماس‌های آن‌ها چندهفته‌ای فرصت برای حیات توافق هسته‌ای قائل می‌شویم، این اقدام نشان می‌دهد ایران به دنبال رفتار ماجراجویانه و عکس‌العملی نیست.

لاریجانی گفت: باید به این واقعیت هم اشاره‌کنیم که با توجه به نوع رفتار سال‌های دور اروپا چندان به ادعای اولیه آن‌ها در پابرجا نگه‌داشتن توافق هسته‌ای نمی‌توان اطمینان داشت اما برای چند هفته ارزش آزمون دیگر را دارد که برای همگان اتمام‌حجت شود که ایران همه راه‌های حل‌وفصل سیاسی و مسالمت‌آمیز را طی کرده است.

او تصریح کرد: این مقطع روزنه‌ای است که اروپا نشان دهد وزن لازم برای حل‌وفصل مسائل بین‌المللی را دارد یا خیر، یا آن‌ها هم به دنبال چانه‌زنی دیگر هستند که پاسخ آن را قبلاً مسئولان کشور ازجمله وزیر خارجه داده‌اند.

رئیس مجلس گفت: به نظر می‌رسد آقای ترامپ از کفایت عقلانی برای حل‌وفصل مسائل برخوردار نیست و زبان زور برای چنین فردی کارسازتر است، تا نتیجه خصلت‌های مغرورانه خود را دریافت کند.

لاریجانی در ادامه گفت: اگر اروپا و کشورهای مهم مانند روسیه و چین این خلاء بین‌المللی را پر کنند شاید راهی برای ادامه مسیر باشد. در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران با اقدامات هسته‌ای خود ایشان را سر عقل می‌آورد و این را بدانند در چنین شرایطی ایران هیچ تعهدی ندارد که در جایگاه گذشته خود در مسئله هسته‌ای قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، او گفت: لازم است سازمان انرژی اتمی آمادگی کامل برای ازسرگیری تمامی ابعاد فعالیت هسته‌ای را داشته باشد و بعد از نتایج مذاکرات وزارت خارجه با اروپا طبق قانون اقدام متقابل اقدامات خود را شکل دهد.

لاریجانی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز لازم است در این دو یا سه هفته مستمر مذاکرات وزارت خارجه با اروپا را پیگیری و نظارت کند و نتیجه را به مجلس ارائه کند تا تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.