| کد خبر: 165909 |

◄ خزانه‌داری آمریکا: مجوز فروش هواپیما به ایران لغو شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که پس از پایان موعد تمدید 90 روزه توافق هسته‌ای، مجوز صادرات هواپیماهای تجاری، قطعات و خدمات مسافرتی را لغو خواهد کرد.

تین نیوز

دقایقی پس از اتمام سخنرانی دونالد ترامپ درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و کشورهای 5+1 موسوم به برجام و واکنش‌های پس از آن، خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خزانه داری آمریکا گزارش داده که  مجوز عمومی شماره یک در ارتباط با صادرات کالاهای مرتبط با صنعت هواپیمایی به ایران فسخ می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده که پس از پایان موعد تمدید 90 روزه توافق هسته‌ای، مجوز صادرات هواپیماهای تجاری، قطعات و خدمات مسافرتی را لغو خواهد کرد.

بوئینگ همچنین اعلام کرده که با دولت آمریکا برای اقدام بعدی مشورت خواهد کرد؛ البته گوردون جندرو، سخنگوی بوئینگ به «رویترز» گفته که: ما در طول این روند،همچنان سیاست‌های دولت ایالات متحده را دنبال می‌کنیم.

دنیس مولنبرگ، مدیر اجرایی بوئینگ، ماه گذشته گفته بود که این شرکت تولیدکننده هواپیما، در سال جاری میلادی هیچ برنامه‌ای برای تحویل هواپیما به طرف ایرانی را در نظر نگرفته است.

سهام بوئینگ پس از سخنرانی ترامپ درباره خروج آمریکا از برجام، 0.8 درصد سقوط کرد و به 337.65 دلار به ازای هر سهم رسید. 

این در شرایطی است که ایرباس، در واکنش به سخنرانی ترامپ و اقدامات وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تصمیم ترامپ را بررسی خواهد کرد و افزود که این کار زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

هنوز مسئولان صنعت هوایی ایران درباره اثرات بازگشت تحریم‌های هوایی بر صنعت هوانوردی ایران موضعی نداشته‌اند. اما اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام سابق وزارت راه و شهرسازی که نام او در ردیف اول قرارداد هواپیماهای نو است عنوان کرده که «پس از تصمیم آمریکا، با بوئینگ مذاکراتی انجام خواهد شد.»

دفتر کنترل اموال دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا به دنبال بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران در دو دوره 90 و 180 روزه است و تحریم‌های ایران، 90 و 180 روز بعد دوباره بازخواهند گشت. این تحریم‌ها از جمله شامل تحریم‌های نفتی، فروش هواپیما و تحریم‌های ارزی هم می‌شود. 

پس از گشایش‌های برجامی، ایران‌ایر بالغ بر 200 هواپیما به ارزش بیش از 38 میلیارد دلار سفارش داده است. 100 فروند از این هواپیماها از شرکت ایرباس، 80 فروند متعلق به بوئینگ و20 فروند ATR هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.