| کد خبر: 165831 |

مهران قربانی:

◄ هیولای تصادفات در حال تعقیب همه است

«برخی‌ها با این شعار که «که برای من اتفاق نخواهد افتاد»، فکر می‌کنند که هرگز دچار حادثه تصادف نخواهند شد و در دوران مدیریت خود به موضوع ایمنی بی توجهی می‌کنند. ما از تمام مدیران می‌خواهیم و خواهش می‌کنیم به ایمنی نگاهی فرگیر داشته باشند، هیولای تصادفات در حال تعقیب همه است و هیچ تبعیضی قائل نمی‌شود.

تین نیوز

نماینده ریاست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ایمنی راه و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد که برای توقف روند افزایش تلفات جاده‌ای نیازمند تغییر پارادایم ایمنی هستیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مهران قربانی در گردهمایی روسای ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور به ارائه توضیخاتی در خصوص ساختن راه‌های ایمن بر مبنای فاکتور انسانی پرداخت و گفت: در 10 سال گذشته توانستیم رقم 25 هزار تلفات جاده‌ای را به 16 هزار برسانیم با این حال از سال 96 با رشد تلفات جاده‌ای روبرو شده‌ایم و اکنون این زمزمه شنیده می‌شود که دیگر نمی‌توان این وضعیت را کنترل کرد. چرا که در نوروز امسال هم با رشد تلفات مواجه بودیم.

وی ادامه داد: این وضعیت نشان می‌دهد که نگاه ما به ایمنی باید متفاوت باشد.

شاخص وسایل نقلیه در استرالیا به ازای هر هزار نفر، هزار و صد ماشین است. این در حالی است که در ایران به ازای هر هزار نفر زیر 200 ماشین است و هر چه قدر اقتصاد ما قوی تر شود تعداد وسایل نقلیه هم بالاتر می‌رود و بنابراین نیازمند فرمولی هستیم که مثل استرالیا به رقم کاهش در تلفات جاده‌ای برسیم.

به گفته قربانی، بسیاری از  کشورهای جهان همزمان با رشد خودرو گرفتار تلفات جاده‌ای شدند و تا زمانی که پارادایم خود را نسبت به ایمنی تغییر ندادند نتوانستند تلفات را کنترل کنند.

وی افزود: «برخی‌ها با این شعار که «که برای من اتفاق نخواهد افتاد»، فکر می‌کنند که هرگز دچار حادثه تصادف نخواهند شد و در دوران مدیریت خود به موضوع ایمنی بی توجهی می‌کنند. ما از تمام مدیران می‌خواهیم و خواهش می‌کنیم به ایمنی نگاهی فرگیر داشته باشند، هیولای تصادفات در حال تعقیب همه است و هیچ تبعیضی قائل نمی‌شود.

قربانی افزود: تا زمانی که همه درباره ایمنی به یک نگاه واحد نرسیم مشکلی حل نخواهد شد.

نماینده ریاست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در ایمنی راه و حمل‌ونقل جاده‌ای با ارائه نموداری از روند تغییرات تعداد تلفات جاده‌ای در کشور استرالیا، گفت: شاخص وسایل نقلیه در استرالیا به ازای هر هزار نفر، هزار و صد ماشین است. این در حالی است که در ایران به ازای هر هزار نفر زیر 200 ماشین است و هر چه قدر اقتصاد ما قوی تر شود تعداد وسایل نقلیه هم بالاتر می‌رود و بنابراین نیازمند فرمولی هستیم که مثل استرالیا به رقم کاهش در تلفات جاده‌ای برسیم.

 وی ادامه داد: از سال 1967 استرالیا متوجه معضلی به نام ایمنی شد و براساس این نمودار از این سال به بعد همزمان با رشد وسیله نقلیه شاهد کاهش تلفات در این کشور هستیم.

وی به این نتیجه‌گیری رسید که ایران هم برای رسیدن به این فرمول نیازمند تغییر پارادایم به ایمنی است.

وی ادامه داد: برای یک سفر ایمن امروز به سرعت ایمن، وسیله‌نقلیه ایمن و راه و محیط ایمن اطراف آن احتیاج داریم و از همه مهم‌تر به ساخت راه‌های ایمن بر مبنای فاکتورهای انسانی نیازمندیم، لازم است که برای رسیدن به این نقطه، رسانه‌ها و کسانی که فرهگ مردم را شکل می‌دهند اقدامات مهمی را ناجام دهند که نخستین آن ، آموزش موثر کاربران است.

قربانی ادامه داد: تبیین موثر مفهوم خطر و تصادف نیز موضوع مهم دیگری است که باید انجام شود همه ما گواهینامه داریم اما مفهوم خطرات را نفهمیده‌ایم چرا که به ما درست آموزش نداده‌اند، اکنون سیستم نظارتی قوی وجود ندارد و نظام بیمه‌ای در ایران به غلط به جای بیمه کردن راننده، وسیله نقیله را بیمه می‌کند.

وی تاکید کرد: که خودروساز و سازنده راه در کشور باید از این به بعد ایمنی را بر مبنای فاکتورهای انسانی طرح‌هایی تدوین کنیم و تغییر پارادایم ایمنی در این راستا انجام شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.